"Pryl" för att slippa blyersättningsmedel?

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 "Pryl" för att slippa blyersättningsmedel?

  • Detta ämne har 42 svar, 14 deltagare, och uppdaterades senast 2014-08-07 16:19 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 43 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #8121
    kallsund
    Deltagare

    Stötte just på denna på ebay. Aldrig sett nåt liknande själv men det säger iofs. inte så mycket… Är detta en vedertagen metod?
    http://www.ebay.com/itm/SAAB-96-V4-RUN-ON-95-UNLEADED-PETROL-INTANK-UNIT-/350889589456?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item51b2a63ad0

    Säljaren verkar ju vara specialiserad på äldre fordon och har bra feedback…… hmm??

    #60117
    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Pillren påminner till utseende om de piller som såldes förr, Motaloy, som sades kunna helrenovera motorn medan man körde. Fungerade inte då och lär väl inte göra det nu heller. Om det nu varit så fantastiskt så hade ju biltillverkarna använt det.

    Har aldrig använt dylika ting och kommer heller aldrig göra det.

    /B

    #60120
    Janne Hagnell
    Moderator

    En analogi: På 1800-talet, när det var populärt att inte vara solbränd (bara fattiga som var tvungna att jobba i solen var det), såldes en tillverkare av body milk (hette något annat på den tiden, minns ej vad) som den perfekta produkten för att bevara sin ljusa hy. När sedan modet svängde och solbränna blev populärt så vips var samma produkt bra för att behålla huden brun! :czy
    Motaloy kanske helrenoverade motorer igår och räddar gamla topplock idag medan det är same shit, different name (eller knappt ens det, ju)?

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #56330
    solveslamsug
    Deltagare

    Nonsens!!!! :ID

    #60128
    hup213
    Deltagare

    Bondfångeri på den lägre nivån.

    Pelle

    Pelle i Härnösand

    #60135

    Har för mig Teknikens Värld testade de där Motaloyerna på 1980-talet. På den tiden var det nog den allmänt motorskyddande effekten som påstods vara det fantastiska. Redan då luktade det humbug eftersom pillren låg kvar till synes opåverkade i tanken långt efter testets början. Minns ej om tillverkaren kontaktades men om så skedde kan jag tänka mig att de slingrade sig med en vals liknande den homeopaterna brukar dra, alltså att bensinen lär sig den läkande effekten under tiden i tanken då den är i närhet av det ”verksamma” ämnet. En bekräftelse på det spåret skulle kunna vara ett påstående om att ett piller i tanken gör större nytta än fyra. :ROLF

    Den enda faktiska verkan Teknikens Världs reporter konstaterade var pillrens milt rengörande effekt lokalt i bensintanken. -När bilen rör sig skramlar tennklumparna omkring och slår loss eventuella rostflagor så att bränslefiltren sätts igen…

    Var det inte också på 80-talet som HasseåTage skojade i en sketch om en bensinleverantör (Shell?) som skröt om en fantastisk hemlig tillsats i sin bensin? Efter hårda påtryckningar från intervjuaren kom det fram ett generat svar: ”vi har hällt i lite BP.”
    Säljer mackarna förresten fortfarande K-sprit trots att bensinen i 95-slangen nuförtiden innehåller uppemot 10% etanol? Och vem vet, det kanske kommer pyttesmå tennpärlor ur slangen ibland också. :AP

    #60136

    Bluffprodukter till bilmotorn finns det ju fler utav. Förr kunde man t.ex. köpa en ”tändförstärkare” att sätta direkt mellan tändspolen och fördelarens högspänningskabel. Jämnare gång och lägre bensinförbrukning utlovades. Något slags fantastisk fix att sätta på bränsleledningen med samma fagra löften har jag också sett. Jojjo, magiska manicker som skapar energi ur tomma intet har människan länge drömt om och Youtube är fullt av märkliga snurrande magneter och koppartrådar i apparater som lovar ”free energy”.

    #60137

    Men seriöst talat, hur är det egentligen med de blyersättningsmedel som finns på marknaden?
    Någonstans har jag snappat upp att det kan vara stora kvalitetsskillnader på dessa och att Redline
    och Motaloy… Nä, INTE det! MOTUL tror jag det var! Alltså Redline och Motul är de som fungerar bäst.
    Jag kör med Redline, mest för att jag blivit imponerad av en växellådsolja därifrån som fått en
    slirande lamelldiff att greppa igen på en annan av mina bilar.

    Vilken blyersättning som faktiskt är bäst kanske är svår att luska ut genom praktiska prov.
    Själv har jag tidigare avverkat två uppsättningar begagnade originaltoppar på ganska kort tid trots
    mycket mjuk och försiktig körning med Redline i tanken. Nuvarande motorn tycks ha ett hårdare
    gods i topparna för jag har på några 1000-tal mil nästan inte behövt justera spelet alls.
    Det enda som är säkert är att jag inte tänker stoppa några tennpiller i tanken och inbilla mig
    att det ska bli billigare än att fortsätta pytsa i mitt kära klägg från Redline!

    Är det förresten inte lite intressant med likheten mellan Motaloy och det mer seriösa Motul?
    Jag anar samma trick som när porrsajter döper sig till ”transpotstyrelsen.se” eller ”svergiesriksdag.se”.
    Det finns säkert en tabell någonstans med de vanligaste felskrivningarna och ”snavfelen” rangordnade. 😆

    #55728
    Janne Hagnell
    Moderator

    När internet var ungt skulle min fru leta information på Vita husets hemsida. Tyvärr hade hon inte koll på att myndighetssiter i USA har .gov utan hon skrev whitehouse.com. Vips fylldes skärmen i kontorslandskapet av ett par gigantiska bröst…
    😳 :ROLF 😳

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #60145
    hubbe
    Deltagare

    @kallsund wrote:

    Stötte just på denna på ebay. Aldrig sett nåt liknande själv men det säger iofs. inte så mycket… Är detta en vedertagen metod?
    http://www.ebay.com/itm/SAAB-96-V4-RUN-ON-95-UNLEADED-PETROL-INTANK-UNIT-/350889589456?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item51b2a63ad0

    Säljaren verkar ju vara specialiserad på äldre fordon och har bra feedback…… hmm??

    Jag föredrar att använda ett svenskt produkt som fungerar 100%
    http://www.triboron.se/files/manager/pdf/triboron%20produktkatalog_drivmedelsforstarkare.pdf

    /Hubbe

    #60150
    Janne Hagnell
    Moderator

    Den funkar alltså som blyersättning också?
    Var hittar man den?

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #60151
    valmet
    Deltagare

    Jag använder Tri-pak, ( http://www.tripak.se ) till både 2T och 4T, tex V4 an sedan länge , inga problem med ventilsätena.
    Finns att köpa på Jula.

    #60152
    stefan
    Deltagare

    @JohnA wrote:

    Bluffprodukter till bilmotorn finns det ju fler utav. Förr kunde man t.ex. köpa en ”tändförstärkare” att sätta direkt mellan tändspolen och fördelarens högspänningskabel. Jämnare gång och lägre bensinförbrukning utlovades. Något slags fantastisk fix att sätta på bränsleledningen med samma fagra löften har jag också sett. Jojjo, magiska manicker som skapar energi ur tomma intet har människan länge drömt om och Youtube är fullt av märkliga snurrande magneter och koppartrådar i apparater som lovar ”free energy”.

    ja fast rent tekniskt så fungerar det även om man säkerligen inte uppnår nåt särskilt med det……….det är nämligen så att om man skapar ett ack så litet gnistgap på vägen så blir gnistan lite annorlunda vid stiftet. Detta kan man praktisera med resultat på en motor som tex har surat ner sig. Lossar man då kabeln på spolen och låter det gnista lite där så kan man faktiskt få igång dem i och med att gnistan blir lite kraftigare.

    Detta ska man dock inte praktisera på moderna motorer med brytarlös tändning. Får man för stort gap på nån kabel så gnistan inte har nånstans att ta vägen så kan man ödelägga tändslutsteg och annat

    #60156
    hubbe
    Deltagare

    @Janne Hagnell wrote:

    Den funkar alltså som blyersättning också?
    Var hittar man den?

    100%

    http://www.triboron.se/se/distributoerer.html

    http://www.triboron.se/se/aaterfoersaeljare.html

    /Hubbe

    #60158
    rallysaaben
    Deltagare

    @Hubbe wrote:

    @Janne Hagnell wrote:

    Den funkar alltså som blyersättning också?
    Var hittar man den?

    100%

    http://www.triboron.se/se/distributoerer.html

    http://www.triboron.se/se/aaterfoersaeljare.html

    /Hubbe

    En fråga bara.

    Argumenten FÖR denna produkt är ju typ samma som argumenten för de gamla äldre mirakelmedlen typ denna ”Motaloy mirakelpiller” etc, så då ligger det ju nära till hands att tro att ”triboron” också skulle vara skit, argumenten har ju inte utvecklats på typ 50år så var finns en länk till det vetenskapligt utförda testet som visar att just ”triboron” skulle vara bättre och VERKLIGEN renovera motorn medan man kör?
    Sen säger jag inte att det inte funkar, för jag är ingen expert på detta område, men ska man tro blint på allt bara sådär? Vore medlet så himla bra så tycker jag det borde ha fått mer plats i media, dvs att man borde ha hört talas om det betydligt mer, men jag har då inte ens sett nån reklam för det nånstans.

    /Anders

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 43 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng