Restaurera aluminiumfälgar

Forum Övrigt Allmänt Restaurera aluminiumfälgar

Detta ämne innehåller 4 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2019-08-20 18:55.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #462565

    Mittens
    Deltagare

    Jag har precis blivit medlem i klubben efter att ha köpt mig en Saab 95 -79.
    Med saaben följde det ett par mycket speciella aluminiumfälgar som tyvärr har oxiderat en del så ytan är inte så fin på dem och en av fälgarna är lite kant stött.

    Nu tänkte jag se om någon här på forumet har några bra råd på hur man får ett par slitna aluminiumfälgar fina igen samt om någon har något bra tips på hur man bäst skyddar dem mot framtida skador och oxidering utan att förstöra fälgen.

    Då detta är en uppsättning av specialfälgar med härstamning från bygden där jag bor och som enligt uppgift endast tillverkades i 8 exemplar så vore det kul ifall någon vet vart resterande 4 fälgar av samma modell kan ha hamnat om de överlevt.

    Bilagor:
    #462572

    Mats Jedmo
    Webbmaster

    Välkommen till både klubben och forumet. Kul med en 95:a till och dessutom med ovanliga tillbehör. Vet du mer om när – var – hur dem är tillverkade ? Det vore kul med mera information.

    Hoppas det kommer fler bilder på bilen, kanske en projekttråd.

    PS. Tack för tipset om WP-mail

    SAABoholic

    96 GL Super -79
    99 GLs Automat 4-dörrars -80
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -96
    9-5 Linearsport Sp -03

    #462573

    Janne Hagnell
    Moderator

    Är inte det där så kallade Tunafälgar, från Tunaverken?

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #462574

    martin h
    Deltagare

    Hej!

    Det säkra kortat är ju så klart att lämna in dem till en firma som blästrar och lackerar professionellt så blir det nog som nya.

    Jag är ingen expert, men kan bara berätta hur jag har gjort.
    Först blästrat av dem. Då har jag bara blästrat där man ser oxidation/lacksläpp för att behålla ett så bra skydd som möjligt i övrigt. Det medför att man behöver spackla och slipa dessa övergångar lite extra.
    Sedan har jag lagt en aluminiumprimer. Titta då att underlaget ser fint ut så att kanter/sliprepor inte syns igenom. Annars spackel igen.
    Nästa steg är själva färgen. Jag har köpt en hjulfärg silver från Tipro. Har även kört med fälgfärg på sprejburk vid något tillfälle.
    Sist har jag lagt en 2k klarlack. Har man inte möjlighet till detta så fungera ju 1k klarlack, men håller inte lika bra.

    Invändningen mot detta är att det finns risk att klarlacken gulnar av värme. Inge som jag dock sett på mina fälgar.

    Kommentarer från andra som vet mer än jag?

    /Martin

    #462608

    Mittens
    Deltagare

    Fälgarna är tillverkade på Fundo i charlottenberg i 8 exemplar som en gåva till Per Eklund, han som jag köpte bilen hade sedan fått dem av Per Eklund själv efter att ha hjälpt till med diverse saker, tyvärr har jag inte fått reda på mycket mer själv.

    De liknar tunafälgen i design men centrum delen är anorlunda,

    För jag gissa på att Tunafälgen du tänker på är JP fälgarna som Zirkel skriver om i denna tråden https://saabklubben.se/forum/amne/dimension-pa-dack-till-jp-falgarna/

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.