Saab 900 projekt O´boy

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 projekt O´boy

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 projekt O´boy

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 51 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • mars 12, 2014 at 20:51 #62573

      Ja vad skall jag säga om bilen?
      Ett fantastiskt skick. Jag har inte sett många orenoverade bilar i detta skick i dagar som dessa.
      Visst, lite tonårsfinnar har den på några ställen, den har ju mest stått, men undertill är den lika stark som från fabrik.
      Sköts den, så håller den måånga mil till.

      Saab 93B -59 (Blå)
      Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
      Saab 9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)

        mars 13, 2014 at 17:00 #173997

        @Melwin wrote:

        Alternativ nr 2, dra 3 hack och pumpa på pedalen många gånger,sen kommer handbromsen! :wrench

        Tackar. Då skall det nog bli bra med handbromsen.
        Vi tänkte försöka motionera bilen lite under helgen, även besöka en GDS-hall och byta olja och filter. Tanken är att byta oljan två ggr, oljan som är i motorn nu är verkligen svart som natten så två byten bör nog få ut all gammal olja och spola bort de värsta avlagringarna.

        Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
        Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
        Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
        Saab 9-3 Vector SC ´09

        Skämsbil:
        Audi A6 Avant

        Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

          mars 13, 2014 at 17:27 #173999

          Låter bra med 2 snabba oljebyten,det gör susen! Bra jobb ni gör med bilen. :AP

            mars 15, 2014 at 08:39 #174063

            Enklast med handbromsen är att “släppa” på handbromswirena och sen lägga ett bladmått mellan hävarmen och oket och t ex en navkapsel under. Sen justerar man wiren till man hör att bladmåttet trillar ner. Tror det ska vara 0.4 m.m, står i VHB.

            Sen tar du kolvjusteringsverktyget och justerar ut handbromskolven så att du precis får in bromsklossarna och hjulet snurrar fritt. tar ett par vändor innan man får det riktigt bra. Sen har du en perfekt inställd handbroms. Korrekt procedur är mycket riktigt det där med att dra 4 hack och sen pumpa. Men man brukar kunna pumpa sig blå utan resultat. Korrekt inställt så kommer bilen att flyga av från bromsprovaren på SBP.

              mars 18, 2014 at 11:14 #174168

              Då var bilen borta från sin provisoriska plats. Under färden mot nästa tillfälliga plats så insåg vi att kopplingen måste bytas. Kopplingen slirar redan vid låga varv, och pedalen tar verkligen högt upp, nästan i slutet av pedalgången. Lamellen är nog näst intill obefintlig och jag misstänker att tryckplattan är på sista svängen.

              Eftersom fokus ligger på att få bilen godkänd hos bilprovningen just nu så återanvänds vissa delar, beganad koppling och tryckplatta från min (läs undertecknad) 99:a som är under renovering kommer att användas. Den kopplingen ser bra ut och fungerade bra i min 99:a. Längre fram kanske kopplingen byts ut mot en ny. Men som tidigare skrivet så är focus just nu på att hålla nere kostnaderna. :duck

              Vidare tar bromsarna sådär, känns som om dem tar “lite” i slutet av pedalgången, det upplevs inte heller som om den bygger något tryck. Handbromsen tar bätter och bättre dock. Antar att det är lite justeringar av bromsarna som behöver göras, kanske ännu en luftning, denna gång med motorn igång så servot kan jobba. :wrench :ID

              I övrigt går bilen riktigt bra, detta fast däcken är något platta och stenghårda. Bilen går riktningsstabilt och utan missljud. Inte ens knarr eller knakande från inredningen finns. :CH

              Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
              Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
              Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
              Saab 9-3 Vector SC ´09

              Skämsbil:
              Audi A6 Avant

              Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                mars 28, 2014 at 06:58 #174477

                Då har vi börjat byta koppling på bilen.

                Lamellen hade gjort sitt. Eller vad säger ni?

                Detta rejäla slitaget har även förstört tryckplattan, nitarna i lamellen har skrapat upp tryckplattans anliggande yta, och förstört den, ser ut som en rejält sliten bromsskiva just nu, men den som kommer min 99:a är fin, och ser nästan ny ut om man bortser från att den är smutsig.

                Urtrampningslagret lät rejält illa det med, och att beställa lager till detta verkar vara en omöjlighet, verkar ha utgått överallt. Blir till att beställa ny slavcylinder (den som sitter på 85-års modell och senare), och nytt urtrapningslager. Sen skall vi nog få liv i kopplingen.

                Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                Saab 9-3 Vector SC ´09

                Skämsbil:
                Audi A6 Avant

                Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                  april 17, 2014 at 20:34 #173246

                  Ja då var vi idag på Opus för kontrollbesiktning av O’boy. Hur skulle det gå?
                  Beslutet var mycket tydligt! -” Det blir ett rent protokoll! Bilen är fantastiskt fin, ingen rost under. Mycket välbevarad. Kul att se sådana här exemplar”!
                  Således: Godkänd utan någon anmärkning!

                  Tackar, tackar, sade jag och styrde glatt hemåt!
                  O’boy modell 1982 är kul att köra. Kräver lite mer än den Passat modell 2012 jag har, men den har en personlig karaktär som jag känner igen från min tidigare SAAB 900 GL 1984.

                  Nu blir det att putsa och finslipa detaljerna inför sommaren!

                    april 26, 2014 at 05:31 #174986

                    Då kan du nu njuta av bilen i två år framåt, och det är ju igen dålig utsikt.

                    Innan besiktingen så byttes oljan två ggr, men väldigt kort intervall. Det behövdes verkligen, första tappningen var kolsvart och stank gammal bensin. Andra tappningen var även den svart, dock inte illaluktande. Drar man nu upp oljestickan så är färgen gyllenbrun, som den skall vara.

                    Det som nu egentlgen återstår för pappa att fixa är:

                    * Måla fälgarna
                    * Fixa bränslemätaren som konstant visar full tank.
                    * Grovpolering (troligtvis aldrig behandlad lack)
                    * Vaxning
                    * Innertaket som hänger på klassiskt Saabmanér
                    * Behandling av viss ytrost samt stenskott
                    * Renovera tanklocket
                    * Rengöra och polera upp lyktglas och dylikt.

                    Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                    Saab 9-3 Vector SC ´09

                    Skämsbil:
                    Audi A6 Avant

                    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                      april 29, 2014 at 18:40 #175061


                      Ännu en klassiker ute på vägen!

                      Saab 93B -59 (Blå)
                      Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
                      Saab 9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)

                        april 29, 2014 at 18:57 #175062

                        Såg riktigt fin ut i kväll! 🙂

                          april 30, 2014 at 08:01 #175072

                          Riktigt snygg bild Anton!

                          Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                          Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                          Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                          Saab 9-3 Vector SC ´09

                          Skämsbil:
                          Audi A6 Avant

                          Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                            april 30, 2014 at 09:04 #175074

                            Ja, den bilden ser ju ut som vore den saxad ur en säljboschyr! :AP
                            Kul när någon tar sig an standardbilar i “tråkfärg” som beige. Dessa lär bli mer sällsynta än turbobilar i framtiden! :CH

                            96 V4 1975 ”Bollen”
                            96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                              september 10, 2014 at 17:28 #198853

                              Det har inte hänt så mycket sedan sist. Bilen har mestadels stått garagerad. En anledning till detta var att ena bromsoket läckte, inte mycket, men ett läckage är aldrig trevligt eller bra.

                              Detta är nu åtgärdat.

                              Efter en osäker tur från garaget till reparationsplatsen (läskigt att köra med sjunkande pedal samt med vetskap om att den läcker)

                              Väl framme så hissas bilen upp.

                              Undertill ser den ju faktiskt riktigt frisk ut, frågan ställdes om golvet var bytt :AP

                              När bilen ändå besökte en riktigt verkstad, så valde vi att även passa på att byta bromsslangarna. De som satt där tidigare, var det väl inget fel på, förutom att de var mer än 30 år gamla.
                              Det var ganska lätt att konstatera vart ifrån det läckt, koningen på bromsröret var fel (köpt hos mekonomen). Det blev till att skapa nya bromsrör, kona rätt, och därefter återmontering.


                              Bara luftning kvar då. Det fick stå och “rinna” i några minuter.


                              Äntligen är bromspedalen stum. :race

                              Bjuder på några bonusbilder, notera att det fortfarande är origialskivor på bilen.

                              Nu återstår polering, men det fixar vi nu under hösten eller vintern. Funderingar finns även på att montera stripes, men än så länge låter vi det vara strikt original.

                              Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                              Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                              Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                              Saab 9-3 Vector SC ´09

                              Skämsbil:
                              Audi A6 Avant

                              Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                                september 10, 2014 at 18:58 #198856

                                Älskar skicket på den här bilen, den måste ha rätt mycket nybilkänsla kvar?
                                Gillar färgen också, passar jättebra som trubbnos! 🙂

                                  september 12, 2014 at 13:20 #177097

                                  @antonn wrote:

                                  Älskar skicket på den här bilen, den måste ha rätt mycket nybilkänsla kvar?
                                  Gillar färgen också, passar jättebra som trubbnos! 🙂

                                  Rätt mycket nybilskänsla kvar faktiskt. Inget skrammel eller knak från inredning, motor och låda är täta, alla funktioner fungerar utan anmärkning, den rullar lätt och känns pigg.
                                  Bjuder på en extrabil undertill. Men nu tror jag far min får börja fixa lite själv :duck

                                  Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                                  Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                                  Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                                  Saab 9-3 Vector SC ´09

                                  Skämsbil:
                                  Audi A6 Avant

                                  Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 51 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.