Registreringsbesikta med v6?

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Registreringsbesikta med v6?

  • Detta ämne har 16 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2012-09-18 21:12 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #6673
    gyllenberg
    Deltagare

    Som jag har förstått det ska det inte vara några problem att besiktiga en 96a med minsta v6an på 90hk men har någon provat med större motor?

    Har börjat fundera på 2.8i på 150hk och förutom problemen med vxl-låda, drivaxlar och framtung vad mer får man se till?

    Klarar man sig med vanlig regbesiktning eller blir det sfro? Vad måste man göra åt bromsar m.m. för att kunna besiktiga med 150hk?
    Man skulle såklart bara kunna säga till besiktningsmannen att det är en 2.0L som man satt dit insprutning på då jag hört att dom inte brukar kolla så mycket på vad det är för motor utan mer hur motorfästen osv. är byggt..

    Kom gärna med lite tankar och idéer!

    #47535
    jimbo
    Deltagare

    det ska nog gå beroende på vilket vrid motorn har.

    läs igenom tråden
    viewtopic.php?f=7&t=3695

    bromsarna har saab godkänt upp till 150 hk men bättre bromsar är nog att föredra.

    #47542
    gyllenberg
    Deltagare

    Där fanns en del matnyttigt, tack så mycket! Då borde det med andra ord inte vara några problem att regga utan att blanda in sfro bara man kan ”bevisa” vad man har för utväxling och effekt på motorn.

    #47546
    jimbo
    Deltagare

    nja dom vill gärna ha intyg på utväxling och efekt om motorn ej är orginal.

    #47573
    saabcustom
    Deltagare

    Med tanke på den växellåda och koppling som ska ta hand om vridmomentet så rekommenderar jag starkt att du lägger i en 2.0 liters V6a. Den ger 90hk och 15.2kpm i vrid vilket passerar under de 100hk och 17kpm i vrid som tillåts med originallådan (ford taunus 20m). Den räcker gott och väl till och du kan använda den minst ovettiga utväxlingen samt slipper problem med besiktningen eftersom den motorn går in under den lägre gränsen där original-lådan är tillåten. Blir liksom inget snack om utväxlingar alls. Åsså håller låda bättre…..

    Been there….done that…..

    lycka till / Kenth

    #47586
    jimbo
    Deltagare

    sen kan man ju lägga i en större v6a efter man har fått ok.
    olagligt men det värsta som kan hända är att dom tvingar dig göra en reggbesiktning om du blir stoppad.

    #47588
    gyllenberg
    Deltagare

    Hade gärna kört på en mindre sexa men dom verkar fan svår att hitta

    #47599
    mas1
    Deltagare

    Vilken årsmodell är det?
    Bör ej vara nyare än 1975.

    #47614
    gyllenberg
    Deltagare

    @mas1 wrote:

    Vilken årsmodell är det?
    Bör ej vara nyare än 1975.

    Min bil är en -69 och motorn jag tänkte stoppa i en -84, så länge jag inte kommer över någon mindre sexa typ Taunus eller liknande.

    #47630
    mas1
    Deltagare

    Min är en 75:a så den klarar gränsen precis, men motorn är en 2,3 l från 80-81 108 hk.
    Vilket innebär ändrad utväxling tyvärr.
    En 2,0 lär du få svårt att hitta tyvärr.
    Hur har du tänkt lösa kylar placeringen? :CH

    #47688
    mats a
    Deltagare

    Jag har en 20M från 1968 i smådelar. Den måste man renovera från grunden då den legat isärplockad i många år. Block, vev, kam, 5 kolvar, tråg, insug, hela klabbet. Jag gör aldrig motor av denna. Kom och hämta.

    #47689
    mats a
    Deltagare

    Hmm, kan inte längre redigera förra tråden. Ville bara berätta att i gamla forat finns en del att läsa. Tex här http://forum.saabklubben.nu/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=80979&page=1

    #47691
    gyllenberg
    Deltagare

    @Mats A wrote:

    Hmm, kan inte längre redigera förra tråden. Ville bara berätta att i gamla forat finns en del att läsa. Tex här http://forum.saabklubben.nu/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=80979&page=1

    Tack för info och erbjudande, synd bara att du bor ända nere i Skåne annars hade jag kommit på studs men det är ju en bit från Uppsala..

    #47698
    saabcustom
    Deltagare

    @Gyllenberg wrote:

    @Mats A wrote:

    Hmm, kan inte längre redigera förra tråden. Ville bara berätta att i gamla forat finns en del att läsa. Tex här http://forum.saabklubben.nu/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=80979&page=1

    Tack för info och erbjudande, synd bara att du bor ända nere i Skåne annars hade jag kommit på studs men det är ju en bit från Uppsala..

    Bussgods är bra……….

    #47702
    fuling
    Deltagare

    Vem ser skilnden på en 2.0 och en 2.3?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng