Forum › Övrigt › Projekt / Min bil › Saab 900 4d '86
- Detta ämne har 236 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast 2019-01-20 19:36 av .
- FörfattareInlägg
- 20 oktober, 2017 kl. 19:39 #436067
Andreas Hermansson
DeltagareJaha… Efter att ha städat bort en del projekt så har suget efter en og900 blivit allt mer besvärande. Sålde ju en prima 900S för en spottstyvel skulle det visa sig när jag försökt jaga rätt på en liknade bil. En otrolig prisuppgång på og 900 medans 99orna gått ner?! Efter att ha missat en del bilar och några jag inte haft råd med då budgivningen gått i höjden har jag varit tvungen att snegla på bilar som ingen vill ha. Babyblå 2d 900c, vit 4d sedan i8, som exempel. Det har alltså uteslutande varit H-motorer med förgasare eller på sin höjd insprutning å då med servostyrning! Men så dök det upp en annons på en 900 ’86 med automat… Men det kan ju funka och endast 9090 mil!? Men automatlådans diff läcker olja. Vid besöket hos säljaren verkar det vara vid höger drivklocka det läcker. Efter disskusion hit å dit köper jag med mig bilen hem efter att säljaren så vänligt fyllt på olja.
Här står hon nu! Extrautrustad med metalliclack, sollucka, automat och servostyrning. Hjulsidorna är moterade något år tillbaka, orginal är det den lilla navkapseln och 175 pukar på. Det gick att välja till 185or och dessa hjulsidor samt även c-lås men det ansåga nog som onödigt.
- Detta ämne redigerades för 2 år, 3 månader sedan av .
- Detta ämne redigerades för 2 år, 3 månader sedan av .
20 oktober, 2017 kl. 19:58 #436072Andreas Hermansson
DeltagareVäl hemma kunde jag konstatera att oljan kommer ur skvallerhålet från pinjongen.
När jag öppnar locket på diffen så ser jag att bakre Pinjonglagert är trasigt. Ridå! Min nya fina bil…
Så nu är man på jakt efter en B&W 37 med hel diff.Bjuder på en bild på en kul radio iaf!
- Det här svaret redigerades för 2 år, 3 månader sedan av .
- Det här svaret redigerades för 2 år, 3 månader sedan av .
- Det här svaret redigerades för 2 år, 3 månader sedan av .
20 oktober, 2017 kl. 21:52 #436082Janne Hagnell
ModeratorEn sådan radio försökte jag laga och lyckades nästan – sedan tokpajade den…😫 Nu hänger fronten på garageväggen.😎
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)21 oktober, 2017 kl. 01:03 #436084Regin
DeltagareHehe, 1 gång OG 900 – alltid ………………. 😏
Fin bil för övrigt 🤗
21 oktober, 2017 kl. 19:11 #436087Andreas Hermansson
DeltagareJag har en manuell låda liggandes men vet inte vad det är. Någon som har koll på detta får gärna kommentera.
Det kanske får bli så att jag bygger om till 5speed i stället…Med manuell låda blir bilen mer användarvänlig, det är ju ganska surrigt att köra med B&W 35/37….
Men det blir ju ett ordentligt avstick från orginal!22 oktober, 2017 kl. 11:58 #436127M.Broberg
Deltagare5 växlad från (2.0i, 2.1i, 2.0 lättryck) 1991-1992
så byt till en 7ans primär bara så blir det lite mindre varv. du lär ju behöva drivaxlar ,med? osäker hur det skiljer på aut.
denna lådan har 88+ inre knutar, du behöver alltså den nyare varianten av drivaxlar. men ska du ändå byta från aut (om det skiljer) så
- Det här svaret redigerades för 2 år, 3 månader sedan av .
22 oktober, 2017 kl. 12:24 #436131Andreas Hermansson
DeltagareTack så mycket för info!!
Jag hade för mig att det är samma inre knutar 86 å framåt…Har en 900S ’90 som ska skrotas dom borde ju passa….
Jag tror annars att det är samma bredd på automat/manuell. 9k har kortare till automat vet jag.
Hur vet jag om det är en 7an primär på en låda då?22 oktober, 2017 kl. 21:16 #436137Andreas Hermansson
Deltagare22 oktober, 2017 kl. 22:24 #436143Janne Hagnell
ModeratorOperation Fixa till grill?
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)22 oktober, 2017 kl. 23:18 #436145Regin
DeltagareHur vet jag om det är en 7an primär på en låda då?
Eller om du har en 7’a ”lös” –
så skall du räkna kuggar
32 på ena och 25 på andra23 oktober, 2017 kl. 05:35 #436149Andreas Hermansson
DeltagareJo Janne, nog ä det så att jag ska fixa ordning en grill. Men går en så pass oxiderad grill att få glans på igen?
Glansen gick ju att få tillbaka men det är fortfarande en hel del små små prickar kvar… Sedan är det ganska mycket skador på grillen oxå. Men orginalgrillen är inte heller snygg så detta får duga sålänge.
Ahaa, då kan nog även jag bedömma mina lådor som ligger….
Tack Regin!23 oktober, 2017 kl. 08:30 #436153Janne Hagnell
ModeratorDen grillen blev väl helt ok, tycker jag!👍
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)23 oktober, 2017 kl. 11:42 #436154Andreas Hermansson
DeltagareJa…hade det inte varit för alla repor och jack så…
Men som sagt det får bli tills vidare.
Nu måste jag ha en ny bränslepump. Den gamla läcker men bara ibland?!
Men den modellen jag ska ha med en anslutning som är 8 mm och en som är 6 mm är slut hos klubben…23 oktober, 2017 kl. 16:47 #436158Regin
DeltagareAhaa, då kan nog även jag bedömma mina lådor som ligger….
Tack Regin!En sak till bara ……
Om du planerar att byta till manuell växellåda –
så kom ihåg att du måste skaffa/monterar en⚠️ oljepickup från bil/motor med manuell växellåda ⚠️Den som sitter i bilarna med aut. låda är nämligen kortare –
då sumpen tydligen inte är lika djup som i manuell vxl-låda ‼️Det som händer om du inte gör det –
du får en oljelampa som blinkar på tomgång då den inte når oljan ordentligt …..- Det här svaret redigerades för 2 år, 3 månader sedan av .
23 oktober, 2017 kl. 21:16 #436171Andreas Hermansson
DeltagareStort tack Regin det hade jag säkert missat!!
Men jag har ju lite tid på mig att samla grejer.. - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.