Rullande renovering V4 95:a -69

Forum Övrigt Projekt / Min bil Rullande renovering V4 95:a -69

Detta ämne innehåller 51 svar, har 12 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-12-27 12:46.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 52 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #153212

    morsole
    Deltagare

    Av måtten att döma så är gängan 3/4″ UNF. Ser ut att vara 16 gängor per tum som det är på den dimensionen.
    Kanske någon erinrar sig när de ser detta?

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #155274

    mattias e
    Deltagare

    Har inte hänt så mycket sedan sist.

    Har gängat om gängan på bakaxeln och ny mutter är monterad, båda är 3/4″ UNF. Har rett ut att det som skiljer på trummorna bak på 95 och 96 är enbart bakhjulslager, där det inre lagret på 95 är 30mm och på 96 25mm. Själva ytterdiametern på lagerna är detsamma och det som möjligt skiljer på trummorna är att navet på 95 är 1mm tjockare än till 96. Men det kan också ha med olika tillverkning på trummorna.

    Har även tappat låsringen till bromscylindern vänster bak, tog tid att hitta varför det började skrapa i bromsarna vid högersväng och vid bromsning, men det var som cylindern flyttade på sig och skrapade mot trumman och hjulbultarna som lämnade fina märken på cylindern. Fick tag i låsring för invändig montering i järnaffären så nu sitter det fast igen även om det ser lite tveksamt ut och nya låsringar för yttre montering är beställda.

    Bytt nedre delen på avluftningen till tanken, någon hade redan skarvat en bit med tunn icke bränslebeständig slang som nu totalt ruttnat upp och läckte så jag fick tag i armerad slang av lagom dimension dvs 10 mm på tanken och 13 mm på skarven mellan slangarna. Om den är bränslebeständig vet jag inte, men det är från kylsystemet på saab 900 tror jag och innan den har ruttnat upp så tar det ett tag och innan dess så får jag köpa lämplig bränsletålig slang.

    Köpt fina gummimattor av Fredrik till bilen, så nu ser den riktigt trevlig ut invändigt.

    Någon som har fin överdragsklädsel till framstolarna att sälja? Ryggstöden är riktigt risiga nu och solblekningen på dem har gjort både dyna och ryggstöd sköra och de vittrar sönder snabbt nu när man använder bilen. Det syns på stolsdynan på bilden här ovan hur den börjar falla sönder och här är ryggstödet.

    #155620

    mattias e
    Deltagare

    Beställt däck, 165/15 som ska på de massiva 4″ som brossan ska blästra och lackera.

    Blev Hankook för 650:- stycket.

    Räknade på det för skojs skull mot däckonline, de tar 527,60:- stycket och med montering på minst 150:- stycket så blir den totala summan dyrare än att köpa det direkt av handlare, i mitt fall.

    #155730

    saab95racing
    Deltagare

    vill se mer! :racesmile:
    har du gjort någontingen med motorn?

    #155736

    mattias e
    Deltagare

    Då var fälgarna blästrade och lackerade

    Motorn är orörd, förutom tät service då det stått still i så många år. Blir ett par täta oljebyten nu i början. Märker nu efter senaste bytet att det tar några sekunder att få upp oljetrycket vid kallstart. Så lite skit har allt försvunnit.

    Planen för motorn är att montera dubbelinsug och en Weber 32/36 som jag ska bestycka för E85. Ska snart också plocka hem motorn som följde med bilen vid köpet, eventuellt så renoveras den så att den ”ny” motor hamnar i bilen.

    Passar oljepumpen från fords V6 i V4? På Volvo är det vanligt att man tar en pump från B30 (rak 6:a) och monterar i B20 för att få en ”fullflödes” oljepump.

    #155737

    saab95racing
    Deltagare
    Mattias Edeslätt wrote:
    Passar oljepumpen från fords V6 i V4? På Volvo är det vanligt att man tar en pump från B30 (rak 6:a) och monterar i B20 för att få en ”fullflödes” oljepump.

    det gör den men pickuppen och drivningen är olika!
    kolla här! http://www.topplocksverkstan.se/projektsaabv4.html
    finns på sida 3! :racesmile:

    #155919

    mattias e
    Deltagare

    Då var det omslag på mätaren för någon dag sedan på småvägarna kring Häckeberga Slott utanför Genarp.

    Undrar bara i vilken ordning den slår runt. Med tanke på att både dörrar och framskärmarna är bytta på bilen samt den har blivit omlackerad på sina ställen och den väldigt slitna förgasaren bör det minst vara till 20 000 mil om inte 30 000 mil. Men visst, de är ju rostbenägna och dessa bilarna brukades hårt så visst kan det vara första varvet så den faktiskt precis har passerat 10 000 mil.

    #156018

    mattias e
    Deltagare

    Då var sommardäcken hos däckverkstan och idag kom de på bilen. Vilket lyft på intrycket det gör med ett par fina fälgar på en övrigt ”bruksig” bil.
    Blev Hankook optimo 715 165/15

    Så fantastiskt skönt att slippa höra dubbarnas rassel, ny är det bara motorn och vindbrus. Med vindbruset så känns det som man svävar fram i nedförsbackarna när man frihjular.

    #156031

    axelg
    Deltagare

    det är underbart, fantastiskt fin ser den ut där i gläntan… Längtar efter att få ut min!

    #157722

    mattias e
    Deltagare

    Då var bilen undanställd för sommaren. Den får stå i den skamvrå som min Volvo 142:a -74 har stått i vinter.

    Har haft lite problem ett tag med att den trycker vatten för mig och när den skulle in i garaget så protestera den såpass att både motorhuv och skärm blev blöt på vänstersidan. Men den tar inte in något vatten så det bör vara på avgassidan problemet finns
    Så topparna ska rivas av och förhoppningsvis är det inte någon spricka i topparna. Så en översyn av topparna med lätt planing, slipa ventiler, kolla/byta styrningar, tätningar mm ska göras och om ekonomin finns även härdade ventilsäten. Blir troligtvis tvåportsinsug samt Weber 32/36 också.

    Skönt att kunna pilla med det i lugn och ro, synd bara att jag har garaget 5 mil iväg. Förhoppningen är att den ska vara färdig i september så jag kan ta fram den och underredsbehandla samt ta hand om fläckrosten på den så den är rustad för en ny vinter.

    Någon som vet om man kan ta topparna från en svart motor och sätta på en blå motor? Är det någon skillnad på dessa toppar/motorer eller är det bara färgen?

    En bild på en riktig bil, där hela familjen får plats, är bältade och två barnstolar går att in. Tur man har en vinterbil så man kan köra med den fine bilen på sommaren…

    Sen är det en otrolig skillnad i komfort både ergonomiskt och ljudmässigt, fast det bara är en Lux med mindre stoppning i sätena jämfört med en 142 DL.

    #157723

    fredrik.a.
    Deltagare

    Skillnaden är väl att 95an är en betydligt äldre konstruktion än 142an!!

    #157726

    mattias e
    Deltagare

    Visst är det så, När 140-serien kom -66 som -67 års modell var det Volvos första moderna bil och en -74 är ju enbart en prototyp till 240-serien och är mer komfortabel än de tidigare årsmodellerna.

    V4 bygger på samma grundstomme som ursaaben, även om små förbättringar ha gjorts under åren fram till -69. Kan tänka mig att en V4 -80 är mer komfortabel och ljudisolerad än en -71 t ex. men dessa kan naturligtvis inte jämföra sig mot jämngamla 99/900 i komfort/ljud

    #157728

    fredrik.a.
    Deltagare

    Fasst jag tror nog nässtan att man åker bättre i till exempel en saab 99 från -69 än en V4 -80, är ju som sagt fortfarande en gammal konstruktion i botten!!

    #157729

    mattias e
    Deltagare

    Ja… var det jag menade med att V4 naturligtvis inte kan mäta sig mot 99/900 eller för den delen mot Volvo 140-serien som är moderna konstruktioner och inte baserade på 20-30 år gamla konstruktioner

    #157733

    fredrik.a.
    Deltagare

    Naturligtvis, :doh:

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 52 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng