Rallytoppar V4

Forum Övrigt SSR Rallytoppar V4

Detta ämne innehåller 15 svar, har 8 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-11-27 11:05.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15157

    rikard
    Deltagare

    Jag håller på att leta rallytoppar till min motor som jag renoverar, och undrar vad jag ska ha för toppar.

    Motorn är borrad till 94mm kolv med 1700 vev. Kamaxeln heter R2 och är från ”Din Rallyboutique”, med lättade lyftare.
    Förgasare har jag änsålänge bara 2-ports Solex. Men det ska bli något värre så småning om.
    Men bilen ska inte användas för att köra rally, utan ska vara brukbar på gatan.

    Vad ska jag tänka på när jag leta toppar?
    Storlek på ventiler?
    Portat?
    m.m.?

    /Rikard

    #100358

    stefan
    Deltagare

    Vill du ha en körbar motor så satsa pengarna på att renovera toppar du har. Man kan tjäna många hästar på ett professionellt sätesjobb med tre vinklar och sen en liten tillputsning av gjutningen bara. Du har en bra grund att börja på och det är bättre att börja smått och sen förändra mer senare.
    I england gjorde dom ett jättetest på utbytes ”steg 1” toppar till Vauxhall/Opel motorerna och den som gav mest effekt och bäst ekonomi/körbarhet var den som hade gjord minst åt toppen………jag tror den var billigast dessutom.
    Så man ska inte stirra sig blind på stora ventiler och sånt…….

    #100359

    mattias_hansson
    Deltagare

    Hej! Det finns 2 st toppar på tradera!
    Hårda fjädrar och portade utblås!
    Kan det vara något,kanske? ”Perfekt till den trimmade gatbilen” står det i annonsen.

    MVH

    #100360

    rikard
    Deltagare

    I topparna jag har är det redan monterat hårdare fjädrar, (dom som förljde med sport-uppgraderingssatsen).

    Så jag behöver inte större ventiler då?

    Den ska ju gå att köra ”normalt” med, men ändå få ut så mycket effekt som möjligt

    #100361

    rikard
    Deltagare

    Ja, dom verkar ju kanon då
    Så har man ändå kvar orginalarna, ifall det skulla vara nått.

    Vad är ett rimligt pris för ett par toppar med denna modifieringsgraden?

    #100362

    stefan
    Deltagare

    det jag menade var att med ett trevinklars sätesjobb och tillputsning kan man få ut en hel del hästar med originalventiler. Självklart kan man få ut mer med större ventiler men då kanske man tappar nåt annat.

    #100363

    mats a
    Deltagare

    Rikard! Har du tid en helg så titta över till Lövestad så ska du få se på diverse. Jag har trimtoppar (för påseende men ej till salu) liggande samt en dröser tips på hur jag lärt mig att preparera topparna. Mejla så får du adress och färdbeskrivning. Välkommen.

    #100364

    tigerhonda_0
    Deltagare

    Kolla med Saabs sport- og rallykatalog från tidlig 70-tal. En korrekt portad topp med dom stora ventilerna gjer också det beste bunn- och mellanregister = man tappar inget ! OBS: Innsuget bör matchas med dom portade topparna.

    #100365

    fuling
    Deltagare

    Man bör ta sig en riäl funderare på om tipsen som står i S&R värkligen är optimalt. Det har hänt en hel del till på 30 år liksom.

    #100366

    mats a
    Deltagare

    Men topparna är ju desamma nu som då… Eller menar du att man med ny teknik och nya material och bättre bränsle kan klara sig med mindre ventiler, tex? Berätta mer!

    #100367

    fuling
    Deltagare

    Vad jag menar är framförallt HUR man portar toppar nu kontra då.

    #100368

    tigerhonda_0
    Deltagare

    Fuling har så klart rett. Hvis man har som mål at en motor från tidlig 60 – tal skal fungera OPTIMALT med dagens mått, så måste man använda all tilgjenglig kunnskap. Kul at Fuling har höga mål för sin V4 HGV. Den fungerar ju också mer enn skapligt. Hvis man har som mål att ha lite kul på landsväg och bana då och då, räcker det gott med den teknologi som användes på rallybilarna då det begav sej.

    #100369

    gammsaaben
    Deltagare

    Räcker och räcker… När man trimmar så handlar mycket om att få valuta för pengarna och att trimma med de metoder som används idag behöver inte kosta mer. Visst, vill man bygga en rallynostalgibil så får man göra det och det är häftigt det med. Men vill man bara trimma har jag svårt att tro att +30 år gamla metoder är de effektivaste.

    Har man redan ett par färdiga rallytoppar så är det ju en sak, men jag skulle inte själv lämna bort toppar på bearbetning efter antika normer.

    #100370

    fuling
    Deltagare

    Bara för man timmar lite behöver man inte göra fel för det, eller? (läs försiktigt/lätt överdrivet)
    Dessutom så är mycket av det jag byggt nu även känt då men inte använt av saab på rallybilarna, tex grenrörstekinken som övergår mitt förstånd varför de gjorde som de gjorde.
    Men det är som vanligt med SPR, vissa grejor är ski… smarta med nästa verkar det som de använt en byfone för att ta fram grunkorna. En sån sak är gasreglaget till korset som ALDRIG går att synka fuggarna så det stämmer på tomgång och fullgas, fint va????

    #100371

    fuling
    Deltagare

    citat:
    Storlek på ventiler?

    Ta ventilerna från en ford V6a, modell kommer jag ej ihåg
    De är 42/36 och rätt längd.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng