Ryck i ratten på 900

Forums Modellspecifika forum OG900 Ryck i ratten på 900

This topic contains 7 replies, has 6 voices, and was last updated by 2006-03-18 13:21.

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author

magnus olert
    Deltagare

Jag har en 900i -87 med servo som gått drygt 21000 mil. På sistone har jag fått problem med att det rycker i ratten, främst åt höger. Sedan problemet uppstod har jag inte kört så mycket, men följande tycks gälla:

1) Rycken uppstår då man kört länge med små rattutslag, dvs på landsväg.
    2) Om man gör några hastiga svängar upphör ryckningarna för ett tag.

Det verkar alltså som om ryckningarna uppstår då servon inte jobbat ett tag och försvinner om den får jobba. Kan man tänka sig att det är något skräp som stör hydrauliken och att detta skräp spolas bort när man vrider fort på ratten?

Jag har haft bilen på verksatd men de hittade inget fel utan konstaterade att “den är ju ovanligt fin den här”. Jag har förstått att om servon måste bytas kostar det cirka 5000 kr. Därför vill jag veta om ni tror att det är servon och ifall det i så fall går att fixa till lägre kostnad.

Tack på förhand för alla tips!

/ Magnus Olert

rikard
    Deltagare

Jag hade ungefär likadant på min 86:a.

Efter jag bytt servon så var den helt som vanligt igen. Så förmodligen är det servom som ska bytas. Packningarna i min var trasiga, så jag hade olja ända ut i gummidamaskerna.
    Jag köpte en begagnad för 500kr och bytte det själv. Kommer dock inte ihåg hur mycket jobb det var, för det var nått år sen nu…

/Rikard

stefan w
    Deltagare

Låter även som drivknut. Kan damasken ha varit trasig och blivit bytt utan att knuten rengjorts och fettats om?

Jag hade liknande fel på min styrservo. Sug ut, eller tappa ut all olja och fyll på ny. Gör underverk!

stefan
    Deltagare

Jag skulle lokalisera någon jänkeåterförsäljare, gärna någon som säljer åt hansen racing, de har filter för automatlådor som man sätter på vanlig 8mm slang. Då kan du sätta ett dylikt på returen till burken och låta det sitta där ett tag och sen byta olja. Det kan vara ett evigt spolande annars om oljan är rejält smutsig vilket den förmodligen är………

magnus olert
    Deltagare

Tack för råd och tips. Själv lutar jag åt att det är servon även om jag också hört drivknutsteorin tidigare. Hursomhellst, enligt de kvitton som följde med när jag köpte bilen byttes vänster yttre damask 1996 vid okänt miltal och höger yttre damask byttes 1997. Mellan dessa kvitton finns ett kvitto på 11000-milaservice. Vänster yttre damask är bytt igen 1999 vid c:a 13000 mil (svårt att se de sista siffrorna)! Nuvarande miltal ungefär 21500 mil.

Vid kontroll i vår var damaskerna okej. När jag lämnade in bilen för ryck i ratten nyss kollade de igen upp drivknutarna utan att hitta något konstigt.

Är det enkelt att byta servoolja själv? Får man ut all eventuell smuts om man bara tappar ut eller ska man suga för att få bort allt?

/ Olert

torzan
    Deltagare

Du kanske kan haka av drivremmen och testa om rycken blir kvar, för att utesluta ev drivknutsproblem?

magnus olert
    Deltagare

Ny provkörning Linköping-Norrköping och tillbaka ger vid handen att problemet är av synneligen intermittent art. Det verkat dock som att problemet triggas av motorbromsning. Vid motorbroms skakade hela bilen vid några tillfällen. Skakningarna försvann när jag gasade. Sedan försvann problemet av sig självt. Eftersom motorns och därmed servons varvtal inte påverkas av motorbroms borde det inte vara servon som är felet. Rimligare att det är en drivknut. Drivning eller broms ger ju olika kontaktytor i ingrepp i knuten.

/ Olert

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng