Saab 900 2.1 92 konstigt lamda fel
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Saab 900 2.1 92 konstigt lamda fel
- Detta ämne har 19 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2026-04-15 18:41 av
Arvid Lundstedt.
-
FörfattareInlägg
-
mars 18, 2026 kl. 10:09 #526839
Hej, har nu gjort allt jag kan komma på men får endå inte styr på min saab 900 2.1. Har bytt lamda, packningar till grenrör och samtliga vakuumslangar mät maf, tps och kontrolerat aic men lik förbannat ger bilen endå lamda learning fault, och har den också börjat vitrycka på tomgång men inte under färd den drar ingen olja eller glykol vad jag kan se, och har ett hc på 2000 vid tomvarving om bilen ståt ett tag på tomgång vad ska jag kolla nu mvh Arvid
När jag hade problem med min lambda på samma modell för ett tag sen fick jag tips att rengöra tråden i luftmassa mätaren med en CRC-spray för ändamålet. I mitt fall var lösningen att byta lambda men kanske värt ett försök?
https://www.mekonomen.se/crc-luftmangdsmatarsensorrengoring-pro-250-ml-crc-13946258
mars 21, 2026 kl. 21:29 #526879Hej. Intressant. Jag skulle först mäta spänningen från lambdasonden med varm motor på tomgång. Den ska då fladdra runt 0,5 V. Är den stabil eller visar värden <0 eller > 1 är den kass. Man kommer åt kabeln på höger hjulhus men det vet du om du bytt sond. Mät mot jord. Värden på 0-0,5 eller 0,5-1 tyder på fel blandning, minns just nu inte vilket. Börja där så går vi vidare när detta är kollat. Lycka till!
mars 23, 2026 kl. 11:31 #526907Hej. Intressant. Jag skulle först mäta spänningen från lambdasonden med varm motor på tomgång. Den ska då fladdra runt 0,5 V. Är den stabil eller visar värden <0 eller > 1 är den kass. Man kommer åt kabeln på höger hjulhus men det vet du om du bytt sond. Mät mot jord. Värden på 0-0,5 eller 0,5-1 tyder på fel blandning, minns just nu inte vilket. Börja där så går vi vidare när detta är kollat. Lycka till!
Har kollat å de ser ut att stämma… både med den gammla och nya lamdan? Har slutat vit rycka nu och ger koderna lamda högt lamda lågt stundom funderar på om de kanske kan vara spridarna?
mars 23, 2026 kl. 11:32 #526908När jag hade problem med min lambda på samma modell för ett tag sen fick jag tips att rengöra tråden i luftmassa mätaren med en CRC-spray för ändamålet. I mitt fall var lösningen att byta lambda men kanske värt ett försök?
https://www.mekonomen.se/crc-luftmangdsmatarsensorrengoring-pro-250-ml-crc-13946258
Har rengjort mafen men de värkar inte löst problemet
mars 23, 2026 kl. 17:21 #526911Hej. Så sonderna pendlar alltså runt 0,5 V och ändå lyser alltså CElampan? Samtidigt har du CH 2000? Mäter du själv eller från en tidigare besiktning? Jag har varit med om att en signal var rätt men togs inte emot av styrdonet. Fast om värdet pendlar runt 0,5 V så känns det som den reglerar.
mars 23, 2026 kl. 17:24 #526912Ett långskott. Om kolkanistrrn är paj så den suger mer eller mindre direkt från tanken. Skulle kunna störa allt. Du kan ju allt strypa slangen dit Inte troligt men enkelt att göra
mars 23, 2026 kl. 19:03 #526913Hej. Så sonderna pendlar alltså runt 0,5 V och ändå lyser alltså CElampan? Samtidigt har du CH 2000? Mäter du själv eller från en tidigare besiktning? Jag har varit med om att en signal var rätt men togs inte emot av styrdonet. Fast om värdet pendlar runt 0,5 V så känns det som den reglerar.
Har mätt själv där en polare jobbar, hc ser bättre ut nu… och den vitrycker inte längre… men de händer ibland de konstiga är att de sker lite nu och då, lamdan är en bosch org som jag köpt ny och har kontrollerat och varje gång jag mätt så har den vista rätt
mars 23, 2026 kl. 19:04 #526914Ett långskott. Om kolkanistrrn är paj så den suger mer eller mindre direkt från tanken. Skulle kunna störa allt. Du kan ju allt strypa slangen dit Inte troligt men enkelt att göra
Har testat å plugga men de gör ingen märkbar skillnad
mars 23, 2026 kl. 19:50 #526915Ok det var som sagt ett långskott. Märker du något på gången hos bilen när CE lampan lyser? Den lyser till ibland på mina (3) bilar också utan att något verkar fel. Särkilt om det är kallt ute, typ <-10, kan den lysa längre
mars 23, 2026 kl. 21:21 #526919Ok det var som sagt ett långskott. Märker du något på gången hos bilen när CE lampan lyser? Den lyser till ibland på mina (3) bilar också utan att något verkar fel. Särkilt om det är kallt ute, typ <-10, kan den lysa längre
Den lyser hela tiden, de skumma är att om man radera blink-koderna kommer de tillbaka direkt vid start, börjar nästa tro på att de kanske är en kondensator eller något i boxen som är slut…
mars 23, 2026 kl. 21:51 #526920Ytterligare en fråga. Lyser CE lampan bara på tomgång för att slockna efter en stunds körning?
mars 24, 2026 kl. 07:13 #526922Ytterligare en fråga. Lyser CE lampan bara på tomgång för att slockna efter en stunds körning?
Nej de lyser hela tiden, men om man resetar ecuet genom att rycka polerna ett tag så går de direkt till seek mode och börjar med att hoppa mellan typ 100-1000 varv och sedan pendla i varv efter ett tag hittar den en ok blanding och håller där efter ca 900 i tomgång sedan tändslampan antigen nu eller efter en kort stunds körning och efter att de tänds kan man inte äns genom att ”radera” koden få den att slockna
feklkoder på lambda kan även komma pga problem tidigare i kedjan.
Hade jag vart du så hade jag letat lite efter en alternativ luftmassemätare och kollat med det. kanske finns nån annan bil som använder samma bosch nr?
har du blinkat fram felkodsnummer? jag minns inte exakt med 2.1 men jag tror att en tech2 skulle klara att ansluta till den med för felkodsläsning
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.