Saab 900 4d '86
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 4d '86
- Detta ämne har 236 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast 2019-01-20 19:36 av
Andreas Hermansson.
-
FörfattareInlägg
-
april 5, 2018 kl. 14:27 #442392
Går inte att ha og900 någon längre stund utan att drabbas. Gör hål från bagagen och svetsa en plåt på utsidan så vips är fästet ”inomhus”!
96 V4 1975 ”Bollen”
april 5, 2018 kl. 21:16 #442395Jo du, vips å vips.
Man vet ju inte hur krafterna förflyttas i innre hjulhuset det är ju inte lika rejält som balken.
Det blir en del att bygga om….
april 6, 2018 kl. 05:30 #442400Nä, nä!
Jag bygger en ny rostfälla och hoppas på saltfritt i sommar!
Jag har nya förstärkningar så det blir bara balken som behöver nytillverkas.Har lagat det där med rep plåt ett par ggr. riktigt smidigt och håller fint. att bry sig om hjulhusets hållfasthet är lugnt, kapa bra bort rosten, lägg dit rep plattan med primer under och svetsa runt alla hörn och kanter. Sitter den hela vägen runt skapar rep platan en väldigt bra stabilitet i sig själv och för över krafterna till balken.
en gång gjorde jag bara en ny platta och svetsa på i 4mm stål av bra kvalisort.
april 6, 2018 kl. 09:27 #442403Ja, jag är inte orolig för hållfastigheten om jag gör som det är tänkt från fabrik M.Broberg.
Det är ju om man skulle bygga om till ett innre fäste…..-
Det här svaret redigerades för 8 år, 2 månader sedan av
Andreas Hermansson.
Hur gammal är bilen?
hur många mil har den gått?
har stötdämparen gått igenom fästet?
*ska bilen leva i 30+ år till så är det byte av hela balken precis som dom gjorde org som gäller. inte skarva eller något, då blir det ju en lappad bil och inte en org bil.
*Ska bilen inte leva i lika många år och mil till så är en lösning som håller i 100 år helt onödig.
Så tänker jag.
-
M.Broberg.
april 6, 2018 kl. 14:23 #442409Nä….Jag tänker lite som du oxå.
Bilen har gått 9kmil och är från 86. Det finns lite bakgrund tidigare i tråden.Men jag tänkte att om jag kan laga balken på plats (har varit med vid byte av dom på en annan bil för längesedan) gör man lagningen snyggt och med originalstil som mål och sedan en ny lös förstärkning som monteras enligt fabrikstil så borde det oxå fungera.
Det är ju inte lätt att hitta nya balkar. Sedan måste nog ändå skarvar mot hjulhuset eftersom att plocka isär hjulhusen för att få in balken verkar överkurs. Sedan vet jag ju inte om det är värt på en bil som aldrig blir ”dyr” annat än i reparationer….
Jag får fundera över helgen. Det är egentligen bara förstärkningen som rostat bort….
april 7, 2018 kl. 20:38 #442472Ja, såhär fick det bli.

Höger sida påbörjad. Lagad med ekonomiplåt.
Här är förstärkningen monterad och pluggsvetsad.Slipat och grundat.
Vänster sida svetsad. Här hade jag en slaktad balk som jag tog en bit av….
Slipat!
Grundat.
april 8, 2018 kl. 10:18 #442509Jo….Det är ju detta med värdet på bilen /insatsen.
En turbo eller EMS har ju ett helt annat värde men om man ”lappar/lagar” noga borde ju även snikbilar i framtiden vara intressanta ska ju bara köra på sommaren eller vid fint vinterväglag dvs. snö och inte salt.april 8, 2018 kl. 11:51 #442515Snikbilar kommer att vara ovanligare än Turbo/EMS i framtiden!
96 V4 1975 ”Bollen”
april 8, 2018 kl. 20:15 #442529Nu står hon på sommarhjulen iaf! Stötdämpare bak och fram är nytt! Ska bli kul å se om det blir lite skillnad. Torrgung va trögare iaf..
Nu är det dom där bucklade plåtfälgar kvar att byta. Jag har väl 2 som är ok varav en skadefri. Dom andra två är ganska hanterade.
Så o någon har några över så är jag tacksam för tips. Det är alltså 5 1/2 tums med runda hål i tallriken.april 9, 2018 kl. 11:30 #442563Lagningen blev superfin. Rostskydd från båda håll så kommer det stå sig länge.
Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂
-
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.