Ronal /Highgate alluminium fälgar , intresse?

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Ronal /Highgate alluminium fälgar , intresse?

  • Detta ämne har 28 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast 2005-04-29 23:25 av .
Visar 14 inlägg - 16 till 29 (av 29 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #86060
    ake g
    Deltagare

    Det är väl både och antar jag, självklart tycker jag att fälgarna skulle finnas att köpa hos Saab klubben….
    Men det var ju först när det blev snack om att inga fler skulle tillverkas som det blev intresse,
    så det positiva är väl att nu blev det ju fälgar tillverkade en sista gång vilket inte var tänkt från början, dom tänkte skrota gjutformarna alldeles nyligen, då ingen ville köpa formarna.
    Man kan väl önska att det skulle finnas mer nytillverkning i Sverige,Engelsmännen är ju ganska duktiga på detta, men det är väldigt dyrt att köpa från England,tråkigt nog.

    #86061
    stefan
    Deltagare

    varför vill de skrota formarna då? det låter mest som en tjurig reaktion på ett obefintligt intresse av att köpa rättigheterna? Det kan ju knappast skada någon att spara på möjligheterna att göra en laddning till i framtiden ?
    Var det Ronal som gjorde originalfälgarna och såldes de endast av Saab eller var de tillgängliga via Ronal också?
    / Stefan

    #86062
    ake g
    Deltagare

    Det är väl så att hade det inte blivit ”sista chansen” så hade vi nog inte fått ihop dom 25 köpare,
    som var minsta tillverkningen som Compomotive kunde tänka sig,så därför blev det så att dom lovade att skrota formarna efter tillverkningen ,det har väl också att göra med att Highgate fälgarna har
    börjat få ett visst samlarvärde i t.e.x England, dom har ju sålts där till väldigt höga priser,så det finns väl ett visst motstånd även där mot tillvrkningen av nya fälgar.
    Sen är det väl så att dom har lessnat på snacket om att det är billiga kopior av Ronal fälgarna.
    Faktum är att Highgate fälgarna är kopior på Minilite fälgar,Ronal fälgarna är väl också kopior på
    Minilite eller?
    Tycker det är synd att inte någon i Sverige kunde ha köpt rättigheterna till tillverkningen, tillgången på Ronal fälgar lär inte bli bättre till framtidens renoverare.

    #86063
    mats jonsson
    Deltagare

    Det stämmer att Highgate hörde sig runt i världen för att hitta köpare till formarna men det sprack pga av avsaknad av intressenter.

    Nej Ronalfälgarna gick inte att köpa från Ronal. Saab hade ensamrätt på dem. Verktygen var väldigt slitna på slutet och därför gick det inte att nytillverka varför verktygen skrotades. Detta var runt 1990. Fälgarna nummerändrades hos Saab på slutet varför det blev ett litet antal ”kvarglömda”. Det var om jag minns rätt 23 stycken. Av dessa så köpte jag 8, Hasse Eklund köpte 8 till sin banbil och när jag sedan skulle köpa ytterligare 4 hade Saab Great Britain köpt resten.

    Minilitekopia? Tja det har ju aldrig funnits några fembultade Minilite till Saab så Ronal-fälgen får väl anses vara originalet och Highgatefälgarna blir väl då kopiorna… Det var ju trots allt Ronal-varianten som togs fram till jubileumsbilarna.

    #86064
    fredrik
    Deltagare

    Fel Mats!

    I Saab boken de 40 första åren så kan du tydligt se Minilite fälgar på en guldfärgad Sonett!
    Dessutom så har väl Micke Gustavsson ifrån Örebro trakten Minilite 5-bult på sin Sonett??

    /Fredrik

    #86065
    fuling
    Deltagare

    Minilite ÄR orginalet på denna typ/utseende av fälj.
    Compomotive, GB, Ronal mm har gjort kopior av orginalet.
    Sen att saab köpe fäljarna från Ronal till jobbarna göra bara att dessa blir orginal på jubbarna.

    Mats du med koll på Sonetter, jag har sätt en bild på en Sonett II med typ Minilite fäljar.
    Bilder är från ca 66-67.
    Då måste det väll vara orginal 5-bultsfäljarna, eller? Och Ronal en kopia, eller?

    EDIT:
    Fredrik hann först

    #86066
    saab v4-ever
    Deltagare

    Det intressanta är att Sonetten i boken som Fredrik nämner har åttaekrade aluminiumfälgar medan Ronal har 10-ekrade. Undrar hur vanliga de där åttaekrade är nu?

    #86067

    Jag tar mig friheten att svara före Mats

    Mats du med koll på Sonetter, jag har sätt en bild på en Sonett II med typ Minilite fäljar.
    Bilder är från ca 66-67.
    Då måste det väll vara orginal 5-bultsfäljarna, eller? Och Ronal en kopia, eller?

    Bilden finns på sidan 128 i ”SAAB bilen de första 40 åren”
    Japp; det är en II:a med 5-bult! Det är intressant, för II:orna hade ju normalt Sportens underställ.

    #86068
    mats a
    Deltagare

    Att ni orkar! Huvudsaken är väl att den som tycker om formen på fälgarna skaffar sig en uppsättning.

    #86069
    ake g
    Deltagare

    Intressant ämne, så här mycket vet JAG i alla fall,jag har ägt 4 st fälgar,med ”grövre” ekrar
    5 bult, har haft dom på en silverjubbe,passade perfekt i bult mönstret,dom fälgarna satt på en rally bil i början på 70-talet,för ca 7 år sen sålde jag jubben och fälgarna har legat ,då jag inte
    ville bli av med dom,som jag blev av med mina Ronalfälgar på 80:a jubben. Om dessa är Äkta Minilite eller annat fabrikat kan jag bara gissa,det var i alla fall Minilite centrum kåpor på dom.
    Sålde dom tyvärr till England till en samlare bara för några veckor sen,då jag behövde pengar till en 1700s som jag köpte nyligen.
    Om det är ”ombyggda” fälgar med flyttade bulthål eller nåt vet jag ej.
    Nån annan som vet?

    #86070
    ake g
    Deltagare

    Försöker lägga ut en bild här för att försöka visa hur dom såg ut.

    #86071
    fredrik
    Deltagare

    Var det sådana 4bults fälgar så såldes dom ett tag på Biltema….

    Sant faktiskt.

    /Fredrik

    #86072
    ake g
    Deltagare

    Nej,det var fem bultat,var lite dålig bild då mina inte var guldfärgade,försöker igen med ny bild.

    #86073
    mats jonsson
    Deltagare

    Ber om ursäkt. Det togs fram, enligt uppgift ca 100 fembultade Ronal-fälgar. Detta borde ha framgått i mitt tidigare inlägg. Enligt mina källor från ”Sonett-fabriken” var det Arlöv som tog fram dessa och de användes i huvudsak på demobilar. De här fälgarna hade hög magnesiumhalt och enligt samma källor så ärgade de sönder redan under första vintern. Det var ju så att demo resp. tjänstebilarna gick året om och man saltade i Skåne redan på 60-talet.

    När det gäller de fälgar som Mikael G har på sin bil med ch.nr 260 så kan jag historiken eftersom det är en arbetskamrat i Nyköping som köpte dessa under den tid han ägde Sonett nr 260. Han fick tag i dem i via Saab i England nämligen. För rätt dyra pengar enligt 1973-1974års penningvärde. Fram tills dess hade chnr 260 plåtfälgar faktiskt. För 20 år sedan figurerade det några sådana här fälgar på en del marknader och de allra flesta hade det gemensamt att det förelåg ett stort renoveringsbehov. Jag har ägt några själv men att renovera dem, vilket man då gjorde i England, var dyrt. Den offert jag fick låg på ca 15000:-. I dåtidens penningvärde. Har ingen uppfattning om det är billigare eller dyrare idag eller om det idag finns någon i Sverige som kan renovera magnesiumfälgar. Jämfört med Ronal-dito så kan de gå året om utan att ta någon större skada.

    Svitt jag känner till togs alltså de här fälgarna fram av Arlöv utan vetskap av Saab-T. Precis som JP-fälgarna som fanns att tillgå 1970 vilka egentligen är modifierade VW-fälgar från Tuna-verken. Och när Saab-T fick syn på dessa så blev även de utdömda och därför fanns de bara originalmonterade på ”lyxvarianten” av Sonett III under en kortare tid eftersom de inte ansågs uppfylla Saabs krav på hållfasthet. Men jag tror att Saab kanske missbedömde detta eftersom JP-fälgarna har visat sig hålla ganska bra. Kanske var det som vanligt inom Saab-Scania: Ideér var bra. Så länge som de kom från Trollhättan eller Södertälje.

    När det gäller 4-bultat på Sonetterna så var det officiellt bara 66:orna som hade detta. Dvs tom. chnr 028. Men alla som har sett chnr 019 vet att denna hade dels gummistroppar på huven, lucaslamporna nertill i fronten. Samt 5-bultat. Va har ni inte sett den? Den har reg nr E72011 och figurerar i mänder av promotionmaterial. Bilen såldes redan 1967 ill USA där den är under renovering. Sedan förhåller det sig så att en stort antal av bilarna upp till chnr nr 050 hade fyrbultat original trots vad man kan läsa sig fram till i reservdelskatalogerna. Men det beror på att man på Saab, vilka gjorde katalogerna, inte hade någon kännedom om vad som i verkligheten hade monterats. Och någon chnrgräns måste ju anges ibland i efterhand….

Visar 14 inlägg - 16 till 29 (av 29 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.