rister og slår i motorrom når slipper clutchen?

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT rister og slår i motorrom når slipper clutchen?

  • Detta ämne har 27 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast 2009-06-04 18:57 av .
Visar 13 inlägg - 16 till 28 (av 28 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #125728
    henning
    Deltagare

    Strålende 🙂

    Håper Verkstedet kan svare på hva problemet kan være.

    Skulle det være noen andre på forumet som kan ha en idé er det bare å dele det med oss 😉

    mvh

    Henning.

    #126885
    Morten S.
    Moderator

    Fant du ut av dette problemet, Henning?

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1975 96 V4
    1989 900i 8V 5 dørs
    2009 9-3 SC tid

    #126935
    rodder76
    Deltagare

    Jag är också nyfiken på om någon har kommit på lösningen på detta då den 93:a jag använder ibland lider av samma problem

    #126952
    henning
    Deltagare

    Nei jeg har dessverre ikke funnet ut av problemet enda – mye tyder på at det kan være gummifestet som sitter i bakkant av girkassa mot kupeen – men jeg er ikke helt overbevist….

    Har en teori om at kanskje gulvet under motor/girkasse har fått seg ett slag slik at det ikke er nok klaring mellom gulv og girkasse… noen som tror dette kan være noe av feilen??

    Eller at det kan kommet litt olje eller noe annet på selve clutchplaten slik at det lugger når man setter igang på 1 gir?? Uansett så blir det nok en stund før jeg orker å fikse det, har tatt ut motor/girkasse 2 ganger i sommer så regner med at jeg tar meg en pause utover – får heller kose meg med kosmetiske hyggelige småjobber på saaben.

    Uansett så hadde jeg satt pris på om noen der ute finner ut hva det kan være – og tar opp tråden slik at jeg slipper å feilsøke i evigheter 🙂

    Henning.

    #140930
    henning
    Deltagare

    Prøver igjen 🙂

    Jeg har fortsatt MYE risting og rasling fra motor/girkasse når jeg starter i 1 gir. Rister såpass bra at girstanga slår opp og ned!! ingen vibrasjoner når jeg kjører vanlig, bare når jeg setter igang. Tror ikke det er motorfestene.

    Hva kan dette skyldes?? :banghead:

    Kan det være:

    motorfestet på toppen av motoren til karosseriet?
    clutchen?? kan det være olje på den??
    akslingene ut ifra girkassa til hjulene??

    noe annet??

    Her er alle ideer meget godt mottatt :jobbar:

    Henning

    #140942
    Lollo
    Deltagare

    Tror på olja på lamellen:-(

    #140949
    fredrik
    Deltagare

    Håller med Lollo!

    /Fredrik

    #140951
    Martin
    Deltagare

    Och jag håller med Lollo och Fredrik
    Vår ena 93:a hade exakt samma symptom. Det var olja på clutchlamellen

    #140960
    henning
    Deltagare

    Takker for tipsene deres(selv om det er dårlige nyheter… 😉 )

    Da blir det vel å skifte lamellen igjen – og simringen inn mot girkassa. Burde jeg skifte rådelageret samtidig?? Har skiftet lamell og simring før, men ikke lageret som dytter clutchen inn. Hva heter det på svensk??

    Da spør jeg samtidig.

    Noen som har nye deler å selge??

    Takker for hjelp.

    Henning.

    #140963
    greven
    Deltagare

    Olja på lamellerna är det som orsakar ristningarna i min bil. Detta vet jag nu med säkerhet. Jag ska låta plocka ur motor o låda i höst och byta packningar och packboxar i växellådan. Den läcker rejält med olja. Tyvärr klarar jag inte detta själv, men det finns väl tråkigare saker att lägga pengarna på än en gammal TT. Trodde tidigare att det var bensin, men det var växellådan som läckte. Men, att olja på lamellerna dessa ristningar torde väl vara rätt säkert. Iaf om motorfästena inte är helt slut.

    #140966
    William
    Deltagare

    Greven, du bor i kungliga huvudstaden, måste väl finnas nån klubbare där som kan hjälpa dig med detta så du inte blir utan Saabkörning i sommar! 🙂

    #140992
    greven
    Deltagare
    William wrote:
    Greven, du bor i kungliga huvudstaden, måste väl finnas nån klubbare där som kan hjälpa dig med detta så du inte blir utan Saabkörning i sommar! 🙂

    Jo, det är kanske inte omöjligt. Tänkte gå ut med en förfrågan här om någon, mot ersättning naturligtvis, kan tänka sig att hjälpa till. Just nu står bilen på Bosse Söderlinds Saab-verkstad i Solna. Den gick inte igång när jag skulle åka o besiktiga den i måndags. Fick stå kvar på jobbet över natten. Dagen efter startade den o gick utmärkt bara för att lägga av på Västerbron morgonen efter. Efter en stund startade den o gick bra igen. Kört den till Solna-verkstaden och där står den nu. Jag tycker att jag bytt allt som har med tändning o bränsletillförsel att göra och ändå funkar det inte. Jag håller på att ge upp. Men, detta är ju en annan historia.

    #140998
    Morten S.
    Moderator
    Henning wrote:
    …men ikke lageret som dytter clutchen inn. Hva heter det på svensk??

    Urtrampningslager. (på norsk trøstelager eller clutchlager)

    Det er vel ikke lenge siden du skiftet clutch og simring? Kan du se noe oljesøl om du lyser ned i inspeksjonsluken?

    Kanskje Stefan Moden har nye?

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1975 96 V4
    1989 900i 8V 5 dørs
    2009 9-3 SC tid

Visar 13 inlägg - 16 till 28 (av 28 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng