Projekt Bilskola og900S

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Projekt Bilskola og900S

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Projekt Bilskola og900S

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 45 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • juni 25, 2011 at 16:05 #25368

      Hej!
      Har nu köpt min första bil – och det blev en röd 5-dörrars 900 från 1991! 🙂
      Ska ha bilen inte bara för nöjeskörning, vill lära mig om bilar – skötsel, mekande, byta delar osv. Tror att jag fått tag i ett hyfsat bra ex att lära mig från grunden med! Karossen har gått ca 35k mil men motorn är bytt och har gått kring 17k.

      Lägger upp länk till album med bilder som bilen såg ut efter att jag kört hem den, ingen skönhetsvård eller städning alls!

      Projektplan får växa fram allteftersom, men saker som jag vet måste fixas först:

        [x] Städa Tvätt+polering+vax
        [ ] Försöka stoppa rosthotet på skärmar (dörrar också?)
        [X] Byta fördelarlock + rotor
        [x] Nya bakdäck
        [ ] Montera 9000 ic
        [ ] Byta ut sned framstol – köpa 9000-jubileumsstolar istället?
        [x] Besök på skroten, leta bakre askkopp + cigaretttändare

      Så jag kastar igång tråden direkt med 2 frågor, svara på en eller två – bara vi får lite att diskutera! 🙂
      1. Vilka bilvårdsprodukter ska jag satsa på till städ+tvätt och lackskötsel? Måste bli budget alternativ i år, tänkte köpa från prorecond nästa sommar kanske!
      2. Hur ska jag stoppa rostmonstret från att äta mina dörrar och skärmar? Några tips – har aldrig lagat rost förut!

        juni 26, 2011 at 13:19 #185648

        La ner ett par timmar igår på rejäl invändig städning, säljaren hade inte gjort 1minuts städning innan jag tog över så det var rejält skitigt. Städade ur gamla halstabletter, snytpapper och kvitton osv + dammsög och såpatorkade så det stod härliga till. Stort tack till sambon som var en killer med dammsugaren!
        Beställde matchande 15″ michelin energy savers att sätta på bak, hade det fram och tyckte det var lika bra att köra samma. Skulle helst byta upp till 16″ men det får bli en annan sommar när ekonomin tillåter!

        Kommentera jättegärna, känns lite trist att starta projekttråd som folk tittar in i men inte vill säga något om! är som sagt bilägare för första gången nånsin så alla tips och råd är välkomna! 🙂

          juni 26, 2011 at 13:53 #185649

          Grattis till inköpet av en trevlig bil med mycket karaktär. =) Ser ut att ha klarat sej hyfsat från rost ändå.

          En grej ang. den rosten som finns, e ju att sikta in dej på all ytrost först, och blästra bort det. Om du nu har tillgång til tryckluft dvs.

            juni 26, 2011 at 17:12 #185663

            Grattis till bilen 😛
            En S är mycket bil för pengarna och en bil med stor potential om man vill 😉

            Kommentara på projekttrådarna är lite si som så –
            mest beroende på årstiden,men en faktor som oftast ger kommentara är bilder
            som vi aldrig kan få nog av här på forumet 😆

              juni 26, 2011 at 18:09 #185667

              plankan: Jag har lagt upp massa bilder, men vet inte om folk hittar dem. Har en länk i mitt första inlägg! Kan jag lägga upp dem på nåt snyggare sätt? Tog ju 41 bilder så jag ville inte bomba på med alla bilder 1 och 1 i inlägget.. :p

                juni 26, 2011 at 18:34 #185670

                @Boss_time wrote:

                Tog ju 41 bilder så jag ville inte bomba på med alla bilder 1 och 1 i inlägget.. :p

                hah! Det är INGA problem med det! 😀

                  juni 26, 2011 at 18:57 #185673

                  Okej, du bad om det! Nu finns alla bilder som thumbnails! 🙂

                  Edit: Önska er gärna bilder, jag går gärna ut och fotar lite till!

                    juni 27, 2011 at 19:13 #185705

                    Okej, har bestämt mig för att börja med att montera en 9000ic. Känns som ett nyttigt och hyfsat okomplicerat första steg mot en roligare bil. Jag kanske har själva 9k IC:n + gummiböjar på G, någon som sitter på tryckrör från 9k? Behöver också gummin+rör från 900, inte sant?

                      juni 28, 2011 at 18:49 #185745

                      Och kan någon gissa vad jag köpt ikväll? (Utan att tjuvkika på bilderna!)

                      Kommer från en tragiskt insomnad 9000 turbo, nollvisionen gäller väl saabar också hoppas jag? Fick den för 300kr och då satt AC riktigt fastrostad i sina skruvar (tog bild på hur illa åtgången den är), inget bågfilen inte kunde hjälpa till med…Nu behövs bara slangar + rör från og900 IC:n! Det är kul att fynda, hade jag hört av mig en dag senare hade dem gått till tippen! Trots bilolyckan, visst är IC och rör okej om de ser hela ut för ögat? Enstaka böjda “flänsar” är det enda jag kan se! Donatorbilen kördes från olycksplatsen, någorlunda hjälpligt iallfall..

                        juni 28, 2011 at 21:32 #185751

                        Gott att du tagit den nyare typen av 9000 ic, den är ju rätt simpel att montera, hade en gång en 900s som jag just satte 9000 ic och sedan “pystrimmade” till ca 1bar, gick som fasen och som ung spoling var man rätt nöjd med att köra ifrån diverse volvos och riskokare.

                        Pystrim är dock inget att rekomendera om man är rädd om motorn 😉 men på den tiden köpte man inga dyra bilar ändå 😆

                          juni 30, 2011 at 08:50 #185782

                          kul med projekt 🙂 och 900s är ju lätt att skrämma upp, på vår bruksbil som är en just sådan (dessutom min första saab turbo nånsin) har faktiskt fått sofistekerat pystrim och tryckmätare, men kör med ventilen stängd. (oftast iallafall)

                          kommer att följa tråden och ska bli kul att se var det bär 🙂

                            juli 18, 2011 at 17:29 #185746

                            Nu måste jag ju uppdatera här så ni inter tror jag gett upp redan! Jag jobbar för fullt så det blir så lite tid över till bilen. Längtar till min ledighet i augusti – då ska jag rota runt på skrotarna här i närheten! 😀

                            Det största jobbet jag gjort sen sist är polering + vaxning. Köpte en polermaskin med dubbla huvuden på clasohlson (läst att den ska vara helt OK för nybörjare) och körde på med gula sonaxtrissor. Körde först en omgång runt hela bilen med Sonax röda burk med rubbing, därefter ett varv med deras röda polish. Torkade med polerduk + microfiberduk och sedan lade jag på Sonax röda flytande hårdvax för hand. Försökte vaxa med vita trissor men det skvätte så mycket.. Det blev absolut stor skillnad i glans och färgens klarhet av min insats, däremot fick jag knappast bort alla repor. Vågade inte ligga på så hårt, har aldrig polerat förut så jag tänkte att det var bättre att vara lite för mesig än bränna hål på lacken!!

                            Sedan har jag haft av alla hjulen. Avfettat fälgarna + vaxat på dem lite med samma vax som bilen, mest på kul. Bytt till fräscha Michelin energy savers 15″ runt om, känns skönt att ha sulor i bra skick!

                            När jag blir ledig ska jag ut och leta delar för FTT-konvertering, har ju som nämnt redan 9000-IC. Har också köpt 4st röda spridare (431:or) av en vänlig själ på forumet så jag lurar lite på en etanolkonvertering i sommar, ska ju ändå ställa in bilen i kallgarage över vintern – inget mer snö och slask för min röding! Börjar plugga igen i september och då är bil både dyrt och onödigt.

                              juli 18, 2011 at 17:46 #186035

                              Bilder från före och efter polering tokig i bilder är vi här 😀
                              Röda bilar blir extra fina efter lite jobb 😉

                              Mvh Nisse

                                juli 18, 2011 at 17:49 #186036

                                Det ska fixas bilder – såklart! Var inte för kritiska mot mig om poleringen är för tafflig, jag blir nog bättre för varje gång hoppas jag.
                                Men det uppstod ett problem efter att jag polerade, vet inte hur jag ska åtgärda…. jag vågar inte ta ut bilen ur garaget!! Tänk om den blir smutsig?! 😉

                                  juli 18, 2011 at 17:53 #186037

                                  @Boss_time wrote:

                                  jag vågar inte ta ut bilen ur garaget!! Tänk om den blir smutsig?! 😉

                                  Det e lugnt

                                  Det blir bara värre 😀 nästa gång du tvättar kommer du tycka att bärarmarna e skitiga, tvätta dom inte bli nöjd plocka av, blästra lacka, skrapa bort all underredsmassa i hjulhusen lacka om dom…

                                  It’s a slippery slope!

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 45 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.