- Detta ämne har 13 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2003-02-24 11:20 av .
- FörfattareInlägg
- 15 februari, 2003 kl. 23:10 #11863
anonymous
DeltagareJag var på en träff idag och såg någon som hade med sig en modell av en Lancia, som han sålde. Den var fortfarande inplastad, och på etiketten stog det SAAB Lancia. En annan snubbe förklarade att någon Lancia-modell såldes som SAAB 600!
Detta kom som en chock! Hade jag aldrig hört talas om!
Någon som har mer info om detta? Finns det några kvar i Sverige? Var de totalt ”omskyltade” till SAAB?MVH
Daniel
15 februari, 2003 kl. 23:43 #82912stenstorparn
Deltagare15 februari, 2003 kl. 23:48 #82913Martin
DeltagareNär Saab 96 slutade säljas saknades en liten Saab. Italienska Lancia Delta passade i sortimentet och döptes om till Saab-Lancia 600. Saab hade agenturen för Lancia i Sverige.
Vägegenskaperna var mycket bra och den var mycket rolig att köra. Rostproblemen fanns ffa på de första årsmodellerna. Bättre på de senare bilarna. Betänk att detta var under den sk rostperioden. Detaljkvaliteten var på en bra nivå jämfört med andra i samma klass för den tiden.
Saabs inblandning i själva bilen, så vitt jag vet, inskränkte sig förutom emblemen till förbättring av värmekapaciteten och möjligen rostskyddet på de senare modellerna.
Med 85-hästar var bilen undermotoriserad trots sin relativa litenhet. Jag kommer inte ihåg tjänstevikten, men den var definitivt tyngre än klasskamraterna. Motorn var på italienskt vis varvvillig. Storebror Lancia Prisma hade en 105 hästars maskin som hade passat bra i Deltan. Nu skall vi inte tala om de värsta Deltamodellerna som HF Integrale, S4 osv.
16 februari, 2003 kl. 09:01 #82914porsche944
DeltagareAck den ungdomen, måste ha varit en svart fläck i SAAB:s historia. I alla fall lanserade man Delta alldelles för tidigt, intresset hade nog varit större om man väntat tills rallysegrarna började komma på internationell nivå.
16 februari, 2003 kl. 09:06 #82915perhaninge
DeltagareHar faktiskt ägt 3 stycken 600:or, en gle som var extrautrustad bl.a med varvräknare, en som var ombyggd med prismans front som igentligen skulle utrustas med prismamotorn som var starkare men det blev aldrig av eftersom rosten åt den snabbare än svetsen levererade gas så det fick bli standardmaskinen kvar.
En annan som gick som ett skållat ……., vet ej vad man hade gjort med den maskinen men f.. vad den varvade.
I Lanciaklubben så finns det ett par eldsjälar som gjort hela ombyggnader till ”riktiga” Integralare som var spjutspetsarna i serien.
Synd att rostskyddet var så katastrofalt dåligt för det var i övrigt en bra bil.Per/Haninge
16 februari, 2003 kl. 11:33 #82916Martin
DeltagareFar min arbetade på Saab.
Vid sidan av tjänstebilarna som givetvis var Saabar, hade vi ett antal 600:or, en A112 och en Prisma som andrabilar genom åren. Nu var bilarna mer eller mindre nya, varför vi inte råkade ut för några större problem.Det fanns en 70hp Abarthversion av A112 som var kul att köra. I varje fall så länge det inte var långresor. Kommer ihåg en period då jag sommarjobbade på Saab i GBG. Gatukontoret (GK) hade 600:or som bland annat kördes av parkeringsvakterna.
Erfarenheten var att GK slet ned bilarna fullkomligt. Bilar med till metallen nedslitna bromsbelägg och låga oljenivåer var några exempel. Eftersom GK garage låg på andra sidan av stan hände det att vi stannade i stan för en bit lunch. ”Märkligt”nog höjdes parkeringsmoralen betydligt när vi parkerade någonstans.
16 februari, 2003 kl. 17:43 #82917anonymous
DeltagareVad med A 112:an ? Räknas den om en Saab ????
