Så ska en slipsten dras.

Forum Modellspecifika forum 90/99 Så ska en slipsten dras.

Detta ämne innehåller 9 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2009-02-27 16:45.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #19594

    Lollo
    Deltagare

    Var och titta på en 99:a Turbo i dag, i ladan där en del delar låg fanns denna fräna och utmärkta sak.

    Den funkade desutom, går att använda en saab till mkt :applause:

    Hittade även bilen:-)

    Golvet har klarat åren i skogen bra, ägaren till Turbon hade bott i huset sedan 80talet, så bilen har legat där i ett antal år, troligtvis många många år innan.
    Min förre chef hade varit avundsjuk om han sett golvet då hans Mustang Cab saknade det mesta vad plåt heter innan han påbörjade renoverningen.

    #135799

    b-motor
    Deltagare

    Har du inga bilder på turbon?

    Mvh Daniel

    #135800

    mr ems
    Deltagare

    Man tager vad man haver !!!!
    Ur häftigt Ur SAABigt !

    #135803

    Lollo
    Deltagare

    Nä, det blev inga, hade inte telefonen med då, en svart 78 är det dock, ett stort objekt med mkt delar.

    #135832

    hotrodder
    Deltagare
    Lollo wrote:
    Var och titta på en 99:a Turbo i dag, i ladan där en del delar låg fanns denna fräna och utmärkta sak.

    OJ OJ OJ… att denna konstruktion håller. Den som sett vilken dimesion det är på den lille lille axeln och pyttekrysskilen till remskivan som den där bymeken har kopplat elmotorn till förstår vad jag menar. Samtidigt så typiskt svenskt… ”Kajsa varg” man tager vad man haver och bygger sej en siburator :hype:

    #135840

    john asplund
    Deltagare

    En fråga från en novis på 92:or…vad är det för axel som går ut på den sidan av växellådan??

    #135842

    Drivnig till generator

    #135843

    hotrodder
    Deltagare
    Lennarth Johansson wrote:
    Drivnig till generator

    Ja och för att fortsätta vara OT…
    Axeln som remskivan till generatorn sitter på är 8 millimeter i diameter, går rätt igenom hela lådan (den är alltså dryga halvmetern lång) och har en sexkantfattning som passar inne i växelådans ingående axel vid kopplingen.
    Som sagt… att arrangemanget med splipstenens drivning på bilden håller :confused:

    #136436

    Martin Sigge
    Deltagare

    Hmmm… ursäkta ytterligare en 92-novis. Är det alltså på det viset, att 92:ans generator drivs från växellådan, och att man i detta fall i stället för generatorn har satt dit en elmotor som driver växellådan, som i sin tur driver utgående hjulaxlar?

    Antar att den hjulaxel som inte används är blockerad, så att drivet hamnar på den sida som vet hur slipstenen ska dras. Eller finns det diffspärr?

    #136438

    hotrodder
    Deltagare
    Martin Sigge wrote:
    Hmmm… ursäkta ytterligare en 92-novis. Är det alltså på det viset, att 92:ans generator drivs från växellådan, och att man i detta fall i stället för generatorn har satt dit en elmotor som driver växellådan, som i sin tur driver utgående hjulaxlar?

    Antar att den hjulaxel som inte används är blockerad, så att drivet hamnar på den sida som vet hur slipstenen ska dras. Eller finns det diffspärr?

    På fråga A svarar vi: JA! och på fråga B säger vi: Vet inte… eller… egentligen drivs inte generatorn från växelådan utan från svänghjulet/ingående axel i växellådan.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng