Forum › Modellspecifika forum › 95/96 TT › rister og slår i motorrom når slipper clutchen?
- Detta ämne har 27 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast 2009-06-04 18:57 av .
- FörfattareInlägg
- 17 augusti, 2008 kl. 17:57 #18459
henning
DeltagareHar oppdaget noe nytt når jeg slipper clutchen, det virker som om hele motor/girkasse rister og slår frem og tilbake når jeg slipper clutchen. Er det mulig å skjønne hva dette kan være? Clutchplaten er ny, og trykkplaten skal være bra.
Noen ide??
Bil: saab 96 . 1962 med 3 trinns kasse og orginal motor.
Mvh
Henning.
17 augusti, 2008 kl. 18:33 #125622anders a
DeltagareHej, har lite av samma sak på ettans växel. Jag har en spricka i gummibussningen till växellådsfästet vilket kan det vara en orsak, har jag hört, till skakningen.
Hälsningar
17 augusti, 2008 kl. 19:22 #125623henning
DeltagareDet er bare 1 gir som jeg også har problem med. Jeg har ikke sett etter hvordan festet/gummibussningen er – men kanskje jeg burde. Men skulle tro at den ikke hadde så mye med vridninger i motor da det bare er en bolt som sitter i girkassen.
Er det noen andre ideer på hva som kan forårsake dette??
Henning.
17 augusti, 2008 kl. 19:53 #125625lars2t
DeltagareTa tag i motorn och försök vrid/lyft den i motorns rotaionsriktning, kontrollera då motorkuddarna och motorstödet. Det låter som om du kommer att hitta felet där. Anledningen till att du inte känner detta på övriga växlar är att du inte har samma hiskeliga vridmoment där…..
17 augusti, 2008 kl. 20:27 #125631eimund
DeltagareMin rister også når jeg løser. Mistenker sterkt gearolje på lamellen.
Har ikke fått sjekket dette videre, da planen er å bytte kasse og motor snart17 augusti, 2008 kl. 20:45 #125635henning
DeltagareDet håper jeg virkelig ikke er problemet da jeg har nylig skiftet lamellen…. det er totalt umulig å få bort olje så da må jeg kjøpe ny lamell…. jeg får sjekke ut girkasse festet – og motorfestet…. og er det ikke noe der må jeg vel kanskje ut med motor for å sjekke lamellen…. det burde kanskje være mulig å skru av det lille lokket på toppen av girkassen for å se hvor mye olje som har kommet ut og inn i girkassehuset, er det tørt der er det vel ikke noe olje på lamellen??
Gjerne mer tips om noen skulle ha flere mulige årsaker:)
Mvh
Henning.
18 augusti, 2008 kl. 07:15 #125645greven
DeltagareAlla 2-taktare jag haft (5 st.) utom en har uppfört sig på detta vis. Jag har bytt gummibussningar till motorfästena och det övre fästet är helt, ändå rister/slår/skakar det om motorpaketet. Är jag mycket försiktig, så kan jag starta utan detta fenomen, men det är inte enkelt. Det enda jag kan komma på är att växellådsfästet (gummibussningen) är dåligt.
18 augusti, 2008 kl. 08:31 #125646henning
DeltagareJoda jeg kan også starte meeeeeeeeeeeeget rolig, da slipper jeg denne ristingen. Men denne bussningen som sitter i bakkant på girkassen kan da umulig holde vridninger da det bare er 1 (ett) feste – den kan da umulig stoppe rotasjon hvis det er det som forårsaker risting?
Er det noen som vet hvor man kan kjøpe nytt feste(gummibussning)växellådsfästet?
…og kan man klare å bytte dett festet uten å ta ut motor og girkasse en gang til…..
Mvh
Henning.
18 augusti, 2008 kl. 09:10 #125649greven
DeltagareFinns bussningar att köpa genom Saabklubben. Och det gåt utmärkt at byta utan att ta ur motorn. Jag har låtit göra detta på min bil, men problemet kvarstår trots nya bussningar/motorkuddar. Om det inte är växellådsfästet som spökar, så begriper iaf inte jag vad det kan vara. Men, det är ett känt fenomen, vad jag förstår. Någon har nämnt massiv infettning av drivknutarna som en lösning. Jag har smort mina + alla andra nipplar, men det är möjligt att man behöver göra om det några gånger, särskilt om det inte är gjort på länge.
18 augusti, 2008 kl. 13:49 #125658Morten S.
ModeratorHenning wrote:….. slår frem og tilbake når jeg slipper clutchen….Med dette mener du bevegelse i lengderetning, og ikke sideveis? Lengdeveis harmonerer mer med teorien om det bakre festet.
Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.Today I have:
1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1975 96 V4
1989 900i 8V 5 dørs
2009 9-3 SC tid18 augusti, 2008 kl. 14:08 #125660henning
DeltagareJeg har desverre ikke hatt mulighet å sjekke hva som faktisk skjer når jeg slipper clutchen i 1 gir, men regner vel med at det må være sideveis, skulle vel ikke være mulig å bevege seg så mye i lengderetningen??
Det høres nesten ut som om det er girkassa som slår nedi gulvet motorommet, ihvertfall så er dunkelyden ganske høy.
Mvh
Henning18 augusti, 2008 kl. 18:26 #125679greven
DeltagareHenning wrote:Jeg har desverre ikke hatt mulighet å sjekke hva som faktisk skjer når jeg slipper clutchen i 1 gir, men regner vel med at det må være sideveis, skulle vel ikke være mulig å bevege seg så mye i lengderetningen??Det høres nesten ut som om det er girkassa som slår nedi gulvet motorommet, ihvertfall så er dunkelyden ganske høy.
Mvh
HenningSå uppfattar jag det också. Låter som det är växellådan som rör sig och slår mot någon plåt. Växelspaken rör sig ganska kraftigt. Nä, jag vet inte vad det är för fel. Alla mina TT-Saabar har uppfört sig så, men jag har kört några andra som fungerat perfekt, så något måste vara fel.
18 augusti, 2008 kl. 19:27 #125698Dicst
DeltagareHar ni trimmade motorer? Då uppstår detta problem ganska snabbt eftersom original motorfästen är för mjuka. Det är iallafall min erfarenhet av detta problem. En uppstagning av motor/växellåda hjälper.
18 augusti, 2008 kl. 19:37 #125704henning
Deltagare[/quote]Så uppfattar jag det också. Låter som det är växellådan som rör sig och slår mot någon plåt. Växelspaken rör sig ganska kraftigt. Nä, jag vet inte vad det är för fel. Alla mina TT-Saabar har uppfört sig så, men jag har kört några andra som fungerat perfekt, så något måste vara fel. [/quote]
Som om jeg skulle sagt det selv :applause: Glemte å nevne den girspaken, rister som bare det! Tipper vi har akkurat samme problem med saabene våre Greven.
Jeg har 100% orginal motor, gummi på motorfester er fortalt av kyndig person at disse er helt fine.
Men hvis girspaken rister som bare det, og det høres ut som girkassa slår i gulvet – hva gjør man da????
Mvh
Henning.
18 augusti, 2008 kl. 20:20 #125718greven
DeltagareJag har uppriktigt sagt ingen aning. Men, det finns ju mycket kunnigt folk här, så någon kanske har en idé. Ska ringa till en Saabverkstad som forfarande jobbar med gamla 2-taktare i morgon. Ska fråga där. Behöver dessutom hjälp med en del andra saker, jag har bl.a. ett ganska obehagligt resonansljud från bakvagnen som uppträder mellan 40-70 km/timme. Kan möjligen vara något bakhjulslager. Jag återkommer och berättar vad verkstaden säger. Antagligen samma fel på både din och min bil. Men, allt går ju som bekant att fixa.
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.