Forum › Modellspecifika forum › 95/96 V4 › Rattaxel
- Detta ämne har 12 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2007-10-30 14:16 av .
- FörfattareInlägg
- 24 november, 2004 kl. 07:39 #11161
pelle s
DeltagareHej!
Vilkan årsmodeller har kollapsibel (teleskopisk) rattaxel där kabeln till tutan går i axeln som på TT? Fanns de -69 och -70 eller endast -70?
Jag har tänkt att göra bilen något mer säker.
Kram
Pelle24 november, 2004 kl. 11:00 #78392matthias r
DeltagareTeleskopisk rattstång införs 1969. Satte sådana på både en -63 o en-66 för några år sedan.
Har för mig att det är borrat hål genom rattstången i alla fall upp till-71. Vet att jag kollade på ett ex från en-74, men denna var massiv /oborrad. Valet föll förstås på den redan hålupptagna-71 stången för att slippa detta ganska dryga borrjobb, då man ju ska igenom en bra bit. Hade på den tiden inte tillgång till pelarborrmaskin.
Vet inte varför det är så här, 70/71 och -74 har ju samma typ av ratt och signalanordnings
komponenter innanför tutknappen.Har en -71 stång om du behöver./ Matte Roswall
24 november, 2004 kl. 12:38 #78393petter
DeltagareDet är väl som det brukar vara Matthias…de körde slut på de gamla delarna…
Mvh Petter
24 november, 2004 kl. 13:58 #78394anonymous
DeltagareJeg har sjekket på em 71mod, den var massiv. Kan de skille på 71modeller?
Stian
24 november, 2004 kl. 14:03 #78395pelle s
DeltagareHej Matte!
Jag har skickat mail till dej.
Pelle
26 november, 2004 kl. 10:11 #78396matthias r
DeltagareHar skickat en-69 axel till dig, Pelle!
Så här ligger det till; har checkat upp några rattstänger av olika årgång:
Bara 1969 har telekopiskt rattrör med helt genomgående hål.
1970 har ett centrumhål borrat c:a 20 mm in i den massiva rördelen (den längst upp, närmast ratten)
1971-75A har helt oborrad massiv rörbit.
Vid montering av teleskopiskt rattrör i -68:or eller äldre är alltså det enklasta sättet att montera ett från en-69:a.
Finns ej ngt sådant att tillgå, ta från en-70:a, där är det ju s a s förborrat, man måste borra c:a 30 mm till, men fördelen jämfört med den helt massiva är att man slipper centrera.
Visst kan man använda ett rör från 71-75A (eller varför inte ända upp till -80) om man har grejor så att man bergsäkert kan centrera 100% rätt under själva borrmomentet.
En grej som enbart gäller -68:orna: Till denna årsmodell går det att ta den massiva 71-80 stången eftersom någon kabel/släpringskontakt till ratten inte används. Tutan sköts ju genom att torkarspaken
dras bakåt./ Matte R26 november, 2004 kl. 10:42 #78397fuling
DeltagareOm jag nu inte är helt ute och cyklar så har även 69an tutan i torkarspaken.
26 november, 2004 kl. 10:50 #78398pelle s
DeltagareFuling! Jo men inte teleskopstång.
Man måste alltså inte ha hål i sin stång där utan kan ta en massiv. Men hål måste jag ha som ska ha stången i en -61:a.
Matte! Tack! Då kommer jag att känna mej bedrägligt säker med rullbälte och teleskopstång nästa sommar…
Tack för prylar, hjälp och tips!
Kram
Pelle26 november, 2004 kl. 11:54 #78399enor
DeltagareCitat:
Ursprungligen postat av Matthias R:
[qb]1971-75A har helt oborrad massiv rörbit.
[/qb]Hmm. En oborrad massiv rörbit. Är det inte det som brukar kallas ”stång”?
Förlåt… kunde inte mostså… hahaha..
3 december, 2004 kl. 08:20 #78400pelle s
DeltagareMatte!
Jag har fått rattstången men hur vill du ha betalt? Maila mej!
Jag gissar att jag måste borra ett hål för tutkabeln precis ovanför teleskopskarven?Pelle
29 oktober, 2007 kl. 16:06 #113833chakka
DeltagareKan inte låta bli att lyfta denna tråd efter närmare tre år i dvala.
Även min 68:a skulle kännas betydligt säkrare med teleskopisk rattstång. Visst skulle det vara kul att samtidigt flytta tillbaka tutan dit den hör hemma (jag har satt i ett rattcentrum frår en 64:a istf den hemska plastklumpen som egentligen hör årsmodellen till), men rattaxlar från -69 är ju inte direkt något man hittar i varenda vedbod. Däremot har jag flera rattstänger från 70-talare liggande, så man får väl leva med att bilen tutar varje gång man försöker använda spolaren.
Men hur byter man egentligen rattaxeln? Finns det något enkelt sätt att byta bara själva axeln, eller måste man byta hela rattlagerbocken med växelspak och allt?
29 oktober, 2007 kl. 19:26 #113849pelle s
DeltagareHej Chakka!
Demontera ratten, lossa växelstången från knuten och lossa rattaxeln innanför torpeden. Släpp rattlagerbocken bakåt-neråt och dra ut rattaxeln från rattlagerbocken och smocka i den nya! Sedan är det bara att smälla ihop allt i omvänd ordning.
Notera att den teleskopiska rattaxeln kan ha skjutits ihop vid demonteringen eller krocken som föregick skrotningen av bilen, min var nog 15 cm kortare…
Det känns bra att jag har teleskopisk axel efter att ha sett bilderna på den smällda kortnosen i skogsvraktråden…
Lycka till! 🙂
Pelle30 oktober, 2007 kl. 14:16 #113889chakka
DeltagareTack Pelle för tipsen. Det verkar ju inte som något oöverstigligt projekt, jag var ett tag rädd att jag skulle behöva byta alltihop inklusive all el.
Och eftersom saltslasksäsongen snart är här, har jag bestämt mig för att skjuta upp alla planer på besiktning och påställning tills i vår, så jag har ju lite tid på mig. Tur att man har en 80:a att brumma runt i när Saabstinensen blir för svår, även om den också får stanna inne vid första hot om vägsalt.
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.