Renovering Saab 92 B De Luxe 1954

Forum Övrigt Projekt / Min bil Renovering Saab 92 B De Luxe 1954

• Detta ämne har 24 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 2012-11-06 17:58 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
  • Författare
    saaboscar
    Deltagare

Tjenare! 😀

Tänkte skapa en projekttråd om min Saab 92 B De Luxe 1954 årsmodell som min morfars bror köpte 1971

Info om bilen :

Jag har alltid frågat morfars bror Kjell om jag fick gå ut i ladugården och titta på 92:an när jag var liten då jag tyckte att den var så häftig. När jag blev större så tänkte jag inte mera på den bilen utan intresset kom tillbaka när jag var på ett bilmuseum där det stod en 92:a, dagen efter så åkte jag upp till Kjell tittade på bilen och frågade om han var intresserad av att sälja vilket han var. Det blev affär sommaren 2010 jag är överlycklig 😀

Historia om bilen:

Bilen har gått i värmland sedan den var ny. År 1971 så var Kjells kompis (kommer ej ihåg namnet) ute och åkte med 92:an då började den att slira på lammellerna när han var i en uppförsbacke så han tog sig ingenstans. Han gick till närmaste hus och frågade om han fick låna telefonen och det fick han, ringde till Kjell och sa att han får köpa bilen för nu var han trött på den. Ja sa Kjell du får en hundring, och det blev affär. Kjell åkte till bilen betalade en hundring och då hade 92:an hunnit att svälna så han kunde köra den hem till sig där han bytte lammeller och koppling, körde några mil med den för att ställa av den i en ladugård 1971-2010 då jag kom och köpte den 😀

Jag har tagigt ut all inredning som jag har lämnat in till mormor så han har sytt om allt då intedningen var hårt musäten, motorn är urtagen och växellådan är renoverad och motorn är på renovering, hela motorrummet är tvättat då det var några cm med olja 🙂

Bilen ska totalrenoveras, eftersom jag är 16 år så tar jag det pö om pö då ekonomin måste tillåta och skolan måste gå först, jag har även fyra andra Saabar att ta hand om 😀

Bilder på min älskade 92:a 😀 Flera bilder kommer innom kort!

Morten S.
    Moderator

Grattis! Jeg skal følge med på tråden din. En 92:a står på min ønskeliste også :mrgreen:

Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    1989 900i 5 dørs
    2007 9-3 SC

saaboscar
    Deltagare

Tusen tack 🙂

andersson__
    Deltagare

Fin bil! Ser att knoppen till växelspaken är sönder, jag har nya (NOS) såna liggandes om du behöver en.

Lycka till 🙂

saaboscar
    Deltagare

Ursäkta att det har dröjt med mina svar, men har haft fullt upp.

Hur mycket skulle du vilja ha för knoppen? 🙂

saaboscar
    Deltagare

Har varit ute i garaget idag och plockat bort framskärmarna för att ta tag i hjulhusen fram. Började med vänster sida där jag nu har skrapar bort underedsmassan och rostmässigt så var den ganska fin b
    ara hål längst ner vid tröskeln 🙂

saaboscar
    Deltagare

Nu har lite ren plåt börat att lika fram 🙂 Går ganska lätt då underredsmassan är torr. Någon som har några bra tips på vad man ska ha för rostskydd/grundfärg? 🙂

griffin77
    Deltagare

Tja!

Myckke trevlig bi det där!! Om jag vore dig så skulle jag grunda med hagman CA-primer (2 svängar) direkt på den rena plåten sen en topplack uppe på det..
    och inge mer, SEN går det att diskutera om det skall vara en sväng underredsmassa/tectyl uppe på topplacken, men det beror på vilken nivå man lägger
    sig på i renoveringen, och om du ska köra med bilen under vinterhalvåret oxå 🙂 . ca-primern skyddar mot rost MEN är inte ”tät” därav topplacken som är tät.

Trevligt projekt! Skall bli kul att se lite mera bilder 🙂

//Danne

saaboscar
    Deltagare

Tack för tipset 🙂 Det kommer bli en sommarbil 🙂 Bilder kommer att komma 🙂

andersson__
    Deltagare

Hej, tror jag fick sålt alla knoppar men ska kolla igen. I hjulhusen ( likså insidan av skärmarna ) hade jag lagt 2 varv med plastic paddings röda rostskyddsfärg, med ca 10 min vänte tid imellan, sedan mattat ned detta lite lät med en slip duk sen kört body i hjulhusen, 2 varv där med. Sedan en svart topplack på det.

Mvh

griffin77
    Deltagare

@andersson__ wrote:

Hej, tror jag fick sålt alla knoppar men ska kolla igen. I hjulhusen ( likså insidan av skärmarna ) hade jag lagt 2 varv med plastic paddings röda rostskyddsfärg, med ca 10 min vänte tid imellan, sedan mattat ned detta lite lät med en slip duk sen kört body i hjulhusen, 2 varv där med. Sedan en svart topplack på det.

Mvh

Mycket bra alternativ!!

saaboscar
    Deltagare

Okej, men hör av dig om du finner någon 🙂 Tack för alla tips 🙂 Men jag funderade på om även kallgalv är ett bra altenativ att ha som grund?

Idag har det bara blivit lite mera slipning i hjulhuset, blev en bild på hur den står nu 🙂

saaboscar
    Deltagare

Efter låååång stillestånd så har jag fått ett ryck och börjat svetsa 😀

Mumma!! Blir riktigt sotis, vill också ha en 92’a att skruva med! Riktigt imponerad av allt arbete du lägger ner :weld :wrench

Kämpa vidare och…… MER BILDER!!!

saaboscar
    Deltagare

Tack Christian! 😀 Hoppas att du med finner dig en 92:a också!

Update då:

Svetsningen av golv har pågått nästan hela dagen

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng