Rundsmörjning?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Rundsmörjning?

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • februari 9, 2011 kl. 18:28 #23507

      Kom att fundera om när Saab slutade med leder som behöver smörjas? I instruktionsboken till min 73:a står inget om rundsmörjning så jag antar att den är tillräckligt ny för att klara sig?

        februari 10, 2011 kl. 14:25 #168673

        På min 96 71:a är det smörjbara kulleder men inte på brorsans 96 72:a. Verkar ha hänt saker under modellåret 72. Har sett andra 72:or med smörjbara kulleder och dessa har också haft krängningshämmare till skillnad från de utan smörjbara kulleder. Har även noterat att de senare haft luftrenare i plast medan de äldre hade i plåt.

        En ledtråd i alla fall.

        //Harald

          februari 10, 2011 kl. 14:31 #168674

          Jag tror inte jag har kränghämmare och min luftburk är i plast. Hmm…

            februari 10, 2011 kl. 15:15 #168678

            Din är väl en 73:a Janne, det jag menar är att det funnits både och under modellåret 72.
            //H

              februari 11, 2011 kl. 10:51 #168738

              Jo precis. Så då ska jag väl vara på den säkra sidan.

                februari 11, 2011 kl. 11:07 #168739

                Men fettnippeln som hör till styrningens kuggstång fanns ju kvar hela tiden modellen tillverkades.

                  februari 11, 2011 kl. 17:37 #168760

                  Ja, det är så, va? I min instruktionsbok står just bara smörjning av styrningen med på servicen. Men den funkar som en vanlig smörjnippel som man klämmer in fett i?

                    februari 11, 2011 kl. 18:20 #168761
                    JanneH wrote:
                    Ja, det är så, va? I min instruktionsbok står just bara smörjning av styrningen med på servicen. Men den funkar som en vanlig smörjnippel som man klämmer in fett i?

                    Max rattutslag till vänster, pumpa in fett. Eller var det höger? Står det inte i instruktionsboken?

                      februari 11, 2011 kl. 18:57 #168764

                      Brytpunkten kom under modellåret 1972, luftrenare i plast samt permanentsmorda kulleder och bortplockad krängare.

                      Mao om bilen har plastluftrenare så behöver den ingen rundsmörjning och den har ingen krängare.

                        februari 11, 2011 kl. 21:19 #168769

                        Men kränghämmare vore ju kul att ha… 🙂

                          februari 12, 2011 kl. 07:29 #168777

                          Om jag inte missminner mig så hade de 72:or och ialla fall även 73 och 74:or fortfarande hålen kvar i golvet där krängaren gick ut. Senare så svetsade man igen detta hål.

                            februari 12, 2011 kl. 09:55 #168788

                            Ska enligt många vara helt verkningslöst, personligen har jag inga fakta.
                            Har däremot sett spännande varianter på ”Fulings” 95:a, kanske någon som kan länka till vad jag menar ?

                              februari 12, 2011 kl. 11:49 #168796

                              Så det var inte bara ekonomerna som rationaliserade bort den..?

                                februari 14, 2011 kl. 16:56 #168980

                                Det var väl det jag beskrev högre upp?!

                                Michael vet du när i chassinr serierna för 95 och 96 som ändringen skedde?

                                Varför bestämde man sig för det mitt under ett år?

                                Modellåret 72 bjöd på andra intressanta detaljer, man introducerade Burgundiröd för att senare ta bort denna färg och återinföra Tyrolergrön.

                                Dessutom fanns det ju redan ett antal ändringar från årsmodell -71 såsom nya fälgar, navkaplsar med nyare loggan, eluppvärmd stol, spränglister i plast runt vind- och bakruta ( har även sett sådana med aluminiumlisten), stötfångarhorn i gummi mm

                                Lite knasig (för utomstående onödig) kunskap, men man blir aldrig fullärd i skillnaderna mellan årsmodellerna. 🙂

                                //Harald

                                  februari 14, 2011 kl. 18:02 #168984

                                  Det där om ekonomerna var mest en retorisk fråga. Mer än en gång har väl räknenissar bestämt att något ska ändras för att spara, sedan får teknikerna göra det bästa av situationen och marknadsavdelningen förklara att en grej som suttit på bilen i flera år egentligen inte alls behövs… 🙂

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.