PVS-ventil

  • Detta ämne är tomt.
  • Författare
    Inlägg
    • januari 25, 2022 at 11:18 #491678

      Efter att ha felsökt svajig tomgång på en sen V4 (96 -80:a, men jag är rätt säker på att det är bränslepumpen som är kass så den kommer bytas) och följdenligt läst på forat om relaterade spörsmål, har jag lärt mig att det lilla skarvstycket med tre pipor för vacuumslangar som sitter vid förgasaren är en PVS-ventil och att dess uppgift är att reglera vacuumflödet till fördelardosan allt eftersom motorn blir varm. Som jag förstått det är tanken att fördröja nedvarvningen när man släpper gasen och tänker att den därmed borde gå att koppla förbi. Det går ju två slangar till lika många pipor på förgasaren (antar att det är olika vacuumflöden i dem) samt en till själva fördelardosan. I mitt huvud borde det således gå att koppla en slang mellan fördelardosa och en av förgasarpiporna samt plugga igen den andra pipan. Någon som har några tankar om detta? Tänker vilken av förgasarpiporna som i så fall är lämpligast att ha påkopplad.

        januari 25, 2022 at 13:51 #491683

        Har inte i huvudet hur det ser ut men det ska gå att lösa.

        96 V4 1975 ”Bollen”
        96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

          januari 25, 2022 at 16:26 #491692

          Hittade märkvärdigt lite omnämnt om den på forat, snudd på en mytisk komponent verkar det. Du var en av få som ens skrev om den och anledningen till att jag ens fick reda på vad den hette. Fick för mig att det var en EGR-ventil först.

            januari 31, 2022 at 13:43 #491861

            Vakuumslangen till fördelaren skall sitta på första porten för att få rätt vakuum beroende på gaspådrag.

              januari 31, 2022 at 16:37 #491862

              Jo så e de nog ja.
              Funktionen är annars som följer:
              Vid lägre temperatur kopplas det ena uttaget till fördelardosan, när kylvattnet som passerar i det grövre röret, stiger över en viss temperatur så växlar ventilen över till det andra uttaget. Skillnaden i uttagen på mellanplattan är att det ena har högre ( kraftigare) vaccum för att ge en högre / större tändförställning, detta skulle då påverka arbetstemperaturen på motorn. Jag har läst om detta i verkstadshandboken men minnet är…….
              Hur som helst så kopplade jag slangarna rätt enligt boken och då fick jag en mycket bättre gång och en trevligare motor att köra.
              Som det var kopplat på min innan jag fixade efter en titt i boken så var det ena uttaget kopplat till fördelaren vid varm motor medans det vid kall motor var de båda uttagen i plattan sammankopplade vilket naturligtvis störde vaccumet och dessutom försvann ju vaccumförställningen då fördelaren inte längre var kopplat till insugsröret.därför gick motorn som en potta skit.

              SAABoholic

              95 -74 Indisk gul // Står på bakhjul & 2 pallbockar i garaget, riktar just en gammal krockskada.....
              96 GL Super -79 Alabastergul // Står och väntar på sin tur utanför garaget
              96 GL Super -79 Alabastergul // Min dagliga bil
              9-5 Linearsport Sp -03 manuell // Vintersläden

            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.