Saab 9-3X XWD
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 9-3X XWD
- Detta ämne har 18 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2023-12-10 22:28 av
Oscar Karlsson.
-
FörfattareInlägg
-
mars 25, 2023 kl. 11:32 #501274
Hej!
Startar en liten tråd om min relativt nyinköpta X. Jag har haft många 9-3:or men länge suktat efter en just en 9-3X med fyrhjulsdrift. Dieslarna finns det gott om tycker jag men då tappar man ju just fyrhjulsdriften och de bensinare som annonseras har antingen gått långt eller är för dyra i mitt tyckte för en bil som är över 10 år gammal.
Men då dök denna upp bara 10 mil från mig och till ett vettigt pris.Få ägare, relativt lågt miltal (16500), hyfsat fräscht skick och fullstämplad servicebok gjorde att jag slog till. Bilen är ganska basutrustad, men har det viktigaste. Sen gillar jag vita 9-3:or. Sommarhjulen på original 9-3X fälgar var dåliga i skick så nya 18″ turbinfälgar beställdes, även Nevs 9-3 emblem både till bil och fälgar för lite renare utseende. Jag passade på att lägga keramiskt lackskydd på fälgarna nu när dom är nya så blir det enklare att hålla rent och skyddar endel mot repor.
Några bilder!
mars 26, 2023 kl. 09:56 #501295Fin bil. Jag håller med Andreas om att det är trevligt att läsa om en 9-3X. Bra att det finns trådar om både nyare och äldre Saabar här på forumet. (Vi är nog många som med stort intresse läst din tråd om din OG900 turbo)
Mvh Bengtmars 29, 2023 kl. 16:43 #501355Tack för svaren! Kul att min tråd om 900 gillas, jag ska göra några uppdateringar där också framöver!
Efter inköpet av 9-3:an så gjorde jag en koll under bilen, den såg bättre ut under än vad jag trodde, men som jag misstänkte så var det ytrost i hjulhusen bak, standard på 9-3. Men tur nog inte lika alvarligt som det brukar vara på 9-5 där det gärna rostar sönder totalt. Jag tog tag i det direkt så det inte skulle bli värre.
-
Det här svaret redigerades för 1 år, 10 månader sedan av
Oscar Karlsson.
-
Det här svaret redigerades för 1 år, 10 månader sedan av
Oscar Karlsson.
maj 3, 2023 kl. 21:28 #502314Pysslet fortsätter! Stötdämparna bak på XWD är en känslig punkt. Dessa är dyra och har dålig kvalitet. Min bil är låg i baken, jag trodde att originaldämparna var slut med efter en närmare koll så är dämparna utbytta till Sellholmsdämpare. Dessa är gjorda för att passa XWD men eftersom det är stötdämparen som håller höjden och inte fjädern så säckar bilen ihop ändå. Nya stötdämpare kostar runt 14000:-, de är dyra eftersom det är nivåreglering. Känns surt att lasta ut detta när man inte vet hur länge man kan köra innan de börjar läcka. Jag har köpt fjädrar anpassade för XWD som är justerbara, ska testa att montera dessa och se hur bilen blir att köra. Högre kommer den bli men osäker hur komforten blir. Om det inte går så får det bli originaldämpare framöver. Men värt ett prov! 900:- istället för 14000:- 😁
maj 5, 2023 kl. 20:48 #502511I sommar ska det blir semester till härliga Gotland. Packningen är alltid ett problem, så varför inte införskaffa en takbox! Fick tag i en fin Crossmax, tyckte den gjorde sig bra på bilen.
Attachments:
juni 7, 2023 kl. 23:00 #503618De ny fjädrarna som jag köpte var inget att ha, bilen blev inte högre. Fick inget annat val än att köpa nya originaldämpare bak, dyrt som skam men bilen kom upp 3,5 cm i baken. Stor skillnad på både körkänslan och höjden! Vidare så blev det en polering och keramiskt lackskydd. Stenskott fanns det gott om på både huv, tak och stötfångare fram. Det får bli ett framtida projekt att fixa till det. Men det blev stor skillnad efter polering och lackförsegling! Det är för mig nästan obehagligt att denna bil är 13 år gammal, designen står sig väldigt fint idag också! Nu väntas en tur till Gotland inom några dagar 😊
Attachments:
juni 8, 2023 kl. 08:06 #503627Hej. Trist att behöva göra om jobbet men skönt att det blev bra till slut med de dyrare dämparna. Hoppas att du får en trevlig resa med bilen till Gotland. Mvh Bengt
augusti 13, 2023 kl. 07:28 #509680Tack för svaren! Resan till Gotland gick utmärkt! Dock är det något som inte är helt 100 i drivlinan, något slags oljud som uppkommer speciellt i lägre hastigheter. Vid acceleration vibrerar det även från något i drivlinan mellan 30-45 km/h. Kardanen är kontrollerad, både momentkoppling och diff har fått service. Får se om jag finner vad det kan vara framöver.
Nåja, några uppdateringar har det blivit också. Grillen har blivit utbytt till Griffin 2012, blev ett stort lyft i fronten med en sån liten detalj tycker jag. Vidare så har det blivit Hirsch handbromsspak och smartslott. Den plastiga och tråkiga instrumentpanelen mot en Hirschkopia i läder. Stort lyft interiört 😃
Attachments:
augusti 15, 2023 kl. 08:15 #509755Snygg inredning. Lite rolig registreringsskylt. Betyder det att det bara finns sex stycken sådana vita 9-3X eller betyder det att du har fem andra bilar i garaget? Här på forumet har vi ju bara sett din fina OG900 turbo. Mvh Bengt
december 5, 2023 kl. 22:49 #512541Jag är seg att skriva.. i know.. men livet kommer emellan ofta. Men nu en uppdatering! Svaret på din fråga Bengt är att jag hade en NG9-5 som det fanns 6 st tillverkade med samma spec. Eftersom jag fortfarande äger skylten så använder jag den på denna också istället för att låta den ligga, ser lite unikare ut än ett vanligt reg.nummer 😊
Originalstereon som sitter i ser otroligt ledsam ut, jag har kikat på endel eftermarknadsenheter men faller ändå tillbaka till att originalnavigatorn som fanns som tillval passar bäst utseendemässigt. Även om den inte har bluetooth mm. Så jag bestämde mig för att få tag i en sådan. Som tur var så hittade jag en navigator på Tradera. Jag budade hem denna och började läsa mer om hur man skulle kunna byta. Snabbt insåg jag att antennkabeln som sitter i bilen inte passar i navigatorn, samt att om man vill ha navigationen att fungera så måste man dra kablar för detta. Man var även tvungen att gifta in enheten för att få den att fungera. Antennkabeln fann jag på eBay, var specifikt till VW men passade utmärkt. Gällande GPS så köpte jag en gps-puck som var för vissa GM bilar, denna passade i navigatorn och var med magnet bara att fästa uppe på själva enheten. Smidigt som tusan istället för att dra en massa kablar. Jag inhandlade en Tech2 men insåg att jag behöver säkerhetsacess för att gifta i och ur enheter/styrdon från bilen. Jag lyckades köpa en dator som hade GlobalTis installerat. Jag kopplade ihop Tech2 med datorn och kunde tanka ner accessen. Väl tillbaka i bilen så gick ingiftningen perfekt. Nu har jag en originalnavigator som ser bra mycket bättre ut 😃👍
1 användare tackade författaren för det här inlägget.
-
Det här svaret redigerades för 1 år, 10 månader sedan av
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.