Rallybilar i Portugal

Forum Övrigt SSR Rallybilar i Portugal

  • Detta ämne har 29 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2003-01-07 21:06 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 30 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #11552
    mats jonsson
    Deltagare

    Jag fick en nyårshälsning från Portugal i går och jag har svårt att inte dela med mig lite av dess innehåll. Killen heter Albino i efternamn och hans pappa var en av Portugals bästa rallyförare för runt 35 år sedan. Bland annat var han mycket framgångsrik med en R8 Gordini. Bland annat vann han det första Portugiska Rallyt (Motsvarande Svenska Rallyt) med denna. Detta var 1967. 1970 blev han portugisisk mästare med en Saab V4. Prisskåpet omfattar 140 segerbucklor från karriären och han har 530 ”car kits” sparade. Vad detta är vet jag inte men den här mannen, pappan alltså, dog i höstas och sonen tänker nu i alla fall bygga upp ett museum. Därtill hade han fyra stycken fembultade äkta Minilite-fälgar som satt på bilen i tre säsonger (1969, 1970 och 1971)i portugisiska mästerskapet och som han inte riktigt visste vad han skulle göra med. Jag gav honom ett förslag…

    #80976
    fredrik
    Deltagare

    Jag förstår det då dessa skulle passa Mkt bra på din Sonett 67:a

    /Fredrik

    #80977
    mats jonsson
    Deltagare

    Ja så var det tänkt 🙂 Men frågan är om det är värt pengarna. Folk tror ju ändå att man har Ronal-fälgar.. Och jag har ju nya sådana idag på både 73:an och 67:an.

    Problemet med de här Minilite-fälgarna var att de hade en väldigt hög magnesiumhalt och enligt Grahn som var konstruktionsanvarig på Waggoon-fabriken i Arlöv så ärgade de sönder på nolltid. Några av tjänstebilarna på ASJ fick sådana fälgar.

    Man kan tydligen skicka dem till England för renovering. För hutlösa pengar. Micke Gustafson har ju sådana på sin 67:a och jag tror att han fick tag på ytterligare i reserv. Frågan är hur de här åldras. Om de på grund av magnesiumhalten försvagas med tiden så att säga.

    #80978
    Bengt Åkesson
    Deltagare

    [image]http://primeirasedicoes.expresso.pt/ed1430/fot/f2-r1061-hbs.jpg[/image]

    Gjorde en liten sökning på nätet om herr Albino och hittade bl.a…

    http://primeirasedicoes.expresso.pt/ed1430/r1061.asp?ls

    http://www.geocities.com/loki314285/hist…es_winners.html

    /B

    #80979
    tobbe99
    Deltagare

    Hejsan!!
    Mats! Det verkade vara mycket sura rönnbär i ditt inlägg Var fälgarna för dyra, eller fick du inte köpa? Det spelar väl ingen roll vad andra tror att man har för fälgfabrikat. Det är ju känslan i den egna ryggraden som räknas! Tydligen har ju fälgarna inte ärgat bort helt ännu efter 30 år.

    Det måste vara en omständig process, när dom fixar till fälgarna i England. Det låter som om ärgproblemet sitter djupt och att dom kanske måste behandla ärgen på djupet för att den inte s.a.s skall komma tillbaka innifrån och lyfta den nya ytbehandlingen. Jag vet inte hur det är i resten av Sverige, men här i Göteborg finns en firma som glasblästrar och pulverlackar en aluminiumfälg för 400:- (Fälgfixar`n). Detta förutsatt att den inte är kantstött. Man kan välja pulver eller våtlack. Dom fixar även till lite smärre skador mot pristillägg. Själv hade jag inte kollat mina Silverspoke tillräckligt noga, så den första blev lite dyrare än jag tänkt mig. Det vara bara att ge sig ut till skroten igen och leta efter fälgar med felfri kant. Silverspoke finns det ju gott om, och kostnaden i mitt fall uppgick till 150:-/ st i inköp, 400:- i renovering, 70:- för ny centrumkåpa (jodå, det fanns nya på SAAB för två år sedan) samt 750:- för nytt Pirelli P 3000. Summa ca 1400:-/ hjul inräknat svarta plastkåpor till hjulmuttrarna. Tänk att bara hjulen är lika mycket värda som resten av bilen!!

    Nä, Mats!! Lägg du på ett par hundra på ditt bud, så har du ju alltid räddat fälgarna. Minilite är alltid Minilite!!
    ”Tobbe”

    #80980
    mats jonsson
    Deltagare

    Tobbe. Nej fälgarna är inte till salu. Det är magnesiumfälgar. Inte aluminium. Man kan inte ta fram TIG-svetsen och bränna på för då tar de kanske eld.. Jag hörde en siffra på ca 20000:- för att renovera 4 magnesiumfälgar i England. Och det var för 10 år sedan. Det blir djupa porer i dem. Speciellt när de har haft kontakt med salt. Jag hade möjlighet till att köpa 6 sådana fälgar 1993 eller 1994 men jag ryggade på renoveringskostnaden. Och Ronal-fälgar är ju lika snyggt. Nästan i alla fall. Men visst. Fick jag tag i 4 nya liggandes i kartong så slog jag nog till. Sannolikt vore de billigare än att renovera gamla.

    Intressant att du hittade gubben Albino på nätet Bengt. Jag fick fyra svartvita Saab-bilder av sonen. Kanske jag kan maila dem till dig så att du kan lägga ut dem?

    #80981
    tobbe99
    Deltagare

    Hallå igen Mats!

    Nä, det hade ju varit ett dyrt sätt att bjuda på fyrverkeri. Minns när vi eldade magnesium i fysiken. Det var väl magnesium som användes i blixtaggregaten förr också har jag för mig. Tror Magica de Hex har sådant i sina foffbomber också.
    Jag kommer också ihåg när dom första mag-(nesium)-fälgarna började dyka upp på Amazoner och jänkare här i stan. Dom såg för jäkliga ut efter ett tag. Jag minns att jag frågade en kille vid korvan varför han inte hade bättre puts på sina hjul. Han tittade dolskt på mig och sade att även om han putsade dom så blev dom lika fula efter ett par veckor. Själv gled man ju runt på Puch Racing med Autosolade fälgbanor i krom, så då var det ju lätt att vara kaxig.

    Hur är det förresten med dom s.k jubbefälgarna? Är det vanlig aluminium i dom, precis som på Silverspoke, Inca etc?? Som jag nämnt tidigare så gick det rykten om att dom höll dålig kvalitet, och ärgade i kartongerna hos SAAB. Om det är samma kvalitet som t. ex silverspoke verkar det otroligt. Jag har nog aldrig sett en sådan som varit bortom räddning.

    Åh, höll ju på att glömma. På 70-talet monterade en del en s.k scrapebar under framaxelbalken på sina lowriders i USA. Denna kloss som innehöll magnesium sänkte man ner i gatan genom att släppa ner framvagnen med hydraulerna. När man sedan körde och klossen släpade i, så stod det ett långt gnistregn ut bakom bilen

    #80982
    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Maila på du Mats om nu inte Albinos släktingar har något emot att bilderna hamnar på nätet. Några rader om bilderna är också tacksamt.

    /B

    #80983
    mats jonsson
    Deltagare

    Tobbe! Det är snart 30 år sedan man slutade högstadiet men jag minns hur magnesium reagerade…. En bekant som arbetade på fabriken nere i Arlöv har sagt mig att en 20 år gammal Ronalfälg i saltlake är som ny jämfört med en Minilitefälg efter en vinter i skåneslasket. Säger det dig någonting??

    Bengt! Bilder kommer i morgon förhoppningsvis. Jag ska kolla med Albino Jr först.

    MVH
    Mats

    #80984
    ake svantesson
    Deltagare

    det måste väl gå att svetsa magnesium fälgar …
    husqvarna har väl det om jag inte missminner mig i både svingar å transmisionskåpor å det funkar ju
    aldelles förträffligt att svetsa i dessa,,
    rätta mig om jag har fel..
    mvh åke

    #80985
    terje
    Deltagare

    Tobbe,

    De s.k jubbefälgarna – om du mener 5-bult Ronal til 96 – påstås være adskillig mindre stryktåliga enn Silverspoke – om du mener 4-bult Ronal til 99/900.
    Rally-åkande bekjente her i Nårrje forteller at 96-ronalene antar permanent firkantet form etter ett eneste hopp i skogen, mens 4-bult d.o. synes å tåle det meste, p.g.a. annen, sterkere legering.
    … og etter at jeg hørte det så er jeg blitt hysterisk redd for de uerstattelige, perfekte, nesten ubrukte jubberonaler som jeg var så heldig å få kjøpe i fjor. Jeg vet nesten ikke om jeg har hjerte til å fortsette å bruke dem til hverdags, på dårlige norske bygdeveier. 😮

    mvh Terje

    #80986
    tobbe99
    Deltagare

    Hejsan!
    Jasså Terje, är dom så känsliga. Jo, jag menade Silverspoke för 99/900. Nu minns jag inte vem som gjorde jubbefälgarna men det var väl Ronal? Eller var det Minilite?
    Mats! Om det är som Terje säger så får du ta det försiktigt med dina sonetter. Kanske du bör köpa magnesiumfälgarna i alla fall. Man kanske kan sprutspackla och lägga ett par lager hammarlack på?
    ”Tobbe”

    #80987
    mats jonsson
    Deltagare

    Jodå. Det går att svetsa magnesiumlegeringar. Men tillsatsmaterialet och metoderna kan skilja lite beroende på materialets sammansättning. När det gällde de 5-bultade Minilite-fälgarna från 60-talet så var det tydligen ingen renoveringsfirma i Sverige som ville åtaga sig dem om jag förstod ägaren korrekt.

    Vad HVA har idag vet jag inte men jag har åkt ganska mycket 240/390/430 WR genom åren så det har väl svetsats en del kåpor. Fast jag hade gamla baksvingen så den var inte i magnesium. Hade och hade. Har fortfarande en 430WR -81 en 240WR -85 att leka med.

    Det var Ronal som gjorde jubileumsfälgarna till 96:an. Likaså silverspokefälgarna till 99/900. De 5-bultade Ronal-fälgarna är alldeles för mjuka för skogsbruk. De blir 8-kantiga direkt.

    #80988
    mats jonsson
    Deltagare

    Bengt! Eduardo Albino meddelar att det är grönt att sprida bilderna vidare. Jag mailar över dem till dig senare.

    #80989
    tobbe99
    Deltagare

    Hejsan!!
    Tack för svaret!! Att Ronal gjorde Silverspoke visste jag. Silverspoken dök upp i tillbehörs-broschyren 1982. På hallväggen här hemma hänger ett inramat reklamblad i färg från SAAB-butiken för dessa fälgar. Tidigare tillverkades en liknande fälg till 99/900 av Minilite. Den var nästan dubbelt så dyr och har en lite annorlunda utformad fälgbana. Vidare var den utrustad med en kromad centrumkåpa. Miniliten använde samma hjulmuttrar som EMS och Inca, medan Ronals fälgar monteras med vanliga koniska muttrar från 82 års modell och framåt. Dessa såldes parallellt under senare delen av 82, och sedan försvann Miniliten.

    Synd att jubbefälgarna är känsliga, men så ovanliga som dom är, så sköter man dom nog lite bättre då. Jag skulle inte ge mig på skogskörning med mina nyrenoverade Silverspoke heller.
    Jag har ju förståss några sämre liggandes också. Jag har en plansch med rally-99:or, där Strömberg och co åker med vitlackade sådana fälgar samt en dekor nertill på sidan i olika blå nyanser. Visserligen åttiotal så det skriker, men bara sååå snyggt!!
    ”Tobbe”

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 30 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng