Saab 9-5 SC Aero ”Polar” 2004

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 9-5 SC Aero ”Polar” 2004

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 39 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #477790
    nisset16
    Deltagare

    Ja de är inte alls så tokigt! Vit Aero är ju en ganska ovanlig syn bara den 😊

    BBS ck och vit 9-5 Aero det va en magisk kombo 😀

    #477791
    nisset16
    Deltagare

    2020-10-13
    Batterikåpan saknades, så en helt ny köptes in då de inte var stor prisskillnad mot en begagnad.
    Gör mkt för intrycket under huven tycker jag. Innan har jag hunnit med en motorvärlden men inget puts här ännu

    6A56A154-6E2F-4E7C-BDE4-77222A028242

    B3EC4F75-56D5-4455-8FA8-EA56157109CF

    840302DF-F452-484A-868F-0143D8C5A846

    EE20B38E-ED5F-4725-8C63-E100684B9034

    Bilagor:
    #477806
    Mr_SunBear
    Deltagare

    De är bra stiliga i vitt helt klart. Bar jobbat o ta hand om den. En Batterikåpa gör mkt helt klart när batterierna sitter så öppna.

    #478040
    nisset16
    Deltagare

    Tack Björn, värmer när de kommer från dig!
    Ja de ska iallafall vara komplett och helt, gör mkt för upplevelse och vetskap 👍🏻
    Mvh Nils

    De är bra stiliga i vitt helt klart. Bar jobbat o ta hand om den. En Batterikåpa gör mkt helt klart när batterierna sitter så öppna.

    #478304
    nisset16
    Deltagare

    2020-10-13
    Det saknades belysning i stolsvärme förare. Själva reglaget och värmen fungerade dock bra.

    C604F0C7-3367-4B77-8326-29BBC1DDA17C

    Ny lampa från Orio

    D03F0C8A-3D99-47A8-8B92-CE180ABE38CB

    Där varde lyse!
    Dock så lyser inte knappen på själva reostaten. Någon som vet om dessa har reglage har 2 lampor i sig?

    ABD3D6FC-23FE-465D-941A-9D1B4A7DC8DF

    Även knappen för centrallås saknade belysning.

    DC466E77-5576-4CF9-9564-8F9AB575A53F

    Bort med lite paneler så kom den lös.

    AEC24601-149E-45DC-BCAD-33C28B6B4CEE

    Mer ljus! 👍🏻

    13848981-2859-4562-AD53-246B24950B20

    Båda bakre dörrarna saknade armaturer för belysning. Båda fram hade trasig lampor. Detta åtgärdades med nya original glas ifrån Orio 😊

    4AC75E95-A9C4-447B-9F2E-A3EBBBC7E2A7

    ED682F1F-1498-4377-85E0-AE8662B67AE3

    B6854A1C-D846-469C-8B07-2C3475D9C11C

    6EB01581-92B0-446F-834C-873D70793109

    Det var allt lamprelaterat för denna gången! Nu funkar det igen 👍🏻

    Mvh Nils

    Bilagor:
    #478317
    Mathias
    Deltagare
    #478410
    nisset16
    Deltagare

    Tack! Var mer än jag visste, tur jag tog några extra lampor då (trots hiskeliga priser!)
    MVH Nils

    #478411
    nisset16
    Deltagare

    2020-10-13

    Ett tips på enkel samt billig (och välljudande) uppgradering är att byta ut vän/hög högtalare i instrumentbrädan.
    Detta oavsett om man har AS2 Premium / AS3 Prestige. Man får mkt välljud för pengarna.
    Min favorit som jag brukar köra med är koaxialer ifrån JL Audio i standard dimension 3,5″.

    Denna bilen har ifrån fabrik AS2 / Premium med teknik ifrån Pioneer. Den har utöver dessa 7 högtalare fått baslåda samt effektsteg Harman/Kardon eftermonterat av tidigare ägare. De funkar faktiskt jättebra, upplever att man får mer mid-bas med AS2 systemet gentemot AS3, men AS2 tappar lite i botten.
    De bästa av två världar kanske man kan säga 🙂

    Första ta bort högtalargaller försiktigt med demonteringsverktyg.

    IMG_4606

    Passar på att ta bort gamla parkeringsbiljetter som trillat ner…

    IMG_4607

    Sådär, nu kan man utläsa chassinr igen 🙂

    IMG_4608

    De nya som ska dit.

    IMG_4609

    Testar fasen med hjälp av ett AAA batteri. Rör sig konen utåt, då är det rätt fasvändning 🙂
    Enkelt men funktionellt!

    IMG_4610

    Har dessa ”adapterkablage” som passar i original kontakten. Slipper man klippa och förstöra samt kan enkelt återställa emot original.
    Kollar man noga på bilden ser man också att jag använder ett tätningskitt som ger ett stabilt och tätt montage gentemot instrumentbrädan.

    IMG_4611

    Färdigt även på passagerarsidan.

