Projekt: SAAB 99 -81GL

Forum Övrigt Projekt / Min bil Projekt: SAAB 99 -81GL

Detta ämne innehåller 31 svar, har 12 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-05-02 13:00.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 32 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23362

    tibby
    Deltagare

    Hittade av en händelse en person som sålde en Saab 99 av den årsmodell jag letade efter (mellan -75 och -82).

    Har nästan ingen erfarenhet av bilar, och saknar relevant utbildning för att ta mig an ett sådant här projekt egentligen, men jag har istället ett brinnande intresse för i synnerhet Saab 99.


    T.om. gummiskydden vid hjulhusen är intakta.

    Grillen har fått ta en del stryk men det är enbart det estetiska som förstörts som tur är.

    Allting ser riktigt fräscht ut på insidan.

    Grönt är skönt 😀

    Bilen har gått bara 18,5k mil och klarade sista besiktningen med blott en ”bra att veta” (skadad tätning på vänster spindelled) och haft tre ägare varav två varit samma familj (far och son), som sedan sålde den till en dam som haft den i ett år innan jag tog över den.

    Bilens vård har förmodligen blivit försummad de senaste åren vilket märks då rost fått fäste på skärmar, dörrkanter och undersidan av motorrumet. Grillen har fått sig en skada och antennen är borta (ersatt med en liten på taket), samt att det inte går att spänna fast passagerarbältet där fram.

    Positivt är att bilen har inredning i nyskick (taket sitter fast 100%!), economymätare installerad som fungerar, och nästan all el verkar fungera (extrastrålkastarna fungerar inte), bilen har tom original Saab gummimattor och original eller åtminstone tidsenlig radio. Det känns som om med lite vård och reparationer så kan bilen bli en liten pärla.

    _____

    Det mest irriterande är dock att bilen går väldigt ryckigt i motorn. Det märks tydligare ju tyngre motorn går. Detta leder till onödigt mycket gaspådrag och allmänt tråkigt beteende på vägarna. Genom att justera choken kan jag göra färden marginellt mindre ryckig, och jag har kommit fram till ett par lekmannateorier:
    *Förgasaren är slut eller felaktigt inställd
    *Tändstift som måste bytas
    *Motorn går bara på tre cylindrar

    Jag undrar om det finns någon gud här som har något tips på vad det mest troligt beror på? Bilen användes i övrigt dagligen och damen tyckte inte att det var något konstigt med hur den betedde sig, men jag tror hon helt enkelt inte var van vid hur bilar ska bete sig.

    Sedan vill jag passa på att fråga om blyersättning, är det viktigt att använda det för att bilen ska hålla i 10k mil till? Eller är det bara bluff och båg, samt, är det 98 oktan bensin som ska användas?

    #167253

    og900cab
    Deltagare

    Kolla membranet i förgasaren!

    #167256

    tibby
    Deltagare

    Tack för tipset, är det en del som ofta brukar fallera? Kommer ihåg att min moped gick betydligt bättre efter jag bytt membranet i dess förgasare.

    #167257

    stefan
    Deltagare

    vet du inget om bilen så behöver du inte ens titta hur det ser ut utan skaffa dig ett membran och byt så vet du att det är okej en tid framåt. Jag har originalmembran på lager, annars har Volvo lika membran på 140/240 serien.
    De billiga membranen som biltillbehörsfirmorna säljer är inte alls lika bra gummikvalitet.

    #167261

    Lustgasen
    Moderator
    Tibby wrote:
    Jag undrar om det finns någon gud här som har något tips på vad det mest troligt beror på? Bilen användes i övrigt dagligen och damen tyckte inte att det var något konstigt med hur den betedde sig, men jag tror hon helt enkelt inte var van vid hur bilar ska bete sig.

    Sedan vill jag passa på att fråga om blyersättning, är det viktigt att använda det för att bilen ska hålla i 10k mil till? Eller är det bara bluff och båg, samt, är det 98 oktan bensin som ska användas?

    Det låter som du först och främst borde ta dig en översyn på motor och dess slitagedelar. Kolla stift, tändkablar, rotor, bensinfilter och så vidare. som stefan säger kan de vara lönt att byta membranet hur som helst, de är så billiga och då vet man att man slipper bry sig om det på några år.
    Jag har haft liknande fel på en 99 -81, det visade sig vara överslag i tändkablar, en annan 84a jag hade gick nalta ryckigt på vintern, berodde nog mest på soppan. Släng i lite k-sprit för att minska risk för isbildning, har hört från mor och far att det är drar kallt där uppe i norr… Och japp blyersättning skall du ha, men köra på 98 eller 95 det väljer du själv.

    Jag känner igen den där KYO, har den gått i stan förr?
    är det Ersboda man ser i bakgrunden för övrigt?

    ha en skön svalkande vinter 🙂

    mvh

    #167268

    andersson__
    Deltagare

    hej, Grattis till en fin bil 🙂

    Membramet i förgasaren skadar inte att byta, som redan påpekats. Byt även tändstift (NGK), rotor och fördelarlock. Tag lös tändkablarna och kolla så dom är hela och fina så det inte blir överslag nånstans. Kolla även så alla vacuum slangar kring insuget är hela (vet inte hur många såna det finns på en förgasarbil dock) men några lär det väl finnas.

