Saab 900 2.1 92 konstigt lamda fel

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Saab 900 2.1 92 konstigt lamda fel

Visar 5 inlägg - 16 till 20 (av 20 totalt)
  • Författare

just det,  har du bytt vattentempgivaren till motorstyrsystemet? den har en en tendens att pajja och inte altid ge felkod utan bara.. Mucka med systemet

mars 24, 2026 kl. 16:43 #526937

just det,  har du bytt vattentempgivaren till motorstyrsystemet? den har en en tendens att pajja och inte altid ge felkod utan bara.. Mucka med systemet

Bytt tempgivare tyvärr…

mars 24, 2026 kl. 16:46 #526938

feklkoder på lambda kan även komma pga problem tidigare i kedjan.

Hade jag vart du så hade jag letat lite efter en alternativ luftmassemätare och kollat med det. kanske finns nån annan bil som använder samma bosch nr?

har du blinkat fram felkodsnummer? jag minns inte exakt med 2.1 men jag tror att en tech2 skulle klara att ansluta till den med för felkodsläsning

Har inte bytt den är samma som b234 lång motorerna har men den ser ”ny” bytt ut sitter en etiket med streckkod och artikelnummer mm så tror de är ok men kan testa leta äter en ny

mars 25, 2026 kl. 07:08 #526941

Hej. SAAB skriver också i verkstadshandboken att lambda fel kan ligga i styrboxen. I ditt fall känns det nästan så eller i kablaget fram till den. Kan du på något sätt mäta om signalen går fram till styrboxen?  Jag erfor en gång att lastsignalen från styrboxen gick fram till tändboxen men inte togs emot av den varvid bilen gick illa vid vissa belastningar

april 15, 2026 kl. 18:41 #527430

Kanske något för tech 2 har ”kollat” iac och den värkar funka kopplar jag förbi den med en slang så har jag endå samma fel… ch värdet kommer å går ibland så vit rycker den ibland inte beror på nu har den gått Umeå boden utan några störe problem alls – att lampan lyser såklart de konstiga är att så fort som jag startar bilen tänds lampan nästan som att den får fel värden i boxen om jag ska vara ärlig så tror jag att de blir t5 är jävla läss den där lampan å något ”mindre” projekt hade varit kul å fippla med imellan motorbytten och rostlagning på min 90a

Visar 5 inlägg - 16 till 20 (av 20 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.