Saab 9-7x!
- Detta ämne har 29 svar, 15 deltagare, och uppdaterades senast 2004-04-20 19:52 av perhaninge.
-
FörfattareInlägg
-
Anonymapril 8, 2004 at 13:24 #11967
Jag tycker nog att Saab 9-7x är något pinsam. Vad kommer det att bli av Saab egentligen, först 9-2x & sedan denna Buick Rainier skvader..Kan man sätta ett Saab märke på vad som helst? :confused:
Tja, det finns ju SUVar från BMW och Porsche (baserad på VW?) också och de ser lika löjliga ut. Tydligen måste varenda märke ha en egen SUV numera.
Man kan bara hoppas att 9-7 och 9-2 drar in tillräckligt mycket pengar för att Saab ska kunna göra en riktig bil.
Är det inte en Chevrolet Trailblazer?
Hur som helst så tycker jag den ser bra ut, mycket bättre än 9-2X som jag tycker ser ut alldeles för mycket som sin klonbror..
Personligen tycker jag den är jättebra, mina två favoritmärken i en, med V8, 4-hjulsdrift och lågväxel men smaken är som baken.. hoppas den säljer bra så vi får se riktiga Saabar igen.
[image]http://194.18.30.108/smo/smopics/0/04106B.JPG[/image]
/W
Anonymapril 8, 2004 at 14:54 #83477Chevrolet Trail Blazer, Buick Rainier & Saab 9-7x är samma bil med olika fronter. Badge engineering i sin värsta form.
Varför skulle dom utveckla unika Saab varianter om 9-7:an skulle gå bra? Då måste det vara billigare att märka om vilket GM järn som helst, kunderna skiter ju i vilket som. Saab sitter verkligen i en rävsax!april 8, 2004 at 17:34 #83478Jag började tänka lite på Skoda som iochförsig är långt ifrån en egen bil med tanke på VAG, men dom försöker och tycker jag lyckas profilera sig som egen på ett mycket bra sätt.
Deras satsning inom rally och nu med Fabian i rallycrossen med 547 hk gör att märket känns eget och på stark fram marsch.
Dom har egna depåer även om dom ingår i VAG plus mycket andra bra ideer trots en stor koncern bakom sig.
Deras priser gör ju dessutom att det blir en folkbil.
Jag tycker att det är synd att Saab inte får arbeta på ett liknande sätt så att den gedigna Saabkänslan skulle kunna finnas kvar.
Att behöva stå bland Oplar, corvetter och med en hel radda av märken på företagsskyltarna tycker jag förstärker känslan av inblandningen av GM.
Saab är ett starkt företagsmärke som enligt min åsikt skulle klara av att profilera sig själva.Per/Haninge
april 8, 2004 at 17:45 #83479Volvo XC90 som är en renodlad svensk produkt blev ju till och med utnämnd till årets SUV i USA. Tänk så bra det kan bli när de stora elefanterna lättar på plånboken och låter européerna sköta sig själva…
Fast sen så drar Volvo i och för sig IN pengar till Ford….
Ingenting är heligt längre.
Saab består numera mestadels av förklädda Chevor eller Imprezor (om dom inte är sverigebyggda, men då delar dom bottenplatta med opel), Volvo S40 HAR i alla fall delat bottenplatta med Mitsubishi, Koenigsegg kör med Italienska motorblock, nya Audi A2 är en förklädd golf (har jag för mig i alla fall) och nya Mustangen består till stor del av Aston Martin komponenter Fy sjutton alltså…
Själv har jag gett upp…det går inte att hålla sig dyrt och heligt till ett enda bilmärke idag, för om man inte börjar snegla åt nåt annat håll själv, så gör visst bilmärket det…
Hejsan!
Jag upprepar vad jag brukar skriva i ämnet. Saab som profilmärke betraktat, kämpar för sin överlevnad. MEN! De senaste konceptbilarna 9-x och 9-3x visar vad man kan och vill. Ta fasta på det.9-2 och 9-7 är däremot exempel på att man behöver köpa tid i en “delikat” situation och leverera bilar som förhoppningsvis säljer på en marknad som har en större acceptans och helst vurm för modellerna än oss “die hard Saab fanatics”. Uppenbarligen räcker vi inte till för att ge Saab svarta siffror igen.
9-2 och 9-7 har med största sannolikt inte kostat mer än en bråkdel jämfört med att bygga bilar från scratch. Då menar jag både tid och pengar.
Har man knalt med tid och pengar får man bita i det sura äpplet. Med bilar producerade i USA för en amerikansk marknad, slipper man också att valutafluktuationer äter upp eventuella vinster eller spär på förluster.Jag tror inte att GM öst in skottkärror med miljarder bara för att få en skalp i märkesfloran. Man öser in miljarder för att man vill ha det speciella och ibland lite svårfångat geniala som Saab står för. Med svarta siffror i balansräkningen igen lär vi snart få se vad Saab EGENTLIGEN vill bygga för bilar.
Jag håller tummarna för att 9-2 och 9-7 genererar tid och pengar för Saab/GM så att vi får se “äkta” Saabar igen.
Förseningen av 9-3 SportCombi är ett exempel på vad som komma skall.Vad hände med fabriken i Arlöv? Finns den kvar? Förstås inte i Svenska Aeroplan Aktiebolagets ägo, men kanske i någon annan skepnad? För egen del så högaktar jag dom äldre modellerna fram till 900. Saab i dagens skepnad intresserar mig inte.
//Tobias – som sticker ut hakan
april 9, 2004 at 10:01 #83486En liten grej som jag har funderat på bara, med tanke på föregående inlägg:
Det Saab som ägs av GM idag, står det fortfarande för Svenska Aeroplan AB, eller är det bara ett företag som döpts till Saab Automobil?Kanske lite tillkrånglad fråga…
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.