Saab 9-5 SC Aero “Polar” 2004
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 9-5 SC Aero “Polar” 2004
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 9-5 SC Aero “Polar” 2004
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
Hej kamrater,
Som ni säkert vet sedan innan är jag svag för vita Saabar. Den bil som denna tråd ska komma att handla om hade jag span på redan i somras då den var ute till försäljning. Då hade jag en 2005 Aero sedan som skulle säljas, och moget nog så lugnade jag mig med nytt inköp innan den var såld.
Den vita var då obesiktigad samt med vissa blessyrer, bland annat läckage i grenrörspackningen. När sedanen sålts/exporterats till Norge fanns ju givetvis denna SC inte kvar.
Nu kom de sig så att denna bil kom ut till försäljning igen, av den nya ägaren. Han hade reparerat den samt fått den besiktigad 2020-07-24.
Bilen hade tyvärr nu varit med om en olycka, då han kört på en grävling. Således hade den “tagit med sig” frontspoiler samt hela kylpaketet. Vi gjorde upp som så att han skulle montera kylet så bilen gick att köra upp på en transport, sen skulle jag få med de delar han lyckats köpa på sig för att få den reparerad.2020-10-02
Nedan ser ni annonsbilderna. Jag var inte imponerad av hjulen, utan tog med egna direkt och lämnade dessa kvar i Leksand där bilen stod..
Bilderna är alltså sedan innan kollisionen med grävlingen.2020-10-03
Nedan syns första kortet jag tagit på bilen, när den precis kommit hem. Min snälla far hämtade den åt mig då jag var uppbokad på annat.
Kul leverans på lördagskvällen, och bilen såg bättre ut än förväntat !Hjulen på bilden nedan är Saab 9-3 V6 Aero original (ALU65) 18″.
Positivt överraskad av detta också då man skjutsar barn. Airbag passagerare urkopplad + barnstolsfäste för elstol monterade (Saab original). Även i serviceboken är detta stämplat samt noterat som avvikelse av certifierad verkstad.
2020-10-06
Allmänt skitig var den. Började med en rejäl dammsugning samt torkade ur den ordentligt. Den fick även en riktig tvätt i flera steg.
Redan i somras sprang jag på en uppsättning 19″ BBS CK i bra skick. De fanns till salu på andra sidan stan och var dessutom med Saab bultmönster/inpressning 5×110/nav 65,1. Bredden på dessa är 8″ med ET40. Däcken mäter 235/35-19″ och sitter riktigt fint på denna bilen tycker jag.
Har tidigare kört med 5×112 bultmönster samt flytande kona men tycker de fungerar sådär. Nöjd över resultatet samt perfekt balansering!Attachments:
2020-10-07
Hobbykväll hos brorssonen.
Gnek i framvagnen var ett stabilisatorstag. Nytt Bilstein fanns på lager. Höger fram var alldeles nytt sen innan. Här blev de vinkelharry för att få loss den nedre bulten.Dåligt med bilder då man jobbar på tid, men hann även med montering av ny kondensor, nytt torkfilter samt ny ventil. ACC systemet fylldes med 825gr r134 samt olja/spårmedel.
ABS systemet varnade för fel, var ABS-ring höger sida som var helt av. Med en ny försvann både problem med bromsservo-slag i bromspedalen samt felkod.I bakgrunden på nedan bild syns också brorssons Aero SC 2003 automat lite bättre.
Attachments:
2020-10-10
Dags att börja tvätta/putsa gamla delar. Allt var i fint skick men skitigt och begagnat.
Började med rengöring. Använder fönsterputs som första steg. Sen gör jag rent med en isopropanolbaserad rengöring. Därefter använder jag på svart plast en keramisk plastbehandling kallad Trim Coat. Oslagbart resultat samt med lååång hållbarhet.Resultatet får ni se i kommande inlägg, på bilder nedan är de bara påbörjat!
De blir ofta korta och intensiva mekdagar när man har heltidsjobb och småbarn. De viktiga om man vill få något gjort är att leva enligt devisen: hellre göra lite än inget alls!
Dimljusen fick slipas och poleras rejält. Körde 80-120 torrt, 240 400 600 800 1200 samt 2000 våtslip. Därefter polering i 3-steg.
Attachments:
2020-10-11
Fronten klar, bild från lackeraren! Av rätt modell (2004-05) medföljde denna i köpet. Den såg fin ut men var nermattad på ena sidan samt i fel färg. Lackeraren (som är kanon) hittade en dåligt lagad skada men som nu reparerades på rätt sätt med plastsvets. Vi fick även måla om listerna (som inte är avtagbara) på plats i svart strukturfärg. Vart lika bra som nytt, hur nöjd som helst ✌️?Började med att demontera blinkerslyktor. Efter det även huvudstrålkastare.
Passar alltid på att underhållsladda när bilen står i garaget. Byter sällan batterier, tror detta är anledningen.
Nu är de dags att montera. Gjorde detta själv och lite nervöst är de med nylackerade delar i denna storlek.
Man vill ju inte ha skador innan man börjat åka… Ett insynsskydd från en annan SC fick agera repskydd på betonggolvet.Men allt gick bra! Här sitter den ??
Till bilen följde ledningsnät till dimljus samt tempgivare med. Tyvärr var detta från en Vector som har de mer rektangulära dimljusen med annan lamptyp. Snabbkontakten till bilen var dock samma. Tidigare ägare hade koll på detta och sparade även de skadade ledningsnätet. Tog fram lödkolven och bytte således kontakter. Efter det krympslang och ny isolering. Tror de duger ?
Attachments:
Hej! Dimljusen är i glas, så ger inte samma (snabba och lätta effekt) med slipning som exempelvis huvudstrålkastare. Men de funkar ??
Har sett hans gula 2004, och de blir säkert bättre med klarlack!Hej!
Starkt jobbat som vanligt!
Är inte dimljusen i glas? Går det att slipa? Såg att Jonas Kakarikas gjorde samma sak men hade på klarlack, är det det som är trixet?
Mvh
Mathias2020-10-13
Paket anländer!Solen kikade in i garaget, så passade på med en bild på bilen
Utlagt för avprickning
Första att byta var ACC panelen. Den hade några döda pixlar, men främsta anledningen till bytet var att den inte startade ACC pumpen. Vi flsökte detta efter fyllning av systemet, och pumpen slog inte till. När vi kopplade förbi relät under huven drog den dock igång direkt.
Förstå gången jag varit med om en defekt kontrollpanel (förutom pixelfel då).Gammal och trasig
Ny och hel ??
Bilen ber om programmering ”NY ACC”. Nån som har mer koll på detta?
Allt fungerar som de ska. Tror den bland annat vill veta om bilen har vattenventil eller ej, men kan vara mer som behövs programmeras med Tech2Attachments:
2020-10-13
Bagaget öppet för en liten men viktigt detaljEtt stort plus med denna bil är dragkroken! Den har även Aero/sportchassi med nivåreglering bak ifrån fabrik. Väldigt användbart med andra ord.
Kroken är avtagbar, men skyddet saknades.Av med kroken:
Nytt skydd:
Batterikåpan saknades helt på bilen.
Attachments:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.