Rullande renovering V4 95:a -69

Forum Övrigt Projekt / Min bil Rullande renovering V4 95:a -69

Detta ämne innehåller 51 svar, har 12 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-12-27 12:46.

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 52 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #161182

    mattias e
    Deltagare

    Då var det dags att väcka tråden till liv då bilen har vaknat till liv igen. Topparna har varit inne på motorslip i Kristianstad för översyn där de slipat in ventiler och lättare bearbetning på ventilsätena då alla inte var riktigt bra samt planat topparna. Men eftersom ekonomin styre så blev det inte till att pressa i nya styrningar samt härdade ventilsäten.

    Av någon anledning satt där inga tätningar på avgasventilerna alls och de som satt på insug hade inte direkt den tätande funktionen kvar.

    I övrigt kändes balansaxeln bra så som tur var slapp det grävas vidare i motorn.

    Tanken var att höger dörr skulle svetsas upp, men då skicket var sämre än väntat, så undersöktes alternativet att få tag i en bättre begagnad dörr. Började höra mig för samt kolla runt på annonser och priset är minst sagt varierande samt att helst vill man hitta en i närheten.

    Drog en rövare och ringde killen som håller på att ta över hela mitt lager av delar till volvo som jag inte kan ha kvar längre. Han har alla möjliga gamla bilar, även en 2-taktare i bra skick. Han hade faktiskt en dörr till V4 av rätt modell och dessutom rätt sida. Dessutom upplagad i botten och nedre delen av dörrspegeln, tennad och färdig för lack. Vad blev priset? Gratis, dessutom med fri hemkörning samma kväll. Så nu ska bara bror min lackera den. Men problemet är att den nog blir det finaste delen på hela bilen…

    Passade även att ta in en lagning i staketet som har stått ute i säkert 18 år. Som jag dessutom tog från grannens skrotlager där den legat så länge jag kan minnas och jag är 30 år, vilket säger en del. Vad bestod denna lagning som skulle förhindra att hundarna tog sig ut? Jo en motorhuv till 95/96.

    Skick enligt bilderna.


    Det bruna längst ner är torrt gräs som sitter fast och inte rost. Den är hel och fin i alla falsar med endast lite ytrost här och var fast den förvarats stående med gräs/häck på insidan samt direkt mot jorden/gräset. Helt förbluffad över skicket.

    #161187

    hans h
    Deltagare

    Jag tycker fortfarande att din bil ser fantastisk ut.

    #163613

    mattias e
    Deltagare

    Kört ett tag med bilen, funkar perfekt och går kanonfint i motorn. Men jag har haft något oljud/skramlande vid låga varv som inte varit där tidigare.

    Har också märkt att tempmätaren klättrar lite högre också med tiden. Så till sist fick jag slita upp huven och titta när den oftare och oftare passerade normal temp. Fattades två liter vatten i kylaren, suck… var det toppackningen igen? Fyllde på och ställde den till sitt öde, orkade inte undersöka närmare, tankar om skrotning gick varma….

    Tog mod till mig idag, toppade upp med vatten och körde en runda på ett par mil, skulle den trycka vatten som den gjorde med trasiga packningar? När jag till sist kom hem och frihjulade längs gatan hörde man tydligt att det riktigt skramlade, nästan slog framme från motorn, första tanken var att balansaxeln glappade så med svår ångest öppnades moturhuven. Då ser jag remskivan till vattenpumpen vobbla flera centimeter. Så med glädje kunde jag stanna motorn och konstatera att det är ett under att remskivan inte lossnat och slagit sönder kylare och motorn kokat. Med tanke på den inspirerade körningen jag hade så hade den lossnat i närmast överljudshastighet…. Kunde konstatera att det var mer än lovligt blött från vattenpumpen och hela sidan den satt på, förklarar den försvunna kylvätskan samt oljudet som har uppkom efter byte av toppackningar….

    Så nu ska ny pump införskaffas och bytas. Skönt att det är så lätt att ta av fronten. blir hur lätt som helst att byta pump….

    Jag som tänkte ta den halva forden till Bialitt och skånias månadsträff imorn, får köra familjens lejonbil istället…

    #163619

    mattias e
    Deltagare

    Efter en snabb koll i verkstadshandboken så är det inte säkert att man behöver ta loss fronten. Det ger sig.. Annars så verkar den lätt att byta.

    Är det någon som har en hederlig kromad radio-antenn att sälja så skicka ett PM. Komplett med fot och sladd naturligtvis….

    #163643

    mattias e
    Deltagare

    Då var vattenpump beställd via mekonomen, 486:- oslagbart billigast, framförallt eftersom alla andra alternativ innebär plus frakt vilket blir en del på en vattenpump. Klubben ska ha 500:- plus frakt, plus kostnad för packning vad de ser ut som….

    Så den hämtas imorn när jag ändå har ärende i samma stad som jag beställt pumpen… Så är det inte för dåligt väder byts det vattenpump i helgen.

    #163732

    mattias e
    Deltagare

    Lite frukost, sen är det dags att byta vattenpump :jobbar:

    #163738

    mattias e
    Deltagare

    Skulle kunna mörda den J*vlen på saab som kom på att skruvarna till vattenpumpen skulle sitta bakåt. :skull: :banghead:

    Har demonterat allt runtomkring men 10-hylsan är för kort och den minsta förlängaren blir för långt. Någon som har ett bra tips på hur jag ska komma åt de båda innersta skruvarna uppe och nere närmast motorn? Ska väl ändå inte behöva lossa kylaren och den undre slangen också? Visserligen kvarstår den översta, lagom gömd bak kopplingen till vattenröret. Den korta slangbiten har jag fått bort samt demonterat tändstiften för åtkomlighet….

    #163741

    hans h
    Deltagare

    Jag hade väl för mig att det var något som brukade jävlas vid vattenpumpen. Bland annat en slang som var grov, men väldigt kort.

    Kör hårt! 🙂

    #163742

    mattias e
    Deltagare

    Jodå… den slangen har jag fått bort med våld och vasselin.

    Nu har jag varit över hos grannen och lånat diverse hylsor och manicker. Nu är övre skruven lös, bara den undre kvar som kräver fingrar ledade på 15 ställen för att få dit hylsan….

    #163743

    mattias e
    Deltagare

    Nu är den av, fick slå av den med kopparhammare och kofot, så hårt satt den i kåpan…

    #163745

    Per-Erik
    Deltagare

    grattis – vattenpumpsdemontering är bland favoritjobben man inte gör på en V4:a – nästan enklast att lyfta ur motorn och sen plocka pump-fan. Jag håller med om ”Skulle kunna mörda den J*vlen på saab som kom på” – Men, det är faktiskt någon idiot på Ford som räknat ut den geniala placeringen…

    #163749

    hans h
    Deltagare

    Jag har en bekant som retat upp sig på oljepåfyllningshålet som sitter där så fint på ena ventilkåpan. I en rätt så irriterande vinkel.
    Han hade velat vara med på [color:#3333FF]Fords[/color] möte där någon räckte upp handen och föreslog detta vinklade påfyllningshål, bara för att få höra skälet. Man kunde ju ha gjort ett vågrätt påfyllningshål och gjort oljepåfyllning lätt, men nejdå. [color:#3333FF]Ford[/color] vill ha vinklade hål, varpå en del av oljan alltid rinner ner på ett av tändstiften och geggar till det.
    Varför???

    Och nu är det Volvo som har Ford som leverantör. Ironiskt! 🙂

    #163751

    mattias e
    Deltagare

    Då var allt färdigt, varmkört på uppfarten, luftat systemet, plockat undan verktyg. Allt har gått enligt Moore’s lag, kan det jävlas, så jävlas det. Jag som trodde att det skulle ta 30-60 minuter, vilket ser rimligt ut i verkstadshandbokens beskrivning:

    1: Lossa generator 2: Lossa vattenpumpen 3: byt och återmontera 4: Klart

    Med facit i hand så tog det fem timmar, med pauser för aggressioner och svordomar samt för att hämta mer verktyg än vad som fanns i min låda hos grannen i nästa kvarter….

    Plus att motorhuven jag ställt bredvid bilen blåste omkull på asfalten, så nu är den allt annat vacker.. suck… plus att den repade ena skärmen rejält…

    Nu ska jag varmköra ordentligt och köra bort till svärfar och dricka kaffe som också är gräsänkling då båda våra fruar är i Stockholm.

    #163757

    axelg
    Deltagare

    lider med dig… bytte min pump i våras. Började försöka byta den med motorn i då jag behövde bilen under de kommande veckorna. Slutade dock med att jag tog ut TTn och körde den nästan 300 mil under de kommande 4 veckorna innan jag beslöt mig för att ta tag i min behövda växellådsrenovering och därmed lyfte ut motorn på v4n. Och det var knappast ett halvtimmesjobb iaf att byta vattenpumpen.

    Har en känsla av att den vattenpumpen fått många svordommar av många…

    Den positiva sidan är att den nya kanske håller i ytterligare 35 år.

    #163760

    mattias e
    Deltagare

    Jo, roligare har jag haft. Minst sagt. Skulle vilja sammanföra konstruktören med min knytnäve kan jag säga… och den som skrev instruktionen i verkstadshandboken.

    Förstår att byte av vattenpump inte ens finns med i de två andra GDS-böckerna jag har.

    Tänk vad enkelt om det var den bakre gaveln på vattenpumpen som var gängad och man lätt kunnat skruva framifrån….

    Hans H, jag har skuret av toppen på en pet-flaska och har som tratt för att kunna fylla på olja. Sen skruvar man bara på korken så sölar det inte ner när man har den bak i skuffen vid reservflaskan… Men även VAG har lutande påfyllning på sina motorer, då i kombination med en kamaxel ett par mm under locket. Gissa hur lätt den är att fylla på, även med en tratt….

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 52 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng