Saab 900 aero t8 special.

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 900 aero t8 special.

• Detta ämne är tomt.
Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    klofstedt
    Deltagare

Tänkte jag skulle snygga till en gammal bekants bil. Letade upp den via trafikregistret och fick kontakt med nuvarande ägaren. Visade sig att bilen mer eller mindre stått sedan han sålde den i början utav 2000-talet.

Visade sig dock att ett mindre träd trillat på bakagelucka och taket. Samt att man gjort sig av med den rätt inredningen och satt i en buffalo gey. Denna inredning är nu såld och en oxblod är införskaffad. Bilen kom precis hem från hellack, så har precis passat in dörrar och bagagelucka och börjat montera aero paketet igen, även detta har lackats ihop med stötfångare. Bilen var 99%rostfri innan med vill den i så bra skick det är möjligt. Efter montering är tanken att börja plocka ner hjulupphängningar för att blästra och lacka och slänga i lite nya bustningar. Inredningen ska få sig en ny färgklick, sedan hoppas jag att jag löser elen ??? motorn går och är redan uppgraderad så där ligger jag rätt på det. Slänger upp lite bilder på jobbet hitintills.

Bilagor:
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    klofstedt
    Deltagare

Vid köp såg den ut såhär.

Bilagor:
    dea
    Deltagare

Grattis ser ut till att bli en riktigt fin bil

? Respekt att ge sig på/bevara en T8 Spec. ?

Kan inte vara många ”körbara” kvar av dem, de flesta gick nog ”donatordöden” till mötes –
    för deras Kjolpkt eller inredning då synnerligen instrumentbrädan ?

Lsoderlund
    Deltagare

Kan man kanske fresta med en Oxblods Talladegaratt kanske?

Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
    Saab 9-3 Vector SC ´09

Skämsbil:
    Audi A6 Avant

Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

klofstedt
    Deltagare

Spännande. Någon bild?

Lsoderlund
    Deltagare

Kan försöka ta lite kort. Absolut inte nyskick, men absolut räddningsbar.

Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
    Saab 9-3 Vector SC ´09

Skämsbil:
    Audi A6 Avant

Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

turbocab
    Deltagare

Det här kommer ju bli fint! Kul att någon räddar en Special ja! Jag har själv skrotat en, för att rädda en annan som också figurerar här på forumet. Avgas-problemen har ju dödat många av dom här, hoppas denna går igenom nålsögat fint! En gång kryllade det av T8 special och det valsade runt av modellen på Blocket nästan varje vecka. Den tiden är förbi och idag får man leta.

T8 har ju en skön karaktär och dom går jättebra om dom är friska. Tips för motorn är att Lambdasonden har kort bytesintervall, det är många som missar det. Det är absolut inte hela problemet men jag vet att när jag grottade i detta så framkom i verkstadshandboken att den skall bytas ofta – Undrar om det var rekommenderat var 80.000 km rent av. Kommer inte exakt ihåg….

Lycka till, ser ju jättefint ut så här långt! 🙂

/Martin.

klofstedt
    Deltagare

Nu är bilen redan konventerad till t16 och regbesiktigad med det. Motorn är redan ok, så blir chassit och inredningen som tidnen kommer läggas på hoppas jag.

Morten S.
    Moderator

Dette blir bra 🙂
    Er det sort instrumentbord på den? Trodde at alle special hadde rødt

Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1975 96 V4
    1989 900i 8V 5 dørs
    2009 9-3 SC tid

klofstedt
    Deltagare

Dette blir bra ? Er det sort instrumentbord på den? Trodde at alle special hadde rødt

Ligger en röd på hyllan (hel) och en komplett inredning som ska i den ??

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng