Rör inget som fungerar

Forum Modellspecifika forum OG900 Rör inget som fungerar

Detta ämne innehåller 12 svar, har 8 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-11-29 15:47.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23155

    john gt
    Deltagare

    MEN ibland måste man ju göra en service och det va det dax att göra på våran 900 turbo 16 1990 den gick bra innan service. Bytte olja filter tändstift blev tyvärr inga NGK för dom va slut jag orkade inte åka runt kolla fler ställen. Bytte även termostat då det va lite svårt att få upp värmen och för att komma åt den så lossade jag kabeln till burken som sitter på termostathuset lossade även burken från sin klama lossade kabeln från fördelaren vakumslangen från fördelaren och en slang från insuget och kabeln från tempgivaren byte termostaten monterade sedan ihop allt samans och nu är bilen helt galen på tomgång den är för det mesta för hög ibland normal lite kjurig att starta när den är kall man blir så trött har någon en aning om vad det kan vara? jag kom genast att tänka på när jag för snart 32 år sedan gick som elev med en gammal gubbe och meckade spårvagnar han sa många gånger rör inget för fan det kan gå sönder. det är lika med 900 man skulle inte rör något som fungera suck. Läste en annan tråd här på forumet om en som hadde typ samma problem men det va en så snurig tråd så jag blev alldrig klok på vad som sas. 🙂

    MVH John

    #165025

    saabcustom
    Deltagare

    If it ain’t broken—don´t fix it ! En gammal sanning… Nå lite service måste ju till ibland.

    Mitt förslag (standardåtgärd på alla turbo-bilar) kolla ALLA vacuumslangar speciellt vid dess anslutningar. Spricker lätt och så får motorn tjuvluft… väldigt obra.

    Tips #2, fortsätt leta efter NGK-stift för nu har du c:a 2-300mil på dej innan bilen börjar gå dåligt igen… Så länge håller andra stift för mej, ungefär…

    Lycka till / Kenth

    #165045

    saabaero
    Deltagare

    Har du verkligen satt tillbaka kabeln på ”burken på termostathuset” ?
    Det är nämligen mackapären som sköter tomgången 😉

    #165051

    William
    Deltagare

    tror det är bosch-stift i min 900 T16 och de har suttit där i ca 5000mil så jag vet inte om märket spelar nån roll….

    tycker inte ens biltemastiften i v4an uppvisar nån skillnad mot ngk, men har bara kört 2-300 mil där så det får framtiden avgöra hur de håller i längden.

    #165065

    john gt
    Deltagare

    Jo då kabeln på burken sitter där den skall. Får ta och göra en djupdykning i vakumslangsdjungeln under huven 😀 så får vi se om det ger resultat.

    John

    #165066

    Martin
    Deltagare

    Köp inga Biltemaslangar bara. De spricker i värsta fall efter ett halvår.
    Jag dissar inte Biltema, det finns mycket bra där, men det finns oclså en del bottennapp.

    Funkar det inte kan jag ta över bilen, bara det inte är hål i golvet framför stolarna… 😉 :hype:

    #165070

    saabcustom
    Deltagare
    William wrote:
    tror det är bosch-stift i min 900 T16 och de har suttit där i ca 5000mil så jag vet inte om märket spelar nån roll….

    tycker inte ens biltemastiften i v4an uppvisar nån skillnad mot ngk, men har bara kört 2-300 mil där så det får framtiden avgöra hur de håller i längden.

    Ursäkta en halv trådkapning….

    Vadsomhelst-stift (tex Biltemas) i Cologne-V4or/V6or har jag aldrig haft problem med men i 900T16 så är min erfarenhet att NGK är det som gäller. Jovisst gnistrar det om andra stift efter 300mil också men inte så bra, fråga mej inte varför… misständning, dåligt drag på högre varv var resultatet om jag minns rätt. Det var ett tag sen jag vågade prova 😉

    mvh / Kenth

    #165089

    97sonett
    Deltagare

    Otroligt viktigt med ngk stift i alla saab t16 o även 900t8, de går inte riktigt som de ska annars.

    Kommer ihåg när de bytte från att sälja ngk till schampion på en saabverkstad som pappa jobbade på, gick inget vidare kan jag säga.kunder klagade hela tiden på att deras bilar ryckte,gick dåligt m.m

    #165092

    Melwin
    Deltagare

    Har monterat tusentals Ngk-stift utan några som helst problem,klart bäst är Ngk och Nippodenso. Sämst Champion och Bosch!

    #165096

    William
    Deltagare

    ni har övertygat mig, jag köper NGK nästa gång jag lovar hehe. 🙂

    #165098

    erik randa
    Deltagare

    Men John vi pratade ju om dom dära stiften du skulle ju köpa NGK och inget annat, hade inte OK några NGK stift eller har dom bara SMÖRGÅSAR som du brukar säga.
    Du får försöka få någon timma i garaget och få snurr på Turbon

    #165215

    john gt
    Deltagare

    Det visade sig att kontakten på den lilla burken inte va i fast det såg ut som om den va i stiften i kontakten åkte tillbaks när man tryckte i kontakten.. Då blev den bättre fortsatte att röra vissa saker som jag nu vet att man inte skall göra bytte alla vakumslangar gjorde rent spjällhuset. Varpå ett nytt fenomen uppträdde lite hög allmäntomgång ca: 1000 varv och när man kör stannar vid ett rödljus så är det ca: 1500 varv ett par sekunder för att sedan gå ner till 1000 varv ja man blir alldrig klok på dessa moderna bilar… Såg i en bok jag hadde att det inte går att ställa tommgången om man har Lukas system har jag det i 1990 T16 har inte haft tid att kolla…

    MVH John.

    #165216

    William
    Deltagare

    Tycker det låter som tjuvluft, köp några meter vakumslang och byt alla sånna. jag hade samma symptom och det försvann med slangbyte.

    fördelare, ventilationsomkopplaren, bränsletrycksregulatorn, dumpventilen. (kanske är nån mer?)

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng