Ryckig gång T8 special.

Forum Modellspecifika forum OG900 Ryckig gång T8 special.

  • Detta ämne har 5 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2012-08-17 21:24 av .
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #6347
    p hedberg
    Deltagare

    Har en T8 special som lider av bitvis ryckig gång under kraftig acceleration. Detta märks framför allt på tvåans växel. Den vill gärna dra ojämnt hela vägen upp mot rödmarkeringen. Inte alltid men irriterande ofta.

    Jag undrar om detta är ett känt problem eller om nån här har en teori om varför den beter sig så.

    Den är trimmad av förre ägaren, med uppgraderad apc-box , 3tums-avgas, racekat, tilläggsinsprut och kn-filter.

    Har provat med redline men det hjälpte inte.

    Tackar på förhand

    //Pär

    #45275
    turbocab
    Deltagare

    Har du kollat tändningen på den? Det är ju ett vanligt fel, särskilt efter lite meckande.
    Att kolla att ALLA slangar är bomtäta och rätt kopplade är också standardgrejor, T8 är superkänslig för läckage!
    Annars kan du söka lite på forumen (Stcs, Saablubben samt 900klubben). Risken är att du drunknar i resultat dock. Av de ca 800 sålda T8 Specialerna i landet som såldes 1989 så figurerar nog ca häflten av dom i trådar precis som din, med nån form av motorproblem. Den andra hälften är skrot sen länge. Det är kort och gott en problem-maskin, med K-Jetronic och Kat. Lambdasonden är ett annat vanligt fel och dom har kort bytesintervall enligt Saabs böcker, men jag antar man behöver instrument och grejor för att kunna läsa av.

    Hoppas du får ordning på det. Hade gärna gett dig mer rejäla råd men jag famlar i mörket över denna magiska maskin precis som många andra och är mest nöjd att min egen T8 special lirar så fint!

    #45276
    morsole
    Deltagare

    Styrtrycksventilen strular ofta på de sista årsmodellerna; tekniken hänger inte helt med här och liten avvikelse ger för mager blandning, som jag tycker det låter som.

    Var det inte 4 k mils intervall på lambddan enligt boken?

    För att veta att du har korrekt tryck måste du mäta; mäta är att veta…

    Så leta upp en ”freak” som är hemma på din biltyp/årsmodell och lär dig av honom!

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #46556
    p hedberg
    Deltagare

    Har nu äntligen lyckats mäta styrtrycket och det låg på 3,5-3,6 bar vilket är helt ok vad jag förstår. Tändningen är också ok.

    Pratade med förre ägaren och han säger att dessa bilar är känsliga på tändkablar och dessa ska bytas rätt ofta, så han höll en slant på att det var de som gav den ryckiga gången.

    Är detta nåt känt fenomen på T8:or?

    #46578
    jensa
    Deltagare

    @P Hedberg wrote:

    Har nu äntligen lyckats mäta styrtrycket och det låg på 3,5-3,6 bar vilket är helt ok vad jag förstår. Tändningen är också ok.

    Pratade med förre ägaren och han säger att dessa bilar är känsliga på tändkablar och dessa ska bytas rätt ofta, så han höll en slant på att det var de som gav den ryckiga gången.

    Är detta nåt känt fenomen på T8:or?

    Har nya tändkablar och min rycker iaf.
    Ska lämna in min nästa vecka på verkstad som kanske kan, om tid finnes, men taktventilen är ett hett tips.
    Jag har dock tröttnat på att få ordning på det själv.
    Om inte Dennis lyckas kommer en lågmilare med ryckig gång snart vara till salu.
    Ersätts därefter med en Alpina B10 och njutningsfulla stunder….

    /Jensa

    #46579
    morsole
    Deltagare

    Varför ingen som tar en utmaning?

    Det kan kosta mången stund att komma till rätta med denna maskin; men den är dock i mångt och mycket enklare än 16v…

    Lite elektronik, mycket mekanik; EN UTMANING!

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng