Rusande tomgång hjälp en oerfaren.

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Rusande tomgång hjälp en oerfaren.

Detta ämne innehåller 13 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2008-04-23 10:42.

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #17774

    nubbpiraten
    Deltagare

    Hej alla Saabfantaster nu hoppas jag ni kan hjälpa mig. Mekar med min V4 från -80 och när jag startar den så rusar motorn. Nu skall jag vara ärlig och erkänna att jag inte e nån bilmek (mer än wannabe :P)så jag undrar om det finns någon vänlig själ som kan ringa in på någon sprängskiss över förgasaren vilka skruvar man kan justera tomgången med. För när jag har motorn igång och man trycker på axeln till gasen så den fjädrar tillbaka lite så kan man få den att lugna sig, så jag antar att det har med någon inställning att göra.

    Tack på förhand /Christian

    #120615

    bjorn g
    Deltagare

    Det sitter förmodligen en dubbel solex på den, om den inte är utbytt. Då är det choken som ligger i när du startar, automatchoke.
    När man gasar till en gång så öppnas Choke spjällen och då skall tomgången sänkas för mer luft kommer in.
    Vill du däremot justera ner tomgången så kan du skruva på en lite skruv i botten på förgasaren på högersida. Skruva inte för mycket, bara 1/4 varv i taget tills du är nöjd. Och håll koll på var du började skruva (räkna varven). Så du har möjlighet att återställa till där du va från början.
    Hur länge choken ligger i justerar man genom att släppa på den 6kant (10mm tror ja det är) skruv som sitter på högersidan där 2 vatten slangar går in och ut. Släpp skruven och vrid på hela plattan. Detta gör att den fjäder som sitter innanför spänns upp eller slakas och detta påverkar hur länge choke spjällen står i stäng läge.

    Kan även vara idé att göra rent förgasaren så att det inte är skit och oxid i. Detta görs enklast genom att använda fälgrengöring och en pensel. Plocka isär och blås med tryckluft så att inga kanaler är täta osv. Använd gummihanskar, fälgrengöring är lite frätande.

    Jag är ingen förgasar expert, med detta brukar funka väl för mig.
    Rätta mig gärna om jag har fel.

    //Björn

    #120616

    Karl Ask
    Moderator

    Det kan vara en inställning av gasreglaget som behövs.
    Vilken förgasare har du? Är det dubbelsolexen?

    Du var snabbare Björn! 😉

    #120624

    nubbpiraten
    Deltagare

    Jupp det e dubbelsolexen 🙂

    Men vilken sida är höger(*rodna, jag menar är det från fronten sett eller från vindrutan? Det sitter skruvar å mojänger kors å tvärs tycker jag så jag blir inte riktigt klok trots de fina svaret :D.

    Kanske kan någon ta en bild å ringa in så jag förstår mig på lite lättare? 🙂

    Vänliga Hälsningar/ Christian

    #120625

    petter
    Deltagare

    Händer det inget med tomgången om du gasar till lite efter att motorn startat och börjar rusa?

    Mvh Petter

    #120626

    bjorn g
    Deltagare

    Jag brukar alltid utgå från förarplatsen, eller bilen sett bakifrån.
    Sitter en liten spårskruv i botten på högersidan (samma sida som batteriet), längstner på spjällplattan.
    Skall försöka fixa lite bilder imorgon!
    Är bilen besiktigad, så du använder den?

    //Björn

    #120641

    nubbpiraten
    Deltagare

    Petter: Nej den fortsätter att dumma sig.

    Björn G: Okej tack för svaren 🙂
    Nej men däremot så skulle jag behöva få den besiktigad ganska snart då jag behöver den till och från jobbet senare i maj. Har fixat all rosten på den nu men så är det detta med förgasarn och så vill inte hastighetsmätarn lysa fasstän jag kollat alla kablar och lampor och lusläst kopplingschemat å rengjort i säkringsboxen. Men dom borde väll inte se/bry sig om den lyser på besiktningen?

    MVH/ Christian

    #120644

    saab v4-ever
    Deltagare

    Är det bara lamporna i hastighetsmätaren som inte lyser eller är det även den andra instrumentgruppen? Om det är helt mörkt är det säkert reostaten, det lilla reglaget som sitter t.h. om hastighetsmätaren som har ärgat ihop. Du kan testa genom att koppla förbi denna. Mkt vanligt fel på V4:orna.
    Tror inte besiktningen kollar men vem vet?
    ///Harald

    #120645

    phermansson
    Deltagare

    Reostaten låter troligt, du får ut å mäta lite 🙂
    Automatchoken är ju också ett välkänt typfel, många har byggt om till manuell choke.

    Lite OT: Vilket som är höger resp vänster sida av bilen beror på vem man frågar 🙂 Själv håller jag med om att ratten sitter på vänster sida, men det finns många som tycker man ska se det framifrån…

    #120671

    bjorn g
    Deltagare

    Måste rätta mig själv. Har nog beskrivit blandskuven som tomgångsskruv.
    Men blandskruven påverkar självklart tomgången. Oftast behövs både blandskuv och tomgångsskruv justeras.
    Skruva blandskruven (co) tills du är nöjd, sen justeras tomgången därefter. Ofta behövs det justeras flera gånger tills man blir nöjd med både motorns gång och tomgången.

    Här är nåra bilder på förgasaren.
    Blandskuv inringad

    Tomgångsskuv inringad

    Kan även vara bra att ha tillgång till co mätare när man justerar in förgasaren.
    Får hoppas det kan hjälpa dig något.

    //Björn

    #120672

    nubbpiraten
    Deltagare

    Tack så mycket för alla svar 🙂

    Idag så var det helt plötsligt helt okej och den gick som den skulle utan några justeringar :). Men när man drar på gasen lite hastigt så stryper den sig själv och om man håller kvar gasen där så slutar den efter ett par sekunder och varvar upp. Har hört att det kan bero på accpumpmembranet?? Jag hart ett liggandes men om man jämför så är det ”nya” hårdare och då fungerar ju det inte som det ska?

    Ang, resostaten så har jag kopplat bort den och satt en Av/På knapp istället men bara den vänstra mätaren (dvs. tank temp mm) lyser men inte hastighetsmätaren. :S

    Tack så väldigt mycket för bilderna dom hjälpte mig verkligen att förstå mycket bättre vad det rörde sig om 🙂 .

    PS: Tycker verkligen att det är jättetrevligt att kunna få så bra hjälp från alla här på klubben och utan att någon på något sätt ser ner på en pga. okunskap :). Tack alla! DS.

    MVH/ Christian

    #120676

    bjorn g
    Deltagare

    Hela forumet bygger på att man skall försöka hjälpa varandra vid olika frågor och funderingar.
    Alla får ju egna erfarenheter undertiden man håller på med sin hobby. Så förhoppningen är att alla inte skall behöva göra samma misstag eller ha samma problem med att hitta information vid olika problem.

    Bra att den lilla kunskap jag har att bidra med hjälpt något. Om inte annat så har jag motionerat objektivet på kameran 🙂

    Ang accpumpmembranets funktion har jag inga vidare kunskaper, förutom som du säger skall det vara helt i gummit och kunna röra sig ganska lätt.

    //Björn

    #120687

    saab v4-ever
    Deltagare

    Ang, resostaten så har jag kopplat bort den och satt en Av/På knapp istället men bara den vänstra mätaren (dvs. tank temp mm) lyser men inte hastighetsmätaren. :S

    Det låter antingen som du inte har riktig kontakt till belysningen i hastighetsmätaren alt att lamporna är trasiga, sistnämnda låter tveksamt eftersom det inte lyser i någon. Det skulle också kunna vara att hasighetsmätaren inte jordar i instrumentbrädan men det brukar man märka om man ruckar lite på hastighetsmätaren.
    Lycka till!
    ///Harald

    #120694

    nubbpiraten
    Deltagare

    Tack så mycket för alla svaren 🙂
    Hoppas att även jag kan bidraga med någon nyttig information i framtiden 😀

    //Christian

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng