Saab 9-3X XWD

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 9-3X XWD

  • Detta ämne är tomt.
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #501274
    Oscar Karlsson
    Deltagare

    Hej!

    Startar en liten tråd om min relativt nyinköpta X. Jag har haft många 9-3:or men länge suktat efter en just en 9-3X med fyrhjulsdrift. Dieslarna finns det gott om tycker jag men då tappar man ju just fyrhjulsdriften och de bensinare som annonseras har antingen gått långt eller är för dyra i mitt tyckte för en bil som är över 10 år gammal.
    Men då dök denna upp bara 10 mil från mig och till ett vettigt pris.

    Få ägare, relativt lågt miltal (16500), hyfsat fräscht skick och fullstämplad servicebok gjorde att jag slog till. Bilen är ganska basutrustad, men har det viktigaste. Sen gillar jag vita 9-3:or. Sommarhjulen på original 9-3X fälgar var dåliga i skick så nya 18″ turbinfälgar beställdes, även Nevs 9-3 emblem både till bil och fälgar för lite renare utseende. Jag passade på att lägga keramiskt lackskydd på fälgarna nu när dom är nya så blir det enklare att hålla rent och skyddar endel mot repor.

    Några bilder!

    l1

    l2

    l3

    l4

    l5

    Bilagor:
    #501291

    Trevligt med en X-tråd!

    #501295
    Bengt Karlsson
    Deltagare

    Fin bil. Jag håller med Andreas om att det är trevligt att läsa om en 9-3X. Bra att det finns trådar om både nyare och äldre Saabar här på forumet. (Vi är nog många som med stort intresse läst din tråd om din OG900 turbo)
    Mvh Bengt

    #501355
    Oscar Karlsson
    Deltagare

    Tack för svaren! Kul att min tråd om 900 gillas, jag ska göra några uppdateringar där också framöver!

    Efter inköpet av 9-3:an så gjorde jag en koll under bilen, den såg bättre ut under än vad jag trodde, men som jag misstänkte så var det ytrost i hjulhusen bak, standard på 9-3. Men tur nog inte lika alvarligt som det brukar vara på 9-5 där det gärna rostar sönder totalt. Jag tog tag i det direkt så det inte skulle bli värre.

    1

    2

    • Det här svaret redigerades för 2 månader sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 2 månader sedan av .
    Bilagor:
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #502314
    Oscar Karlsson
    Deltagare

    Pysslet fortsätter! Stötdämparna bak på XWD är en känslig punkt. Dessa är dyra och har dålig kvalitet. Min bil är låg i baken, jag trodde att originaldämparna var slut med efter en närmare koll så är dämparna utbytta till Sellholmsdämpare. Dessa är gjorda för att passa XWD men eftersom det är stötdämparen som håller höjden och inte fjädern så säckar bilen ihop ändå. Nya stötdämpare kostar runt 14000:-, de är dyra eftersom det är nivåreglering. Känns surt att lasta ut detta när man inte vet hur länge man kan köra innan de börjar läcka. Jag har köpt fjädrar anpassade för XWD som är justerbara, ska testa att montera dessa och se hur bilen blir att köra. Högre kommer den bli men osäker hur komforten blir. Om det inte går så får det bli originaldämpare framöver. Men värt ett prov! 900:- istället för 14000:- 😁

    0AEDF363-155E-4488-95B4-346520A995C9

    F95F00AE-B4A1-4645-AE88-4C6D87ABFC46

    Bilagor:
    #502511
    Oscar Karlsson
    Deltagare

    I sommar ska det blir semester till härliga Gotland. Packningen är alltid ett problem, så varför inte införskaffa en takbox! Fick tag i en fin Crossmax, tyckte den gjorde sig bra på bilen.

    F0344E26-D5F6-498F-A99A-D39312D2E0D0

    Bilagor:
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng