Saab 900 2.1L med 8v topp

Forum Modellspecifika forum OG900 Saab 900 2.1L med 8v topp

Detta ämne innehåller 5 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-12-10 14:57.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare

jesperargus
    Deltagare

Som topic lyder!

Är det någon som har prövat sig på detta, alltså, tagit motorn ifrån en 2.1L sedan satt på en 8v topp och förgasare / mekaniskt sprut?
    Funkar de, passar toppen rakt på blocket utan för stora modifieringar? Hur är det med kedjan, man måste byta kedjedrevet som sitter på vevaxeln, passar 8v drevet rakt på vevaxeln på 2.1L motorn.
    Alternativ om inte detta funkar, kan man flytta över vevaxel+stakar&kolvar till den vanliga 2.0L motorn då?

Tyckte själv de va ett kul litet projekt.

MvH Jesper Argus

peter engqvist
    Deltagare

funderade lite på det till 99an. men det blev en komplett 2,1 istället.

det jag vet skiljer är hela kamtransmisionen. drev kedja spännare och transmisionskåpa + att man måste ha en toppackning för b212.

kolvarna passar ju inte i en 2,0 eftersom 2,1 har större borr.

saabaero
    Deltagare

@peter.e wrote:

funderade lite på det till 99an. men det blev en komplett 2,1 istället.

det jag vet skiljer är hela kamtransmisionen. drev kedja spännare och transmisionskåpa + att man måste ha en toppackning för b212.

kolvarna passar ju inte i en 2,0 eftersom 2,1 har större borr.

Hur är det med oljepumpen då ?

jesperargus
    Deltagare

Borde helt klart gå att dra dit 8v transmisson, dom säger att man måste göra gängor till kedjespännaren, men det finns de plats för.
    Ska testa detta när jag har tid,
    Man kan köpa toppblockspackningar på http://www.folkraceshop.se för 95mm borr om man inte vill slänga alla pengar på en packning till b212.

Tack för hjälpen, fortsätt gärna skriva om de är några andra som har prövat detta och kan säga hur det blev?

morsole
    Deltagare

Det handlar väl inte om pengar egentligen; utan om att du får rätt vattenflöde till 8 v toppen?
    B212 packningen är anpassad för 16 v toppen.

Mvh Johannes

Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

mariustangen
    Deltagare

Inga problem med detta! Det du behöver göra är, borra och gänga nytt för sträckaren till kamkedjan. Och använda sträckare, kedja, drevet på vevaxeln och transmissonkåpan från 8v. Sen måste ju förbränningsrummet tas upp för rätt kompression.
    Packningen passar från 2,1 16v. Jag kör ofta med 93mm borr och 8v när jag budget trimmar folkracemotorer. Du får bäst effekt med 2 stora stromberg förgasare eller insprut på dessa motorer. Men bäst är ju Weber eller mikuni men då sticker ju priset iväg.

Ang. 95mm packningen från folkraceshop så är det inget jag rekommenderar. Bättre att köra på en riktig elring packning. Annars har kyrk.dinstudio.se riktiga packningar.

Mvh Marius
    http://webtangen.com/” onclick=”window.open(this.href);return false;

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng