Rostskador i bottenplattan 9-5 Aero -99

Forum Modellspecifika forum OG9-5 Rostskador i bottenplattan 9-5 Aero -99

Detta ämne innehåller 8 svar, har 8 deltagare, och uppdaterades senast av 2013-10-30 19:54.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #7985

    lennart j.
    Deltagare

    Hej,

    Min SAAB 9-5 Aero Kombi 1999 har tyvärr börjat rosta runt dräneringshålen i bottenplattan och reservhjulsbaljan. Bilen har tyvärr fått stå utomhus och har körts dagligen sen ny. Vad jag förstått så är rostangrepp runt dessa dräneringshål ett ganska vanligt problem på tidiga 9-5:or.

    Mina förlag till reparation av rostangreppen är att helt sonika svetsa igen hålen eller skära upp ett större hå i vilket jag tänkte montera ett hederligt s.k. ”patentlock”, som i botteplattan och dörrtrösklarna på t.ex. SAAB 96.
    Finns det rent utav reservplåtar med hål i till 9-5:orna, som man kan svetsa in ?

    Vore intressant att ta del av andras erfarenheter av nämnda rostskador och hur de blivit åtgärdade.
    Vad säger bilprovningen om dessa rostskador?

    Tacksam för råd och dåd.

    Bästa hälsningar,
    Lennart

    #58908

    phermansson
    Deltagare

    Fick bra att veta på det sist men har inte funderat så mkt på åtgärder. Hoppas det är mest ytrost så det räcker att slipa ned och rostskyddsbehandla.

    #59905

    turbocab
    Deltagare

    Hittade detta också i nya 9-5an, en i övrigt nästan rostfri 1999 Sedan. Men runt dräneringspluggen bak i tunnplåten framför vänster bakljus hade det kommit in fukt och det hade jäst. NÄr jag var klar så var hålet 2 dm2 stort! Inget kul. Jag slipade bort allt, målade med roststopp och kletade på glasfiberspackel med nät och rostskyddade järnet. Tattarlösning kanske, men jag svetsar inte själv tyvärr. Blev rätt bra och nu är det stoppat i alla fall, och nåt bärande är det ju rakt inte. Hade det vart en Aero eller nåt finare så hade jag gjort det bättre. Men det är ett standardfel alltså? Där ser man. Gummipluggar i bottenplattor känns sådär.

    #60299

    rodder76
    Deltagare

    Min far har en Launch (-98) där det var rätt rejäla hål under fötterna på baksätespassagerarna. Besiktningen brydde sig inte då! Jag kapade bort och svetsade i en lagom stor ruta. Att göra hålet struntade jag självklart i!
    Samtidigt kollades framkant bakre hjulhus, som klarade sig från svetsning. Hundbenen klarade sig från svetsning de med, men var helt klart tunna.

    Min Aero -00 har från fabrik förstärkt skydd kring ”hålen” i golvet vid baksätet, och är klanderfria. Däremot finns det motsvarande hål längs bak i bagaget. Där ser min lite anfrät ut när jag tog ur bagagerumsklädseln. Har inte hunnit kolla hur allvarligt det är, men är inte rädd för att lägga i en lapp där med…..

    #60546

    Melwin
    Deltagare

    Gevalia-rost=Gm! :weld2

    #60553

    Janne Hagnell
    Moderator

    Rost runt dräneringshål i bottenplattan har jag haft på många bilar, inte bara Saab. Visst är hålen bra om man skulle få översvämning i bilen, men med tanke på hur stor risken är för det kanske det hade varit smartare att skippa hålen. Har bara haft nytta av dem en gång, i en gammal 245 med swiming pool-ambitioner… :duck

    #60554

    sabbe
    Deltagare

    Det är inga dräneringshål.
    Hålen används i samband med pressning och tillverkningen av karossen.

    Sabbe

    #60565

    Janne Hagnell
    Moderator

    Då var det ju genast mer logiskt. Och bara att svetsa igen, mao. :weld2

    #60623

    porsche944
    Deltagare

    De första 9-5 hade problem med vattenläckage under baksätet och då även vid bakre fotutrymme.
    Mao sedanmodellerna, även med oljud eller kanske rättare sagt högt vägljud kom in denna väg.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng