Saab 9-7x!

Forum / Övrigt / Allmänt / Saab 9-7x!

Forum / Övrigt / Allmänt / Saab 9-7x!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 30 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • Anonym
      april 8, 2004 at 13:24 #11967

      Jag tycker nog att Saab 9-7x är något pinsam. Vad kommer det att bli av Saab egentligen, först 9-2x & sedan denna Buick Rainier skvader..Kan man sätta ett Saab märke på vad som helst? :confused:

        april 8, 2004 at 13:54 #83475

        Tja, det finns ju SUVar från BMW och Porsche (baserad på VW?) också och de ser lika löjliga ut. Tydligen måste varenda märke ha en egen SUV numera.

        Man kan bara hoppas att 9-7 och 9-2 drar in tillräckligt mycket pengar för att Saab ska kunna göra en riktig bil.

          april 8, 2004 at 13:59 #83476

          Är det inte en Chevrolet Trailblazer?

          Hur som helst så tycker jag den ser bra ut, mycket bättre än 9-2X som jag tycker ser ut alldeles för mycket som sin klonbror..

          Personligen tycker jag den är jättebra, mina två favoritmärken i en, med V8, 4-hjulsdrift och lågväxel men smaken är som baken.. hoppas den säljer bra så vi får se riktiga Saabar igen.

          [image]http://194.18.30.108/smo/smopics/0/04106B.JPG[/image]

          /W

            Anonym
            april 8, 2004 at 14:54 #83477

            Chevrolet Trail Blazer, Buick Rainier & Saab 9-7x är samma bil med olika fronter. Badge engineering i sin värsta form.
            Varför skulle dom utveckla unika Saab varianter om 9-7:an skulle gå bra? Då måste det vara billigare att märka om vilket GM järn som helst, kunderna skiter ju i vilket som. Saab sitter verkligen i en rävsax!

              april 8, 2004 at 17:34 #83478

              Jag började tänka lite på Skoda som iochförsig är långt ifrån en egen bil med tanke på VAG, men dom försöker och tycker jag lyckas profilera sig som egen på ett mycket bra sätt.
              Deras satsning inom rally och nu med Fabian i rallycrossen med 547 hk gör att märket känns eget och på stark fram marsch.
              Dom har egna depåer även om dom ingår i VAG plus mycket andra bra ideer trots en stor koncern bakom sig.
              Deras priser gör ju dessutom att det blir en folkbil.
              Jag tycker att det är synd att Saab inte får arbeta på ett liknande sätt så att den gedigna Saabkänslan skulle kunna finnas kvar.
              Att behöva stå bland Oplar, corvetter och med en hel radda av märken på företagsskyltarna tycker jag förstärker känslan av inblandningen av GM.
              Saab är ett starkt företagsmärke som enligt min åsikt skulle klara av att profilera sig själva.

              Per/Haninge

                april 8, 2004 at 17:45 #83479

                Volvo XC90 som är en renodlad svensk produkt blev ju till och med utnämnd till årets SUV i USA. Tänk så bra det kan bli när de stora elefanterna lättar på plånboken och låter européerna sköta sig själva…

                Fast sen så drar Volvo i och för sig IN pengar till Ford….

                  april 8, 2004 at 20:59 #83480

                  Ingenting är heligt längre.

                  Saab består numera mestadels av förklädda Chevor eller Imprezor (om dom inte är sverigebyggda, men då delar dom bottenplatta med opel), Volvo S40 HAR i alla fall delat bottenplatta med Mitsubishi, Koenigsegg kör med Italienska motorblock, nya Audi A2 är en förklädd golf (har jag för mig i alla fall) och nya Mustangen består till stor del av Aston Martin komponenter Fy sjutton alltså…

                  Själv har jag gett upp…det går inte att hålla sig dyrt och heligt till ett enda bilmärke idag, för om man inte börjar snegla åt nåt annat håll själv, så gör visst bilmärket det…

                    april 8, 2004 at 21:28 #83481

                    Ingenting är heligt längre

                      april 8, 2004 at 22:24 #83482

                      Hejsan!
                      Jag upprepar vad jag brukar skriva i ämnet. Saab som profilmärke betraktat, kämpar för sin överlevnad. MEN! De senaste konceptbilarna 9-x och 9-3x visar vad man kan och vill. Ta fasta på det.

                      9-2 och 9-7 är däremot exempel på att man behöver köpa tid i en “delikat” situation och leverera bilar som förhoppningsvis säljer på en marknad som har en större acceptans och helst vurm för modellerna än oss “die hard Saab fanatics”. Uppenbarligen räcker vi inte till för att ge Saab svarta siffror igen.

                      9-2 och 9-7 har med största sannolikt inte kostat mer än en bråkdel jämfört med att bygga bilar från scratch. Då menar jag både tid och pengar.
                      Har man knalt med tid och pengar får man bita i det sura äpplet. Med bilar producerade i USA för en amerikansk marknad, slipper man också att valutafluktuationer äter upp eventuella vinster eller spär på förluster.

                      Jag tror inte att GM öst in skottkärror med miljarder bara för att få en skalp i märkesfloran. Man öser in miljarder för att man vill ha det speciella och ibland lite svårfångat geniala som Saab står för. Med svarta siffror i balansräkningen igen lär vi snart få se vad Saab EGENTLIGEN vill bygga för bilar.
                      Jag håller tummarna för att 9-2 och 9-7 genererar tid och pengar för Saab/GM så att vi får se “äkta” Saabar igen.
                      Förseningen av 9-3 SportCombi är ett exempel på vad som komma skall.

                        april 8, 2004 at 23:03 #83483

                        Citat:


                        Ursprungligen postat av Sten-Arvid Larsson:
                        [qb] Vad vi ska hålla på med och hålla högt är de klassiska bilar som fabriken i Trollhättan (och i viss mån Finland) producerat! [/qb]


                        Glöm inte Arlöv S-A!!

                        /B


                        Bengt Åkesson
                        bengt@akesson-motorsport.se
                        Facebook

                          april 9, 2004 at 09:29 #83484

                          Bengt!
                          Min Kermit är sur på mig idag!

                            april 9, 2004 at 09:37 #83485

                            Vad hände med fabriken i Arlöv? Finns den kvar? Förstås inte i Svenska Aeroplan Aktiebolagets ägo, men kanske i någon annan skepnad? För egen del så högaktar jag dom äldre modellerna fram till 900. Saab i dagens skepnad intresserar mig inte.

                            //Tobias – som sticker ut hakan

                              april 9, 2004 at 10:01 #83486

                              En liten grej som jag har funderat på bara, med tanke på föregående inlägg:
                              Det Saab som ägs av GM idag, står det fortfarande för Svenska Aeroplan AB, eller är det bara ett företag som döpts till Saab Automobil?

                              Kanske lite tillkrånglad fråga…

                                april 9, 2004 at 10:35 #83487

                                Svenska Aeroplan AB blev SAAB AB år 1965, om det är det du menar?

                                /William

                                  april 9, 2004 at 10:51 #83488

                                  Som William är inne på blev akronymen SAAB ett egennamn och ingen förkortning. SAAB stavas därför Saab.
                                  Kommer jag ihåg rätt var det 1989 då GM gick in som hälftenägare som Saab Automobile AB bildades.

                                  Från 9-7x till namn…

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 30 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.