Såldes den genom Saab ? / Ulf16 februari, 2003 kl. 19:43 #82918Martin
DeltagareDen såldes inte som en Saab, men den såldes av Saab, dels 48hk dels 70hk. A112 såldes först som Autobianchi. Efterträddes på slutet av Saabs Lancia-period av Y10 Fire.
Kuriosa:
Saab hade faktiskt cyklar av välkända cykelmärket Bianchi i återförsäljarnas butiker.16 februari, 2003 kl. 20:53 #82919stenstorparn
DeltagareHej igen
Prisma:n hade väl sån där piktogram (eller vad det nu heter)på instumenteringen? har ett svagt minne av detta.
Eller var 9000 först med detta.
Nån som vet?
Länge sen jag såg en sån föressten.
MVH C.Sköld16 februari, 2003 kl. 22:08 #82921Martin
DeltagareDet stämmer bra, Prisma hade pictogram.
Undrar om jag inte har en brukis som ligger någonstans…16 februari, 2003 kl. 22:58 #82923jureit
DeltagareJodå, fick en sådan ”över” i en bytesaffär i slutet på -80-talet. Hiskeligt dålig maskin men ack så kul!
Växellåda, drivknutar och hjulager var under all kritik men motorn kunde man plåga precis hur mycket som helst. Finns en liten grusslinga i mina hemtrakter (någon mil från Stenstorparn) som man brukade dra ur sotet rejält ur bilarna och det lustiga var att man kunde köra hela slingan på 2:ans växel eftersom bilen gjorde 110 på 2:an, fanns helt enkelt ingen övre gräns.
Bilen såg rätt så bra ut även om den var helt slut, och vid ett tillfälle gjorde ett par förbipasserande stooooora ögon när de såg mig och min far slipa motorsågarna med motorhuven som arbetsbänk.
18 februari, 2003 kl. 21:32 #82924jorgen
DeltagareBytte 1989 in en mycket tidig 1967 95 V4 (med V4 märket högt upp på skärmarna fram) på Holmgrens i Enköping för en Prisma 86. Vilken härlig vägvagn. Prisman är i princip neutralstyrd. Otroligt vägsäker bil. TwinCam 105 hk, taklucka original gummiläpp på bakluckan mm. Såg på en tysk bilsite att det finns en S4 Stradale till salu för ca 600000 sek men då för man ju inte bara turbo utan även kompressor!
23 februari, 2003 kl. 20:18 #82925urban
DeltagarePrisma…..Lancia………
Vilken katastrof………………..Jag ägde en Prisma 😡 från 86 med ca:7000 mil på mätaren. Den hade de flästa fel en bil kan ha bortsett motorn som faktisk fungerade bra.
Växellåds oljan ville gärna rinna ut.
Stötdämparna frös när det blev kalt, att byta krävde följande verktyg slägga, städ, gassvets, koben, bräckjärn, avdragare mm.Bromsoken bak krävde smörjning ett par gånger per år för att fungera.
Elsystemet fungerade ibland, piktogramet levde alltid ett eget liv.
Kortsagt ”skit bil”
Jag bytte in den mot en Toyota Starlett 88
som var den bästa bil jag haft rullade 17000 mil utan annat en service och nytt avgassystem.
24 februari, 2003 kl. 11:20 #82926tobbe99
DeltagareHejsan!!
Tjänstevikten på Lancia 600 låg på 1100 kg. 85 hästar var nog i lägsta laget. I Teknikens värld nummer 25, 1981, görs en jämförelsetest mellan Saab 99 -82 med nya H-motorn och 600:an. Inte helt oväntat slog 99:an 600:an på fingrarna i det mesta. På p-platsen intill mig stod länge en svart 112 Abarth, med sportratt, varvräknare, plast-”scoop” och hela kitet. Bilen såg hyfsad ut, och förmodligen rullar den fortfarande. Jag har kört en relativt frisk 112:a en gång, men jag skulle definitivt aldrig köpa någon själv!!
”Tobbe” - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.