RWD Saabprojekt. Upprätning av motor?

Forum Modellspecifika forum OG900 RWD Saabprojekt. Upprätning av motor?

  • Detta ämne har 10 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2013-05-04 20:20 av .
Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #26178
    big nyz
    Deltagare

    Hej gott folk!

    Har en fråga angående mitt projekt BMW 2002 med Saab långmotor.

    (Projekttråd finns här: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=263941)

    Finns det några motortekniska hinder eller aber mot att montera en og900 långmotor mera upprätt, alltså med mindre lutning på cylindrarna mot sidan? Jag tänker här främst på oljecirkulation och kylarvatten o.dyl.

    Snabba svar uppskattas, eftersom jag står i färd att bygga adapterplattan!

    Tack på förhand,
    Mvh
    Mathias.

    #195614
    M.Broberg
    Deltagare

    har du funderat på hur du ska lösa det med oljetråget om du monterar tråget snett? tänkte på pickup osv.

    #195615
    big nyz
    Deltagare

    Jag tänkte helt enkelt bygga ett tråg med ”sned” botten. Och så att pickupen hamnar på lägsta punkten ändå. Behövs det får man väl böja den lite.

    #195626
    reino
    Deltagare

    Har för mej att 9000 2.3 versionen av långmotorn ska vara upprät annars. Eller vill du använda 900ans just för att den finns enkelt till hands?

    #195627
    saabaero
    Deltagare

    B202 i 9000 sitter upprätt så du behöver alltså ett 9000 tråg

    #195628
    big nyz
    Deltagare

    @ReinO wrote:

    Har för mej att 9000 2.3 versionen av långmotorn ska vara upprät annars. Eller vill du använda 900ans just för att den finns enkelt till hands?

    Jo, jag vill använda 900 eftersom jag redan har den motorn, och eftersom det finns en outtömlig källa av reservmotorer här i trakten till struntpris. Sedan är det ju också ”originalet” för mig.

    Så om den fungerar upprättstående i 9000 så borde den ju det i min BMW också…? :wacko

    #195629
    big nyz
    Deltagare

    @SaabAero wrote:

    B202 i 9000 sitter upprätt så du behöver alltså ett 9000 tråg

    Aha, thanx! Så det betyder alltså att og9000 tråget SKA passa på 0g900-motorn? Det var det jag försökte luska ut här tidigare. Var ligger baljan på ett sådant tråg?

    #195630
    saabaero
    Deltagare

    Det är samma block på 9000 och og900 med B202 motorer.
    Skillnaden mellan motorerna är kringbyggnader som insug och blockets gavelkåpor och naturligtvis tråget.
    9000 tråget har baljan mitt under motorn.

    Om du söker på t.ex. bildelsbasen borde du hitta lite bilder på B202 från 9000

    #195606
    big nyz
    Deltagare

    @SaabAero wrote:

    Det är samma block på 9000 och og900 med B202 motorer.
    Skillnaden mellan motorerna är kringbyggnader som insug och blockets gavelkåpor och naturligtvis tråget.
    9000 tråget har baljan mitt under motorn.

    Om du söker på t.ex. bildelsbasen borde du hitta lite bilder på B202 från 9000

    Tack för klara besked på den punkten! nu då jag redan börjat laga min adapter föder det ju frågan hur en og9000 gavel ser ut… 😛 ska googla lite.

    #195686
    larzzon
    Deltagare

    Nu lutar väl b202ani 9000 lite framåt så ska du ha toppen helt rakt så passar inte ett 9000 tråg helt 100. Rekommenderar ändå att du bygger ett helt eget oljetråg så du får oljesilen bakkant på motorn så man minimerar risken att den suger luft vid acceleration. Har testat med ett 9000 b202 tråg på en og900 motor och de passar.

    #195699
    big nyz
    Deltagare

    @Larzzon wrote:

    Nu lutar väl b202ani 9000 lite framåt så ska du ha toppen helt rakt så passar inte ett 9000 tråg helt 100. Rekommenderar ändå att du bygger ett helt eget oljetråg så du får oljesilen bakkant på motorn så man minimerar risken att den suger luft vid acceleration. Har testat med ett 9000 b202 tråg på en og900 motor och de passar.

    Thanx! Jag kollade oljetrågspackningar och det är samma på 900 och 9000 b202-motorer, så det stämmer uppenbarligen som du säger här. Jag behöver inte nödvändigt ha motorn helt rak, men en viss upprätning vore bra. Jag har vittring på ett tråg i närgeografin, ska försöka få ta mig en titt på det. Bygger hellre om pickupen lite än svetsar helt nytt tråg… Och jag har också en kontakt där jag kan få 9000-tråget omsvetsat om det behövs.

    Återkommer med bilder! 🙂

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng