Råd om motor/växellådslyft önskas, tack!

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Råd om motor/växellådslyft önskas, tack!

  • Detta ämne är tomt.
Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #483885
    thomlink
    Deltagare

    Hej, jag är nybliven ägare av en Saab 95 -76. Min första bil var en Saab 96 -62 som jag köpte av en lumparkompis. Mycket rolig bil!
    Nu har jag som sagt en 95:a som jag behöver lyfta motor och låda ur. Jag har sökt och sökt men hittar inte den info jag önskar. Inte ens i den utförliga guiden av ”fuling”. Så jag hoppas ni här med all er erfarenhet vill hjälpa mig.
    Om jag lyfter motor/låda tillsammans, kan jag få loss inre drivaxlar ur knutar utan att släppa på spindel från övre bärarmen?
    Om jag delar motor och låda innan lyft, kan jag då få loss inre drivaxlar ur knutar genom att vinkla lådan (enligt fulings tips)?
    Ge mig råd, tack på förhand!

    Med vänlig hälsning, Thomas.

    • Detta ämne redigerades för 2 dagar, 18 timmar sedan av .
    #483886
    sonettlll
    Deltagare

    Grattis till en 95a från en annan 95 ägare. Jag har aldrig släppt på en spindel för att ta ur lådan, det ska gå. Jag kopplar lyftkedjor vid generatorfästet och diagonalt över i andra toppens bakkant så balanserar motor o låda bättre. Om växellådsfästet sitter hårt är det bra att ha hela tyngden av motor å låda att gunga med. Mats

    #483893
    thomlink
    Deltagare

    Okej, jag har kopplat precis som du säger och paket lättade bra och väger jämt. Så då borde det alltså gå att lyfta, vinkla runt lite och kunna få ur drivaxlarna. Ska fortsätta då så får jag se hur det går.
    Tack Mats!

    #483895
    jorn
    Deltagare

    Från verkstadshandboken:
    Dela på de inre drivknutarna först på höger och sedan
    på vänster sida. Detta utförs med drivaxlarnas
    T-stycken vertikalt placerade och med motoraggregatet
    överskjutet så mycket som möjligt åt motsatt
    sida. Montera skyddslock 7323736 i gummibälgarna
    och 7838469 på inre medbringarna.

    Jag tycker at det er mycket enklare att montera inn drivpaketet om man lossnar styrspindelen från styrarmen och drar ut drivaxelen några cm vid urmonteringen av drivpaketet. Denna operation tar bara några minuter extra men gör som sagt återmonteringen til en enkel sak.

    #483973
    thomlink
    Deltagare

    ” Jag tycker at det er mycket enklare att montera inn drivpaketet om man lossnar styrspindelen från styrarmen och drar ut drivaxelen några cm vid urmonteringen av drivpaketet. Denna operation tar bara några minuter extra men gör som sagt återmonteringen til en enkel sak.”

    Tack för rådet! Fattar dock inte exakt metoden i. texten ovan, men menar du att man lossar spindel från från bärarmen (styrarmen)?
    Som jag frågar i mitt första inlägg? Fälla ut spindlarna för att kunna dra ur axlar/drivknutar lättare?

    #483974
    saabcustom
    Deltagare

    De e inte så att jorn menar att man lossar övre kulleden från bärarmen och fäller ut styrspindelhuset en bit ? Då får man några extra centimeter och det blir mycket enklare att lyfta i och ur maskin. Möjligen i kombination med att lossa styrspindeln. Gör man det på bägge sidor blir operationen en barnlek.

    Så brukar jag göra och det underlättar avsevärt att kunna dra ut drivaxlarna ur klockorna först och sen bara lyfta ur paketet. Enklare att lyfta i också. I med maskin och sen i med drivaxlarna. Men se till att hålla reda på lagren! Men det måste du ju ändå…. En lämplig konservburk in i inre damaskerna (tonfisksburk ?) så slipper man kladd och lagren håller sig på plats.

    jaja, sätten e många och knepen fler….
    Lycka til / Kenth

    #483994
    Janne Hagnell
    Moderator

    Som saabcustom säger: ta bort banden/slangklämmorna som håller inre drivknutsdamaskerna och dra loss dem lite lätt. Kolla gärna samtidigt att T:et med sin nållager står vågrätt, då minskar risken att behöva leta nålar i geggan på motorrumsgolvet. Bind gärna upp drivaxlarna med spännremmar inne i motorrummet så de inte hoppar och slår loss nämnda lager. Lossa övre kullederna och vinkla spindlarna utåt så följer axlarna med. Eventuellt dras ”handgranaterna” med istället för att knuten delar sig men då är det bara att göra det manuellt och skjuta in granaten (😆) i lådan igen.
    Lycka till!

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #484008
    thomlink
    Deltagare

    Tack alla för råden! Jag har ju förberett mig och läst och läst och sedan läst lite till i forumet för att vara förberedd!
    Men som Janne och saabcustom beskriver det så hade jag nog nästan fattat som det som den lättaste metoden vid lyft. Om nållagerna inte lossnar och allt sitter på plats på drivaxlarna vid ihopmonteringen, ska man då fylla på med nytt extra fett i knutarna? Eller är rådet att man bör göra helt rent i granaterna/damaskerna och fylla enbart med nytt fett?
    Tack så länge!

    #484024
    saabcustom
    Deltagare

    Om inre madaskerna är hela och fettet ser kletigt och rent ut (känn på det efter förekomst av t.ex sand) så behöver du inte byta.
    annars tvättar du rent rubbet och tar en lagom (=rejäl) dos drivknutsfett och fyller granaterna och en del i damasken oxo.

    Viktigt är att, vilken metod du än kör, göra som Janne säger och binda upp drivaxlarna så dom inte hamnar där dom inte bör vara.

    / Kenth

    #484025
    fuling
    Deltagare

    citat:
    Om jag delar motor och låda innan lyft, kan jag då få loss inre drivaxlar ur knutar genom att vinkla lådan
    (enligt fulings tips)?

    Ja, det går utan problem.
    Min instruktion är skriven så som jag gör.
    Mao delar alltid motor och låda i bilen och tar ut dem separat.
    Sen vad man tycker är lättast/bäst är en smaksak.

    #484031
    thomlink
    Deltagare

    Uppfattat, jag förstår att man har sina egna metoder och knep. Jättebra att få ta del av era kunskaper! Nu har jag betydligt mer vetskap än innan så det kommer att gå bra.
    Stort tack allihopa!

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.