    IMG_4612

    Med ”locken på” syns det inte att något är ändrat

    IMG_4613

    IMG_4614

    MVH Nils

    Bilagor:
    #478422
    Mr_SunBear
    Deltagare

    En fundering, finns det kabel/kontakter mm till dörrbelysning bak? Min 09:a Griffin har ju med ingen dörrbelysning bak, är det lätt fixat så ska detta ordnas framöver.

    #478423
    nisset16
    Deltagare

    2020-10-14
    Nog med finmek, måste ju skita ner oss lite också!
    Bilen var som sagt nybesiktad, men bromsskivor bak var inte i bra skick. En uppsättning nya skivor samt belägg beställdes, samt en komplett sats med allt som rör handbromsen.
    De är väl allmänt känt med trötta handbromsar på våra kära Saabar, denna var som sagt nybesiktad men saknade den rätta känslan.

    Upp emot taket:

    IMG_4616

    Som vanligt går det fort dessa kvällar, har är ”allt borta”

    IMG_4617

    Och här är allt klart!

    IMG_4619

    IMG_4621

    Köpte dessa skruv som håller skivorna, fick borra ur de gamla då skallen på dem gett sig.
    Ett måste med skivan fast i navet när man som mig gillar att byta hjul mer än i säsong…

    IMG_4440

    2020-10-15

    Blev till att köra den i jobbet en dag och se så allt fungerade som de skulle, och de gjorde det! Inga mer klonk / slag ifrån bakvagnen, nu sitter allt riktigt och fungerar som de var tänkt ifrån början. Skönt! Firades med en höstbild på familjens ”nyaste” Saab 🙂

    IMG_4833

    Bilagor:
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #478431
    nisset16
    Deltagare

    En fundering, finns det kabel/kontakter mm till dörrbelysning bak? Min 09:a Griffin har ju med ingen dörrbelysning bak, är det lätt fixat så ska detta ordnas framöver.

    I denna och mina tidigare har de varit där från fabrik. Dock så skadas glasen lätt (antar att de slås sönder emot tröskeln om de släpper från dörrsidan?) så jag fick köpa kompletta insatser till just denna.
    Gällande avsaknad på din Griffin kanske det var ett steg i ”snikningen” som kom mer och mer på 9-5?
    Min 2004 saknar ju t.ex. paraplyhållaren på insida B-stolpen som finns på pre-facelift varianterna.
    Även steglös justering av regnsensor snålades ju bort.
    De sjukaste jag noterade var att plastbyglarna som håller varningstriangeln i min 2005 Aero Sedan var bortsnålade…

    MVH Nils

    #478433
    Janne Hagnell
    Moderator

    Ja, belysningen där och i bagageluckan försvann.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #478434
    nisset16
    Deltagare

    2020-10-21

    Efter tidigare tips från Mathias (dock gällande slitage på bilar med automat) inspekterades nedan bussning.
    Denna bilen är manuell, och den hade klarat sig bättre men var inte bra. Pratar om bakre växellådsbussningen.

    Valde till denna att gå all-in med byte till Powerflex på både bakre samt främre bussningen.
    Vart som jag förväntade mig ett mkt bra resultat!
    Otroligt vilken skillnad de gör, känns som de borde gjort ifrån fabrik!

    IMG_4674

    Nästa steg att ordna var ett fel som jag visste om vid inköp. EVAP ventilerna var dåliga samt slangen pluggad ifrån magnetventilen.
    Trots många T7 bilar har jag klarat mig ifrån detta problem, men nu var de så dags att sätta mig in i detta.
    Köpte nya ventiler i aluminium ifrån Maptun och letade silikonslang. Hittade ingen sådan lokalt så de fick bli bränsleslang istället.

    ”Pluggningen” bestod i ett begagnat BCPR7ES-11 🙂
    Syns knappt på bilden nedan.

    IMG_4667

    Själva ventilen (sitter 2 st på dessa årsmodeller, tror det gick över till endast 1 st senare).
    En vid LMM, den andra nedan fjädertornet höger fram.

    IMG_4668

    IMG_4669

    Färdigt!
    Bilen går nu otroligt bra, hästarna har hittat hem 🙂
    Kanske inte nämnt det men bilen har halvsats JT 3″ samt Steg 2 optimering från Nordic Uhr.
    Pinnar på bättre än vad jag minns sedan tidigare bilar!

    IMG_4670

    IMG_4673

    IMG_4671

    IMG_4672

    Bilagor:
    #478444
    nisset16
    Deltagare

    Ja, belysningen där och i bagageluckan försvann.

    Snikigt av dem!
    Kan inte göra många sparade kronor / bil!

    MVH Nils

    #478449
    Regin
    Deltagare

    Pratar om bakre växellådsbussningen.
    Valde till denna att gå all-in med byte till Powerflex på både bakre samt främre bussningen.
    Vart som jag förväntade mig ett mkt bra resultat! Otroligt vilken skillnad de gör, känns som de borde gjort ifrån fabrik!

    Då skulle du testa att gå All-in sådär på ”riktigt” 😏 ….. 😉
    Tokig

    • Det här svaret redigerades för 5 dagar, 5 timmar sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 5 dagar, 5 timmar sedan av .
    Bilagor:
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 39 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng