Rör inget som fungerar
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Rör inget som fungerar
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Rör inget som fungerar
- Detta ämne har 12 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2010-11-29 15:47 av William.
-
FörfattareInlägg
-
MEN ibland måste man ju göra en service och det va det dax att göra på våran 900 turbo 16 1990 den gick bra innan service. Bytte olja filter tändstift blev tyvärr inga NGK för dom va slut jag orkade inte åka runt kolla fler ställen. Bytte även termostat då det va lite svårt att få upp värmen och för att komma åt den så lossade jag kabeln till burken som sitter på termostathuset lossade även burken från sin klama lossade kabeln från fördelaren vakumslangen från fördelaren och en slang från insuget och kabeln från tempgivaren byte termostaten monterade sedan ihop allt samans och nu är bilen helt galen på tomgång den är för det mesta för hög ibland normal lite kjurig att starta när den är kall man blir så trött har någon en aning om vad det kan vara? jag kom genast att tänka på när jag för snart 32 år sedan gick som elev med en gammal gubbe och meckade spårvagnar han sa många gånger rör inget för fan det kan gå sönder. det är lika med 900 man skulle inte rör något som fungera suck. Läste en annan tråd här på forumet om en som hadde typ samma problem men det va en så snurig tråd så jag blev alldrig klok på vad som sas. 🙂
MVH John
november 25, 2010 at 00:32 #165025If it ain’t broken—don´t fix it ! En gammal sanning… Nå lite service måste ju till ibland.
Mitt förslag (standardåtgärd på alla turbo-bilar) kolla ALLA vacuumslangar speciellt vid dess anslutningar. Spricker lätt och så får motorn tjuvluft… väldigt obra.
Tips #2, fortsätt leta efter NGK-stift för nu har du c:a 2-300mil på dej innan bilen börjar gå dåligt igen… Så länge håller andra stift för mej, ungefär…
Lycka till / Kenth
tror det är bosch-stift i min 900 T16 och de har suttit där i ca 5000mil så jag vet inte om märket spelar nån roll….
tycker inte ens biltemastiften i v4an uppvisar nån skillnad mot ngk, men har bara kört 2-300 mil där så det får framtiden avgöra hur de håller i längden.
Köp inga Biltemaslangar bara. De spricker i värsta fall efter ett halvår.
Jag dissar inte Biltema, det finns mycket bra där, men det finns oclså en del bottennapp.Funkar det inte kan jag ta över bilen, bara det inte är hål i golvet framför stolarna… 😉 :hype:
november 26, 2010 at 00:56 #165070William wrote:tror det är bosch-stift i min 900 T16 och de har suttit där i ca 5000mil så jag vet inte om märket spelar nån roll….tycker inte ens biltemastiften i v4an uppvisar nån skillnad mot ngk, men har bara kört 2-300 mil där så det får framtiden avgöra hur de håller i längden.
Ursäkta en halv trådkapning….
Vadsomhelst-stift (tex Biltemas) i Cologne-V4or/V6or har jag aldrig haft problem med men i 900T16 så är min erfarenhet att NGK är det som gäller. Jovisst gnistrar det om andra stift efter 300mil också men inte så bra, fråga mej inte varför… misständning, dåligt drag på högre varv var resultatet om jag minns rätt. Det var ett tag sen jag vågade prova 😉
mvh / Kenth
Otroligt viktigt med ngk stift i alla saab t16 o även 900t8, de går inte riktigt som de ska annars.
Kommer ihåg när de bytte från att sälja ngk till schampion på en saabverkstad som pappa jobbade på, gick inget vidare kan jag säga.kunder klagade hela tiden på att deras bilar ryckte,gick dåligt m.m
november 26, 2010 at 18:54 #165098Men John vi pratade ju om dom dära stiften du skulle ju köpa NGK och inget annat, hade inte OK några NGK stift eller har dom bara SMÖRGÅSAR som du brukar säga.
Du får försöka få någon timma i garaget och få snurr på TurbonDet visade sig att kontakten på den lilla burken inte va i fast det såg ut som om den va i stiften i kontakten åkte tillbaks när man tryckte i kontakten.. Då blev den bättre fortsatte att röra vissa saker som jag nu vet att man inte skall göra bytte alla vakumslangar gjorde rent spjällhuset. Varpå ett nytt fenomen uppträdde lite hög allmäntomgång ca: 1000 varv och när man kör stannar vid ett rödljus så är det ca: 1500 varv ett par sekunder för att sedan gå ner till 1000 varv ja man blir alldrig klok på dessa moderna bilar… Såg i en bok jag hadde att det inte går att ställa tommgången om man har Lukas system har jag det i 1990 T16 har inte haft tid att kolla…
MVH John.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.