Rattaxel

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Rattaxel

Detta ämne innehåller 12 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-10-30 14:16.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #11161

    pelle s
    Deltagare

    Hej!

    Vilkan årsmodeller har kollapsibel (teleskopisk) rattaxel där kabeln till tutan går i axeln som på TT? Fanns de -69 och -70 eller endast -70?

    Jag har tänkt att göra bilen något mer säker.

    Kram
    Pelle

    #78392

    matthias r
    Deltagare

    Teleskopisk rattstång införs 1969. Satte sådana på både en -63 o en-66 för några år sedan.

    Har för mig att det är borrat hål genom rattstången i alla fall upp till-71. Vet att jag kollade på ett ex från en-74, men denna var massiv /oborrad. Valet föll förstås på den redan hålupptagna-71 stången för att slippa detta ganska dryga borrjobb, då man ju ska igenom en bra bit. Hade på den tiden inte tillgång till pelarborrmaskin.

    Vet inte varför det är så här, 70/71 och -74 har ju samma typ av ratt och signalanordnings
    komponenter innanför tutknappen.

    Har en -71 stång om du behöver./ Matte Roswall

    #78393

    petter
    Deltagare

    Det är väl som det brukar vara Matthias…de körde slut på de gamla delarna…

    Mvh Petter

    #78394

    anonymous
    Deltagare

    Jeg har sjekket på em 71mod, den var massiv. Kan de skille på 71modeller?

    Stian

    #78395

    pelle s
    Deltagare

    Hej Matte!

    Jag har skickat mail till dej.

    Pelle

    #78396

    matthias r
    Deltagare

    Har skickat en-69 axel till dig, Pelle!

    Så här ligger det till; har checkat upp några rattstänger av olika årgång:

    Bara 1969 har telekopiskt rattrör med helt genomgående hål.

    1970 har ett centrumhål borrat c:a 20 mm in i den massiva rördelen (den längst upp, närmast ratten)

    1971-75A har helt oborrad massiv rörbit.

    Vid montering av teleskopiskt rattrör i -68:or eller äldre är alltså det enklasta sättet att montera ett från en-69:a.

    Finns ej ngt sådant att tillgå, ta från en-70:a, där är det ju s a s förborrat, man måste borra c:a 30 mm till, men fördelen jämfört med den helt massiva är att man slipper centrera.

    Visst kan man använda ett rör från 71-75A (eller varför inte ända upp till -80) om man har grejor så att man bergsäkert kan centrera 100% rätt under själva borrmomentet.

    En grej som enbart gäller -68:orna: Till denna årsmodell går det att ta den massiva 71-80 stången eftersom någon kabel/släpringskontakt till ratten inte används. Tutan sköts ju genom att torkarspaken
    dras bakåt./ Matte R

    #78397

    fuling
    Deltagare

    Om jag nu inte är helt ute och cyklar så har även 69an tutan i torkarspaken.

    #78398

    pelle s
    Deltagare

    Fuling! Jo men inte teleskopstång. Man måste alltså inte ha hål i sin stång där utan kan ta en massiv. Men hål måste jag ha som ska ha stången i en -61:a.

    Matte! Tack! Då kommer jag att känna mej bedrägligt säker med rullbälte och teleskopstång nästa sommar…

    Tack för prylar, hjälp och tips!

    Kram
    Pelle

    #78399

    enor
    Deltagare

    Citat:


    Ursprungligen postat av Matthias R:
    [qb]1971-75A har helt oborrad massiv rörbit.
    [/qb]


    Hmm. En oborrad massiv rörbit. Är det inte det som brukar kallas ”stång”?

    Förlåt… kunde inte mostså… hahaha..

    #78400

    pelle s
    Deltagare

    Matte!

    Jag har fått rattstången men hur vill du ha betalt? Maila mej!
    Jag gissar att jag måste borra ett hål för tutkabeln precis ovanför teleskopskarven?

    Pelle

    #113833

    chakka
    Deltagare

    Kan inte låta bli att lyfta denna tråd efter närmare tre år i dvala.

    Även min 68:a skulle kännas betydligt säkrare med teleskopisk rattstång. Visst skulle det vara kul att samtidigt flytta tillbaka tutan dit den hör hemma (jag har satt i ett rattcentrum frår en 64:a istf den hemska plastklumpen som egentligen hör årsmodellen till), men rattaxlar från -69 är ju inte direkt något man hittar i varenda vedbod. Däremot har jag flera rattstänger från 70-talare liggande, så man får väl leva med att bilen tutar varje gång man försöker använda spolaren.

    Men hur byter man egentligen rattaxeln? Finns det något enkelt sätt att byta bara själva axeln, eller måste man byta hela rattlagerbocken med växelspak och allt?

    #113849

    pelle s
    Deltagare

    Hej Chakka!

    Demontera ratten, lossa växelstången från knuten och lossa rattaxeln innanför torpeden. Släpp rattlagerbocken bakåt-neråt och dra ut rattaxeln från rattlagerbocken och smocka i den nya! Sedan är det bara att smälla ihop allt i omvänd ordning.

    Notera att den teleskopiska rattaxeln kan ha skjutits ihop vid demonteringen eller krocken som föregick skrotningen av bilen, min var nog 15 cm kortare…

    Det känns bra att jag har teleskopisk axel efter att ha sett bilderna på den smällda kortnosen i skogsvraktråden…

    Lycka till! 🙂
    Pelle

    #113889

    chakka
    Deltagare

    Tack Pelle för tipsen. Det verkar ju inte som något oöverstigligt projekt, jag var ett tag rädd att jag skulle behöva byta alltihop inklusive all el.

    Och eftersom saltslasksäsongen snart är här, har jag bestämt mig för att skjuta upp alla planer på besiktning och påställning tills i vår, så jag har ju lite tid på mig. Tur att man har en 80:a att brumma runt i när Saabstinensen blir för svår, även om den också får stanna inne vid första hot om vägsalt.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng