S 1991 :Tappad växel

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / S 1991 :Tappad växel

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / S 1991 :Tappad växel

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • oktober 16, 2012 at 19:02 #6808

      Var ute och körde en tur i Lördags, helt plötsligt går det inte att få i 1:an. Det smög inte sig på typ att man anade en tröghet innan som bara bli värre.

      Det är inga problem att starta i 2:an men det är störigt..

      Försökte med våld att få i ettan och de gjorde att 2:an blev jätte trög och 3 4 5 blev något trög.

      Efter ha tvingat in den i 2,an så gick alla lätt igen( utom just 1:an) tom 2:an.

      Lyfte spakstället men såg inget konstigt där.

      Skulle det kunna vara en synkring som ställer till detta problem? Har aldrig råkat ut för något liknande tidigare.

        oktober 16, 2012 at 19:06 #48635

        Vet inte hur det är på 900an men på 99an är det ett gummi mellan torpeden och växellådan (på växellänkaget) som brukar ge upp, då kan det bli precis så här.

          oktober 16, 2012 at 19:36 #48640

          @saabfredde wrote:

          Vet inte hur det är på 900an men på 99an är det ett gummi mellan torpeden och växellådan (på växellänkaget) som brukar ge upp, då kan det bli precis så här.

          Nej. hade faktiskt just de du skrev på 99 -83 förra månaden. där sitter ett gummi nitat som en lite större rund platta. och Då brukar det blir sämre och sämre.

            oktober 16, 2012 at 21:42 #48655

            Gummit det ger med sig med tiden; hissa upp bilen så får du känna efter där.

            Kolla på Speedparts, om du inte hittar en bra begagnad.

            Mvh Johannes

            Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

              oktober 17, 2012 at 18:39 #48676

              Jag har varit med om ett sprucket motorfäste på en 90:a , då får man denna effekt.

                november 5, 2012 at 23:11 #49318

                Som jag befarade, ett lite större problem.
                Vad jag kan se genom sidoluckan så rör sig gafeln lite men inte “hållaren” eller vad de nu heter.

                Så det känns som de urartar helt hittar massa mer som ska fixas.
                Svetsa grenrör, byta rostigt vattenrör turbo, kolla kamkedja.. ja de blir nog mer.

                  november 10, 2012 at 19:45 #49493

                  Hittade felet.. skam för den som ger sig..

                    november 13, 2012 at 21:07 #49604

                    Är man galen eller? Har en fin 99 -84 låda som rullat 12000 snälla mil.
                    Den har jag nu byggt om till 900 med sidledsretur för spaken. Visst kunde man monterat fjäderanordningen som sitter framför spakstället men inte lika roligt.

                    Hur som tror faktiskt att jag får en bättre låda då sykringshylsan verka vara ett problem på de nya lådorna. Växelförarna (gafflar) är mycket klenare i nya lådan.

                      april 12, 2015 at 22:22 #231912

                      Är man galen eller? Har en fin 99 -84 låda som rullat 12000 snälla mil. Den har jag nu byggt om till 900 med sidledsretur för spaken. Visst kunde man monterat fjäderanordningen som sitter framför spakstället men inte lika roligt.
                      Hur som tror faktiskt att jag får en bättre låda då sykringshylsan verka vara ett problem på de nya lådorna. Växelförarna (gafflar) är mycket klenare i nya lådan.

                      Bytte du även pinjonglagerhuset ?
                      84:an lär väl ha det svaga alu-huset 🙁

                        april 19, 2015 at 20:22 #246987

                        Nej.
                        De är starkt nog till mig;)

                          april 19, 2015 at 22:32 #248306

                          Det finns ju en instruktion från Saab som säger att lagerhuset i alu ska bytas ut. Även de motorsvaga bilarna fick kokillgjutet lagerhus innan man övergick till den nya varianten med större pinjonglager.

                          Bara å hålla tummarna för att det håller 🙂

                            april 19, 2015 at 23:57 #248402

                            Gasa tills det rasar!

                            Mvh Johannes

                            Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

                              april 20, 2015 at 21:51 #251794

                              Den har gått i 1, 5år nu och håller fortfarande. .

                                april 20, 2015 at 21:53 #251811

                                De är värre med bakaxel… 😉 blev stående i dag.

                                20150420_164156

                                  april 21, 2015 at 00:22 #252181

                                  När jag gjorde min egen bil klar för bes såg jag att bakaxeln hängde i ja nästan ingenting, så jag svetsade fast den och besiktigade. Men det gäller att se upp; det är tydligen en svag punkt, just där i svepet…
                                  Mvh Johannes

                                  Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.