    Finns mycket som kan ge en ryckig och ojämn gång, men ovan nämnda saker är en bra början att kolla för att bli kvitt problemen.

    lycka till!

    #167304

    tibby
    Deltagare
    Lustgasen wrote:
    Jag känner igen den där KYO, har den gått i stan förr?
    är det Ersboda man ser i bakgrunden för övrigt?

    ha en skön svalkande vinter 🙂

    mvh

    Jag vet inte om den gått i Umeå tidigare, men damen jag köpte den av har haft den här åtminstone. Numera står den på Ersboda, men bilderna är tagna på Marieberg.

    Svalkande vinter minst sagt, dagen efter jag köpt bilen blev det -28 och omedveten om att motorvärmarsladden glappade så var den inte alltför startglad på morgonen.

    Hade den ingen ispropp innan så har den garanterat det nu 🙂 Den går fint på tomgången men när jag ska gasa så vill den dö. Blir att fylla på bensindunken med en cocktail av bensin, bly och K-sprit så ska det nog lösa sig.

    Ska in med bilen på service efter när den vill köra igen och citera alla tips jag fått i tråden (tack för dem, allihopa).

    #167320

    walle
    Deltagare
    Tibby wrote:
    Lustgasen wrote:
    Jag känner igen den där KYO, har den gått i stan förr?
    är det Ersboda man ser i bakgrunden för övrigt?

    ha en skön svalkande vinter 🙂

    mvh

    Jag vet inte om den gått i Umeå tidigare, men damen jag köpte den av har haft den här åtminstone. Numera står den på Ersboda, men bilderna är tagna på Marieberg.

    Svalkande vinter minst sagt, dagen efter jag köpt bilen blev det -28 och omedveten om att motorvärmarsladden glappade så var den inte alltför startglad på morgonen.

    Hade den ingen ispropp innan så har den garanterat det nu 🙂 Den går fint på tomgången men när jag ska gasa så vill den dö. Blir att fylla på bensindunken med en cocktail av bensin, bly och K-sprit så ska det nog lösa sig.

    Ska in med bilen på service efter när den vill köra igen och citera alla tips jag fått i tråden (tack för dem, allihopa).

    du servar väl bilen själv??
    99an är skit enkel att serva.
    mvh

    #167327

    tibby
    Deltagare

    I sinom tid kommer jag att göra det, nu i början blir det till att låta en verkstad göra den till en stabil bruksbil. Till sommaren väntar en större overhaul som jag ska genomföra själv så bilen blir rostfri och i relativt originalskick (minus de inplanerade Incafälgarna).

    #167617

    tibby
    Deltagare

    I brist på bättre saker att göra:

    Före

    Efter (förhoppningvis)

    #167623

    ingemargavle
    Deltagare

    Saknar man bilkunskaper kan det vara smart att låta någon kunnig person titta till bile ibland. Det kan vara väl använda pengar. På sikt kan det dock vara smart att du köper klubbens verkstads handbok på cd och studerar den. Satsar du på ett längre förhållande är det bra om du kan vårda den själv.
    Lycka till!

    #167916

    tibby
    Deltagare

    Har en riktigt dum fråga: har köpt nya tändstift till bilen (Biltemas märke Brisk) i hopp om att det är orsaken till varför bilen rycker. Dock har jag ingen som helst aning om hur man byter dessa.

    Har tittat i både handboken som följde med (förvisso till en Saab 90), samt i min Haynes reparationshandbok. Ingenstans står det hur man byter tändstiften, det är som om det är så självklart man ska kunna det utan guidning. Därför vänder jag mig till er här.

    Jag ser tändkablarna som går in i topplocket, ska man ta bort dessa för att komma åt tändstiften? Vågar inte dra loss tändkablarna av rädsla för att göra något fatalt fel.

    _______

    En annan liten detalj: när bilen rycker eller guppar för mycket så låter den någonstans i underredet till vänster. Det är som ett metalliskt klagande. Kan det bara på grund av spindelledens trasiga packning? Var lite för aggressiv i en rondell idag och gjorde så att bilen slirade på asfalten, när det hände så lät det extra mycket i underredet.

    Någon som känner igen symtomen?

    #167920

    fredrikc
    Deltagare

    Japp, det är bara att dra loss tändkablarna, håll dock reda på vilken kabel som går till vilket stift så du sätter tillbaks dem på rätt. Dra i hatten och inte själva kabeln, men det är väl självklart. Dra inte åt för hårt när du sätter i de nya stiften, dra så långt du kan för hand och sen bara lite, lite med nyckel. 1/8-dels varv kanske?

    #167921

    fredrikc
    Deltagare

    Saabar vill ha NGK-stift, inte biltema brisk eller nånting annat.

    #167923

    William
    Deltagare

    Kör med Biltema-stift du, det är inga problem.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 32 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng