S 1991 :Tappad växel
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / S 1991 :Tappad växel
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / S 1991 :Tappad växel
- Detta ämne har 16 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2015-04-21 14:20 av morsole.
-
FörfattareInlägg
-
oktober 16, 2012 at 19:02 #6808
Var ute och körde en tur i Lördags, helt plötsligt går det inte att få i 1:an. Det smög inte sig på typ att man anade en tröghet innan som bara bli värre.
Det är inga problem att starta i 2:an men det är störigt..
Försökte med våld att få i ettan och de gjorde att 2:an blev jätte trög och 3 4 5 blev något trög.
Efter ha tvingat in den i 2,an så gick alla lätt igen( utom just 1:an) tom 2:an.
Lyfte spakstället men såg inget konstigt där.
Skulle det kunna vara en synkring som ställer till detta problem? Har aldrig råkat ut för något liknande tidigare.
oktober 16, 2012 at 19:06 #48635Vet inte hur det är på 900an men på 99an är det ett gummi mellan torpeden och växellådan (på växellänkaget) som brukar ge upp, då kan det bli precis så här.
oktober 16, 2012 at 19:36 #48640@saabfredde wrote:
Vet inte hur det är på 900an men på 99an är det ett gummi mellan torpeden och växellådan (på växellänkaget) som brukar ge upp, då kan det bli precis så här.
Nej. hade faktiskt just de du skrev på 99 -83 förra månaden. där sitter ett gummi nitat som en lite större rund platta. och Då brukar det blir sämre och sämre.
oktober 17, 2012 at 18:39 #48676Jag har varit med om ett sprucket motorfäste på en 90:a , då får man denna effekt.
november 5, 2012 at 23:11 #49318Som jag befarade, ett lite större problem.
Vad jag kan se genom sidoluckan så rör sig gafeln lite men inte “hållaren” eller vad de nu heter.Så det känns som de urartar helt hittar massa mer som ska fixas.
Svetsa grenrör, byta rostigt vattenrör turbo, kolla kamkedja.. ja de blir nog mer.
november 13, 2012 at 21:07 #49604Är man galen eller? Har en fin 99 -84 låda som rullat 12000 snälla mil.
Den har jag nu byggt om till 900 med sidledsretur för spaken. Visst kunde man monterat fjäderanordningen som sitter framför spakstället men inte lika roligt.Hur som tror faktiskt att jag får en bättre låda då sykringshylsan verka vara ett problem på de nya lådorna. Växelförarna (gafflar) är mycket klenare i nya lådan.
Är man galen eller? Har en fin 99 -84 låda som rullat 12000 snälla mil. Den har jag nu byggt om till 900 med sidledsretur för spaken. Visst kunde man monterat fjäderanordningen som sitter framför spakstället men inte lika roligt.
Hur som tror faktiskt att jag får en bättre låda då sykringshylsan verka vara ett problem på de nya lådorna. Växelförarna (gafflar) är mycket klenare i nya lådan.Bytte du även pinjonglagerhuset ?
84:an lär väl ha det svaga alu-huset 🙁När jag gjorde min egen bil klar för bes såg jag att bakaxeln hängde i ja nästan ingenting, så jag svetsade fast den och besiktigade. Men det gäller att se upp; det är tydligen en svag punkt, just där i svepet…
Mvh JohannesBor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.