- Detta ämne har 8 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2004-05-21 08:25 av .
- FörfattareInlägg
- 17 maj, 2004 kl. 14:42 #11980
tobias a
DeltagareVarför är Saab 90 så himla billig. har hittat fina exemplar från 1987 som bara ligger runt 6.000:- Är dom kass eller???
17 maj, 2004 kl. 15:37 #83567enor
DeltagareHm.
1. Det var SAABs billigaste modell redan som ny
2. Den är den fulaste SAABen genom alla tider
3. Den finns knappt att få med någon som helst utrustning
4. Den rostar kraftigt
5. De flesta bilar från -87 ligger runt 5-6 tusen kronor idag, undantaget lyxigare modeller och svenska kombibilar (läs ”745:or”)17 maj, 2004 kl. 15:45 #83568tobias a
DeltagareJaha, jag tycker inte att den är så himla ful faktiskt! Så om man får tag på en som inte gått så många mil och är frisk i plåten så kan den kanske vara värd att garagera och låta stiga i värde?! Den fanns väl bara under 85-87
17 maj, 2004 kl. 15:56 #83569peter hansen
DeltagareTror nog att chansen att 90:an stiger nämnvärd i värde är minimal. Men det är väl bra att vi som känner till och upskattar Saab på så sätt kan få en bra och billig bruksbil. Inte ska alla bilar vara investeringsobjekt, enligt min åsikt. Med tanke på de avsevärda prisökningarna på tvåtaktare och gamla V4: Bilen blir ju inte bättre bara för att priset är högre…
19 maj, 2004 kl. 12:11 #83570torbjorn m.
DeltagareHei Tobias
Jeg hadde Saab 90 i 6 år,og kjørte den ca 12.000 mil. Det var en slitesterk og god bruksbil med gode kjøre-egenskaper( syntes jeg ).
Bilen var mer rettningstabil,stødigere og ”tung” på hekken enn 99. Dette var noe jeg satte pris på ved kjøring på vinterføre,fikk man sladd kom den rolig og kontrollert med bakenden, noe man neppe kan si om Saab 99… Den kommer som ett brev på postkontoret
Designet er jo så som så, Saab 900 2.dørs ser litt bedre ut med tanke på proposjoner,selv den er litt kunstig.
Husk: Saab 90 var kun til det Skandinaviske marked som økonomi-modell ( X7 ),kun få er exportert langt bort. I England blandt entusiaster har bilen en helt annen status enn her hjemme. Saab 90 blir neppe ettertraktet her i framtiden,først må man kunne ta vare på tidlige 99 mellom 1968-73.Hilsen Tobben
19 maj, 2004 kl. 12:44 #83571samppo
DeltagareJag förstår nog inte riktigt att 90:an skulle rosta nåt hemskt? När man jämför med lika gamla 900 är det nästan tvärtom.
Sen så har inte Saab 90 tillverkats något hemskt mycket, tjaa..kanske blir den ingen samlarbil, men definitivt en ovanlig syn i framtiden.
I utrustningsväg har jag nångång stött på några 90:or med original taklucka, sen så fanns även en helt vit version av 90, ”snövit” (Lumikko i Finland) med taklucka, airflow kjolpaket och aerofälgar. Denna modell tillverkades dock inte i stora mängder. Finns några bilder av en sån längst ner på följande sida:
http://www.jamsa.fi/~vepohjal/friends8.htmTycker nog att en metallic grön 90 med crosspoke fälgar ser faktiskt rätt snygg ut
Samuel
19 maj, 2004 kl. 20:04 #83572tobbe99
DeltagareHejsan!!
Jag håller med ovanst talare. Nästan alla Saab 90 man ser är oförskämt fräscha. Fast ljusblå bilar med hålfälgar och platta kapslar är det ju klar gubbvarning på. Däremot med metalliclack, snygga fälgar, taklucka och jalusi, blir den om inte en läckerbit, så bra mycket roligare. Hade gärna haft en dylik som bruksis, så man hade sparat lite mil på 99:an!!
”Tobbe”
20 maj, 2004 kl. 11:16 #83573larsola
DeltagareJag (Mamma) har en ruggigt fräsch Saab 90 som ska säljas…
En Ljusblå:-) 87.a, 5vxl, bara gått i Jämtland och Mamma har haft den sedan 1993, 14000mil osv, osv.Håller med om att de kanske inte är den finaste Saaben… men jag tycker nog andå att de ser helt ok ut!! (med Ronalfälgar och lite vinge)
De är helt klart underskattade… och det är väl därför jag funderar på att behålla denna… man blir ju inte rikare på tex 6000kr!//L-O.
21 maj, 2004 kl. 08:25 #83574William
Deltagare - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.