Saab 900 AA55C -86

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 900 AA55C -86

Detta ämne innehåller 9 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-04-03 20:26.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25146

    saab900aa55
    Deltagare

    Hej

    Ny på forumet och tänkte presentera mitt och kompisens nya projekt. Projektet som också är kompisens första bil är en 900 årsmodell 86.
    Bilen har varit avställd sedan 2001. Så det lär innebära en hel del jobb innan den är ute på vägarna igen.
    Den leverades som ny till Skellefteå och hamnade efter ett par år nere på gotland. Numera står den på en garageuppfart i Uppsalatrakten.

    Har själv tidigare endast hållit på med i största del opel. Så jag tar gärna emot fakta och bra att veta om modellen.
    Det står i regristeringshandlingarna att fabrikatet är : SAAB 900 AA55C med 73kw motoreffekt.

    Bilen startar för tillfället inte, men går runt på startgas. Verkar som det är något med förgasaren. Så en ny skall beställas.

    Har ingen bild för tillfället men det kommer.

    #181907

    torbo
    Deltagare

    Hej och välkommen! 🙂

    Kul att du livar upp ett gammalt jetplan. 😎

    Kanske du hinner få klart den till ban-träffen? 😀

    #181910

    mattem
    Deltagare

    Låter som det är annat du behöver felsöka innan du beställer en ny förgasare. Fungerar bensinpumpen? Lossa slangen vid förgasaren och kör på startmotorn så ska där pumpas fram bensin. Får du bensin så är nästa steg gnistan. Lossa ett stift och se om det kommer gnista. Du kan säkert behöva rengöra fördelarlock och rotor samt justera avståndet på brytaren samt eventuellt fila den med en liten fin fil. Kan vara idé att byta membranet/gummit i förgasaren och du lyfter av locket och dämpkolven. Tänk på att montera det rätt, både i kolven och förgasarhuset. Finns två små spår som det ska passa i. Det är lätt att det blir ett litet hål i gummit, speciellt om det stått torrt länge. Fyll dessutom på med röd ATF-olja i förgasaren, lossar du plastlocket ser du en nivåmarkering. Förgasarolja = röd ATF = samma olja som till servostyrningen.

    Ska det bytas förgasare, köp en Weber 32/36 eller 36/36. Även utan trim kommer den gå betydligt bättre och dra mindre bensin och det blir inte dyrare än att köpa ny standardförgasare.

    Hur är det med rosten i karossen? Hjulhus och infästningar av länkarmarna? Finns gott om gamla og900 som är körbara för småpengar, så är den karossmässigt dålig så lägg inte för stora pengar på den. Sen är insprut alltid trevligt, men det är lite krångligare att felsöka.

    #181916

    saab900aa55
    Deltagare

    Kul med svar!

    Torbo: Jo, banträffen kan vara ett mål. Dock så tror jag det kommer bli skynda långsamt=)

    mattem: Tack för svaret.Jodå, det kommer fram bränsle till förgasaren. Även gnista till stiften finns. Jepp förgasarolja check. Ska kännas lite halvtungt när man trycker dit förgasaroljelocket igen. Brukar fylla på det ibland på båtens förgasare(Ockelbo T16).
    Fördelarlock och rotor ska vara uppkollat. Men kanske ska ta en titt där igen.
    Det är möjligt att det finns en annan förgasare att tillgå. Annars ska jag ha i åtanke en weberförgasare. Dock är väl det väl kompisen som i slutändan får bestämma då han får stå för notan. Har inte alls sett mycket rost. Har som sagt till stor del gått i norr samt på Gotland. Samt stått uppställd på asfalt under avställningsperioden. Bilen i sig är gratis men givetivs så får man se så att matrielkostnaderna inte skenar iväg.

    Sen är det ju lite roligt att hålla på med=)

    #182996

    saab900aa55
    Deltagare

    Det är väl på tiden för en lite uppdatering:

    Då kylan äntligen har börjat släppa så tyckte vi att det var dags för ett nytt försök med bilen.
    En ny förgasare hade letats upp. Så det var bara att börja med monteringen när vi anlände.

    Monteringen gick smärtfritt, förutom att vi fick låna en bit slang från spolarmunstycket till en slang som torkat av
    på den ”nya” förgasaren. Monterade i ett batteri och tog fram startgasen… Dags för sanningens ögonblick, och jäklar nog startade den !!
    Vi behövde dock hålla motgas någon minut innan den gick för egen maskin. Men då det är nästan tio år sedan den ställdes av 2001 så kan man nog inte klaga på resultatet 😀

    Dagens ”största” missöde var väl att spolartanken började läcka. Men någon slags ”gegg” så ska nog det problemet var löst.

    Det som väntar nu är en liten service med oljebyte, byte oljefilter, byte luftfilter, urtappning och genomspolning av kylsystemet. Samt påfyllning av ny glykolblandning.

    Några bilder:

    #183000

    anderslindh
    Deltagare

    Härligt att det går framåt men glöm för allt i världen inte bromsvätskebyte så ni kan stanna också! 🙂

    #183005

    saab900aa55
    Deltagare

    Nä, det ska vi inte göra. Det är nästa sak att göra efter oljan och glykolen. Risken finns väl även att det måste bli nya skivor och belägg. Men det verkar inte fastrostat i alla fall. Då bilen gick att rulla någon meter när jag testade.

    #183009

    anderslindh
    Deltagare

    Ne oken är väl isåfall det största bekymret.. Men motionera kolven ordentligt 🙂

    #183323

    saab900aa55
    Deltagare

    Då har det gjort lite mer under helgen.

    Bytt motorolja och filter svart och fin var den gamla oljan 😀 .

    Kylsystemet tömt på glykol (brun svart aktig till färgen så det var dags att byta) genomspolat och ny glykol ihälld.

    Bromsvätska bytt.

    Tagit en sväng fram och tillbaka på gtan och bromsarna verkar lovande. Fick bort lite rost från skivorna.

    Dock så ville bilen inte stanna när man vred av tändningen, utan småhackade ett tag innan den lag av.

    Så frågan är om detär tät vevhusventilation eller om det är bakomlamporna som strular?
    Hur rengör man vevhusventilationen?

    #183325

    plankan
    Deltagare

    @saab900aa55 wrote:

    Dock så ville bilen inte stanna när man vred av tändningen, utan småhackade ett tag innan den lag av.

    Låter som att den glödtänder.
    Kolla över tändning stift etc etc…………

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng