Saab 9-5 SC Aero ”Polar” 2004

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 9-5 SC Aero ”Polar” 2004

• Detta ämne är tomt.
Visar 13 inlägg - 31 till 43 (av 43 totalt)
  • Författare
    nisset16
    Deltagare

Haha, jag tar tillbaka mitt ”all in” efter att ha sett den subframe !
    Gjorde du iordning den till Missy? Från en begagnad? Jättefint oavsett 👍🏻

Mvh Nils

nisset16
    Deltagare

Har svårt att svara vissa av er med citat? Vet ej varför men de är något som gör att det inte fungerar..
    Mvh Nils

Regin
    Deltagare

Haha, jag tar tillbaka mitt ”all in” efter att ha sett den subframe !
    Gjorde du iordning den till Missy? Från en begagnad? Jättefint oavsett 👍🏻
    Mvh Nils

👍 Ja det var från tiden med ”Missy” –
    dock med hennes org ”frame” då jag hade mkt annat på gång i samma veva 😊

Mathias
    Deltagare

Hej!

Svara med citat funkar inte för mig heller.

Slagskruvmejsel är bra till skruvarna som håller bromsskivorna.

Mvh

Mathias

Mr_SunBear
    Deltagare

Kan hålla med att byta till powerflex i momentstaget som sitter i växellådan gör nytta. Har det nu på Griffin och hade även en liknande produkt på Silverpilen (ITaliaferro) det var innan powerflex fanns till momentstaget.

Sedan kan jag ju tipsa dig att kolla status bak i hjulhusen innanför innerskärmarna man ser på en av bilderna där du demonterat bilderna att det börjat lossna i ytskyddet. . Ta rosten innan rosten tar bilen. 😉

Stilig bil i övrigt verkligen. 🙂 Sen att just en 9-5 är så pass känslig i prestanda pga lite halvslitna vakuumslangar och ett par backventiler är ju ”charmigt” det är ju rätt billigt och fixa tillbaka originaleffekt igen om det bara är det som felar.

nisset16
    Deltagare

2020-10-28

Rev ner bussningslänkaget för att byta bussningar.
    Döm om min förvåningen när jag inser att min 2004 har den äldre varianten (således passade inte de fina nya från Maptun).
    Lite besviken att de inte framgår bättre ifrån deras sida när brytpunkterna är.

Tur i oturen är att den känns fin och lättväxlad som den är, var mer bara nyfiken att testa dessa bussningar då jag hört så gott om dem.

IMG_4677

IMG_4679

Får kanske efterskänka dessa till min fars 2007 BioPower, där lär de passa 🙂

IMG_4680

Första frosten hade kommit någon dag innan, så dags för vinterdäck.

IMG_4730

Inte lika kul uppsyn, men skönt att få stopp och komma iväg 🙂
    Fick kränga då de var luftläckage på ena däcket. Tur i oturen var det lite skit på fälgkanten (däcket var helt).
    Med ny ventil så håller de luften lika bra som de övriga tre.

IMG_4829

I övrigt får den rulla någon gång i veckan (i bästa fall)..
    Här utanför jobbet. Far var på besök med sin 2004 SC Aero.

IMG_4828

Tvätta är ju bra ibland. Kör med flygrostborttagare som är väldigt effektivt.
    Den blir lila på de ställen där den reagerar på partiklar.
    Fälgarna var inte så noga skötta sedan innan…

IMG_4877

Men även på karossen finns de partiklar!

IMG_4878

IMG_4879

IMG_4880

I helgen körde jag med släp igen. Första bilen jag har med nivåreglering, fantastisk lösning 🙂

IMG_4906

MVH Nils

Bilagor:
    Janne Hagnell
    Moderator

Saab hade väl alltid flytande brytpunkter enligt devisen ”man tager vad man haver”.

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Lsoderlund
    Deltagare

Flygrostlösare är verkligen effektivt. Kul att det idag är lättare att få tag i än tidigare.
    Man blir förvånad hur mycket som fastnar, och har bilen aldrig fått ”kuren” tidigare så kan man behöva gå över ett par ggr.

Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
    Saab NG9-3 SC ´07 "Andrabruksen"

Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

Mathias
    Deltagare

Hej!

Även Nordic saluför dessa bussningar och anger -05 Som brytpunkt om jag läser rätt:

https://www.en.nordictuningdalarna.com/product-overview

Snygga jobbat.för övrigt! 👍

Mvh

Mathias

nisset16
    Deltagare

Den knallar och går vår fina Polar Aero 👍🏻

Tips önskas; den är svårstartad ibland, verkar batterirelaterat men batteriet visar laddsymbol ”grönt”.
    De är ett Tudor 74amp. Naturligtvis har jag laddat med en bättre ctek samt kört ett rekondprogram.
    Finns de någon känslig jordpunkt jag ska kolla över innan jag köper nytt batteri?
    Tips på BRA batteri tas också gärna emot 👍🏻

Sen har xenonlampan höger gjort sitt. Flimrade häromdagen och igår var den helt lila 😊
    Har ett gäng lampor av märke Philips D1s så tänkte kolla dessa först innan jag köper nya.
    Googlade på artikelnummer och en av de begagnade jag har verkar vara av en nyare produktionsserie.
    Tidigare har jag alltid bytt dessa 2 och 2 så därför finns de fräscha begagnade.
    Man ska egentligen använda en av Philips Saab anpassad variant då drivdonen från Valeo tydligen gör att lampans livslängd halveras. Var en nyhet för mig, bråkade med Saab om detta på den tiden bilarna nästa var nya…

Trevlig helg på er!
    Mvh Nils

D6F9CED9-9ABD-4175-BB0B-CC173CAA147F

Bilagor:

Trögstartad är sannolikt pga trög startmotor. Tror det var 04 det kom en mindre startmotor som efter många år blir trög i sig självt. Smocka i en av äldre datum så får du fjong på den! (Men det är trångt.)

nisset16
    Deltagare

Ja du ser, man lär sig något nytt varje dag 😊
    Ska försöka jag ikapp en av äldre snitt. Törs man köpa en begagnad tro…

Mvh Nils

Trögstartad är sannolikt pga trög startmotor. Tror det var 04 det kom en mindre startmotor som efter många år blir trög i sig självt. Smocka i en av äldre datum så får du fjong på den! (Men det är trångt.)

Ja du ser, man lär sig något nytt varje dag 😊 Ska försöka jag ikapp en av äldre snitt. Törs man köpa en begagnad tro…
    Mvh Nils

Tror aldrig jag hört om att den gamla varianten lagt av…

Visar 13 inlägg - 31 till 43 (av 43 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.