Rullande renovering V4 95:a -69

Forum Övrigt Projekt / Min bil Rullande renovering V4 95:a -69

Detta ämne innehåller 51 svar, har 12 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-12-27 12:46.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 52 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #21521

    mattias e
    Deltagare

    Tänkte presentera min rullande renovering av min bil.

    Dagen efter min 30-årsdag så tyckte frugan att jag skulle åka och titta på en 95:a som stog utanför byn, utlagd på blocket. Ty det enda jag önskat mig till min stora dag var en V4. Så med frun i bilen och en kompis som sovit över ringde jag på annonsen och åkte ut för att titta. Vet inte om hon anser att jag har för mycket fritid?

    En 95:a med defekt motor, men extra medföljer enligt annonsen. Ägaren hade köpt den i skicket den stod i, men fick avyttra projekt då tvillingar hade fötts och tiden inte räckte till. Kikade väldigt noga på bilen och dess skick, utanpå är den i väldigt skapligt skick, inredningen komplett och fin, förutom revor i ryggdelen på framstolarna. Rosten av allvarligare slag jag hittade var koncentrerad till golvet längs med trösklarna och någon gammal lagning undertill. Hjulhus och i övrigt verkade den riktigt skaplig.
    Bilen har stått sedan 2001, men verkar ha förvarats bra under tiden. Föregående ägare hade renoverat bromsarna på bilen så där var allt nytt och bytt, trodde jag…
    Säljaren prutade själv ner en tusenlapp under tiden jag gick igenom bilen, så nu var priset 4000:-

    Jag slår till sa jag så frugan körde iväg för att ordna pengar och vi puttade ut bilen. Vi provar att starta den med startkablar och motorn hostade snällt igång efter ett par försök. Går som en klocka, inget fel på den motorn minsann. Så när betalningen var ordnad så körde jag hem bilen de få km på småväg som jag hade hem. Gick som en dröm och både frihjul och växellådan funkade utmärkt.

    Bilen parkerad precis efter hemkomst:

    Pga långt avstånd till egen verkstad i barndomshemmet så drog jag upp bilen till min hovmekaniker som ska göra vid bilen och besiktiga den åt mig. Efter bara ett par dagar så är all rost lagad, med 2mm behandlad plåt jag fått ifrån bygget jag jobbar på, helsvetsade och kallgalvade fogar med karosserikitt och ny tectyl. Elen är fixad, generator och laddningsrelä testade och genomgångna hos elfirma. Sedan byts bromsslangar och bromsarna smörjs upp. Service på motorn med olja, filter, luftfilter och vad mer som kan behöva bytas utfördes också.
    De nyrenoverade bromsarna var det dåligt med, oken satt stenhårt fast och cylindrarna bak läckte, så där fick allt bli nytt.

    Bilen hämtades ca tre veckor senare nyckelfärdig och besiktigad. Blev dyrt, men då har jag inte rört en enda skruv på bilen.

    Sedan dess så brukas bilen flitigt, men med god omvårdnad för att bevara skicket. Populärt hos dottern på 3.5 år att få åka pappas ”rallybil”

    Min tanke med bilen är att köra den i skicket den är, med lite lätt bättring och polering där det behövs. Gillar att ha bilar i bra bruksskick där tidigare års brukande har lämnat sina spår, man ske se att bilen lever.

    #151921

    mattias e
    Deltagare

    Lite blandade bilder sedan dess.

    Några dagar före jul med nyligen inköpt gran på taket.

    Man får passa på att köra när det finns vintervägar här nere skåne:

    #151922

    mattias e
    Deltagare

    Dagens projekt, byte av ratt.

    Fick ratt och nav av min rallyförare som jag är kartläsare åt. Saab V4 naturligtvis i klass Appendix K.

    Före:

    Efter:

    Skönt med en lite stabilare ratt som inte ovillkorligen kräver handskar nu när det är kallt ute. Med lite rekond och en centrumkåpa så kan den bli riktigt fin.

    #151923

    mattias e
    Deltagare

    Mina nyckelringar jag budat hem på tradera:

    En bild på dekalen vars märke och modell jag vurmar för normalt sett:

    Ni får ursäkta bildkvaliteten då jag använt mobilkameran.

    #153007

    mattias e
    Deltagare

    Dagens projekt när tanten är ute var att måla upp de nästintill nya bromstrummor jag fått tag på. Bra belysning samt utsug gör spisen till ett bra ställe att hålla till på. Ett lager med svart hammarlack så ser det väldigt mycket trevligare ut. Visserligen biltemas hammarlack men något ska den väl duga till.

    Blir troligtvis montering till helgen med nya backar sen vore det konstigt om inte ska bli bett i handbromsen. Ligger på max justering nu och då blir det precis anläggning med handbromsen. Får ta se om det behöver läggas på lite på handbromsarmen också för att förbättra härvarmen.

    #153025

    stefan
    Deltagare

    du har väl kollat så trummorna verkligen är till en 95? De har andra hjullager än 96 så trummorna skiljer även dom……..kan ju vara bra och veta kanske så du inte står och ska montera nåt som inte passar.

    #153028

    mattias e
    Deltagare

    Nej, känner inte till var trummorna kommer från, men gissar en 96:a. Detta hade jag ingen aning om, kanske därför kronmuttern jag fått tag på inte passar för att axeln är grövre redan där? Suck….

    Det går inte att montera bakhjulslager till 95:an i dessa trummor då?
    Om det är så är det någon som har diametern så jag kan mäta vilka lager som sitter där?

    #153033

    mattias e
    Deltagare

    Kollat i tre olika ”gör det själv”-handböcker och där står inget om varken olika trummor eller olika hjullager, men ser på veteranshop.se att lagren på 95 och 96 har olika artikelnummer.

    #153035

    hans h
    Deltagare

    Snygga bilder ! 🙂

    Jag har bytt ratt i min 69:a också. Det är nog inte Saab snyggaste ratt, den där grå originalratten…
    Rallyratt här också. 🙂

    #153184

    mattias e
    Deltagare

    Nu har jag mätt upp bromstrummorna och det är skillnad både på lager och navcentrum på trumman mellan 95 och 96.

    Så nya backar monterades och material påfördes med svets både på backar och hävarm till handbromsen. Så nu är det passform även med justeringarna i botten. Blev riktigt bra.

    Dock har jag fått problem med att jag har fått en oljud vänster bak nu. Låter som om något är löst i trumman så jag rev av den igårkväll ute i snön för att felsöka, men hittar inget. Nu var det inge jag som monterade ihop bromsarna, så en sak funderar jag på. Hur ska backarna sitta vid justeringen i bromsskölden? Ska de ligga på de två kilarna eller ska de ligga i spåret som finns innanför/bakom? Då ser det ut som om justeringsbackarna går på sidan av backarna och inte trycker ut dem. Har kikat i min rephandbok, men där ser man inte hur de ska sitta monterade. Tänkte om någon vet så jag slipper riva ner andra sidan bara för att dubbelkolla vilket som är riktigt. Har en minst sagt knapphändig verktygsuppsättning här hemma och har ca 10-11 mil till min riktiga verkstad med tillhörande hovmekaniker.

    #153189

    johan josefsson
    Deltagare

    Trummorna är samma på 95 och 96 men lagren skiljer.

    #153193

    mattias e
    Deltagare

    Njae… de är båda åtta tum ja, men navcentum på trumman och lager skiljer mellan 95 och 96. Har själv mätt upp det igår med trummorna liggande bredvid varandra. Så slutsatsen är att det går inte montera 95:ans lager på 96:ans trumma och tvärt om. Sen att man säkert kan leta upp passande lager hos momentum är en annan sak.

    #153194

    johan josefsson
    Deltagare

    Skulle vara intressant att veta skillnaden på måtten. Jag har inte förstått vad skillnaden är på 95 och 96 trummor.

    Angående kronmuttern du fått tag på kanske den är till drivknuten fram?

    #153195

    mattias e
    Deltagare

    Ska se om jag kan hitta lappen med måtten på navcentrum på trumman.

    Ja, tänkte prova muttern på andra sidan för att utesluta, men oavsett så behöver jag fräscha till gängan på axeln med ett gängsnitt. Någon som vet vilken gänga det är?

    #153211

    emul
    Moderator

    Om du fått tag på mutter i nåt såntdärnt kit man köper med monteringsdetaljer så har de en tendsens att vara käpprätt åt helvete varje gång..

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 52 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng