Saab 900 S -92 "Black"

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 900 S -92 "Black"

• Detta ämne har 10 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2012-08-05 20:22 av .
Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Christian.S
    Deltagare

Hej Äntligen är det dags att få tummen ur baken och göra sig en projekt tråd!

Har hängt här och läst varje dag men inte varit speciellt aktiv med snack och träffar tyvärr.. Men nu är det ändring 😉

Är inne på min tredje og900 nu men först nu känns den som det är rätt bil och rätt omständigheter för en tråd,

Bilen i fråga är en Saab 900 S från -92, 3-dörrars Svart 😀
    Från börjar var tanken att den skulle användas som fin/sommar-bil men för Två veckor sedan bestämde någon pundare sig för att han behövde min bruksbil mer en jag och snodde den under en natt, den återfanns dagen efter när han åkte runt med den mitt på blanka dagen med en krossad ruta genom staden 🙄
    Så den kommer bli skrot och ska snart börja plocka lite delar från den, är en 2,1 från -92 så hojta till ifall det är något ni vill ha!

Hursomhelst så har finbilen blivit en bruksbil nu på sommaren iaf!

Tanken med bilen är att fixa till lite skavanker och en allmän uppfräschning av den!! 🙂
    En liten lista på vad jag hoppas få gjort med den:

*Utseende
    -Montera Aero-paket?
    -Reflexramp
    -Jalusi
    -Luftutsläppskåpor
    -Sänkning
    -Andra fälgar/däckdimension
    -Nya Emblen mm
    -Nya lampor fram & Ev. Bak
    -Fixa alla kromlister
    -Fräschare stötfångare Fram & Bak
    -Lacka förar dörr (Se bilder)
    -Fixa fräsch bagagelucka och Lack (Se bilder)
    -Fixa eller byta Förarstolen

*Motor
    -Stor Service
    -E85 konvertera med allt det innebär
    -2,5 / 3 ” avgassystem
    -Batteriböj med bakflyttat batteri
    -Lite uppställt Laddtryck

Så i stort sett Standard de alla gör kanske men jag känner suget och behovet av att pilla jag med! 😀
    Men ska sluta tjata och visa lite bilder nu då;)

Fräsch dörr

Nästan hela innertaket med iaf :smile

Inte lika fräsch som andra dörren men helt ok ändå

Inredningen är helt okej med tanke på ålder och milen!

Gummimatta 🙂

Här ser ni Bagageluckan som ska bytas ut!

Så ser förardörren ut på yttersidan, någon som har lackat dåligt en gång i tiden

Mätarställningen, så bilen har varit välskött med mycket servicehistorik mm!

Så hoppas att det är något av intresse 🙂

To be continued

//Christian

fataren
    Deltagare

ser verkligen fin ut. ser fram emot att se vad du hittar på med den. 🙂

M.Broberg
    Deltagare

Den där va ju bara löjligt fin..

joh900
    Deltagare

Svart 900 turbo är gött!

Dit med lister som saknas fram, nya regplåtar, plocka bort strålkastartorkarna (eller blästra/lacka armarna och byt till hel motor) så har du riktigt fin front sen 🙂

Är det på bilden enda/värsta rosten på bakluckan? Isåfall tycker jag du ska testa blästra det, risken är väl dock att det kommer inifrån men värt ett försök kanske?

MVH

Christian.S
    Deltagare

Tack för svaren! Roligt med respons! :smile

LIsterna ska fixas, reg-plåtar beställt, har bättre komplett stötfångare med fungerande och fina torkararmar 😉
    Jovisst det kan man ju göra men nu har jag två fina bagageluckor liggandes och då tänkte jag att det är lika bra att ta och lacka en sån istället :smile

Sen så går jag och funderar på om jag verkligen ska montera mitt aero-paket som jag har liggandes.. Vill nästan visa att det inte är en aero, om det låter rimligt?
    Känns kanske lite mer speciellt när man har en riktig aero sen och jämför!!

turbocab
    Deltagare

Svart är det nya rött? 🙂 Ja, jag menar alltså att det verkar vara en populär färg mest…. SNygg bil. Nästan klassisk fotopunkt där också numera, Olidans kraftverk i Trollhättan. Jag har tom vart där och tagit bröllopsfoton med cabben och Henkes fina svarta har ju fotats där också.

Aeropaket? Lätt för mig säga som har en svart Aero redan, men jag tycker nog nästan du skall skippa det. Bilarna i sig är ovanliga idag och det är ganska Cleant utan. Hittar du ett tokfräscht som går att att montera tight och fint så varför inte, men annars vore det nästan synd! På en Svart syns det ju allra minst också, dvs mkt jobb för lite show. Men det är jag det… Balla fälgar har du för övrigt!

henrikg
    Deltagare

Ser ut att vara ett bra Turbo objekt 🙂 Och ser verkligen välskött ut med det miltalet! Jag fotade min svarta på samma ställe och det är ju ett bra Saab ställe efter Saabfabriken. Jag tror bilen kan se riktigt snygg ut utan aerokjolarna, sällan man ser snygga og900 utan aeroplast!

Kul att det hänger mer Trollhättebor också 🙂

Mvh
    Henrik

Christian.S
    Deltagare

Ja jag tycker att svart är riktigt snyggt! dock syns det rätt fort när den blir smutsig..
    Jag TROR att jag har bestämt mig att det blir nog utan aeroplasten faktiskt, Roligt att både Martin och Henrik säger det som båda har Riktigt snygga svarta Aeros 😉
    Är ju som sagt många Fake Aeros ute..

Men för projektets del har det inte hänt mycket, skaffat en fräschare liten vinge som ska på nästa bagagelucka, ska införskaffa skylthållare till nya skyltarna också..
    Har spenderat mesta delen av fritiden att plocka bra att ha delarna från skrotbilen så den Svarta får vänta

Ja visst är det bra med mer folk från Saabhättan 😉

reino
    Deltagare

Riktigt fin denna. 😀 Bättre skick än min, och den tyckte jag var helt okej ändå. 😉

Du skrev om IC i min tråd där, och jag tänkte att ifall du inte måste köra strikt orginal så finns det en annons på en komplett sats FMIC i säljes. 😉

viewtopic.php?f=22&t=2219

F.ö tycker även jag att du ska köra utan plasten. 😉 det känns ju mer som dussinvara nu. Däremot, skulle du ramla över ett Airflowpaket så blir utlåtandet ett annat från mej. :mrgreen:

Christian.S
    Deltagare

@ReinO wrote:

Riktigt fin denna. 😀 Bättre skick än min, och den tyckte jag var helt okej ändå. 😉

Du skrev om IC i min tråd där, och jag tänkte att ifall du inte måste köra strikt orginal så finns det en annons på en komplett sats FMIC i säljes. 😉

viewtopic.php?f=22&t=2219

F.ö tycker även jag att du ska köra utan plasten. 😉 det känns ju mer som dussinvara nu. Däremot, skulle du ramla över ett Airflowpaket så blir utlåtandet ett annat från mej. :mrgreen:

Tack jo den är i hyfsat skick men bilderna döljer ju lite men jag är ändå väldigt nöjd med den:)
    Din är ju också fin, men lucka och grejer 😉

Jag är nästan helt hundra på att jag skiter i de, så det kommer nog ut en annons här på ett aeropaket och den speciella gamla 900grillen:)

Christian.S
    Deltagare

Liten uppdatering!

Har varit utomlands större delen av semestern så har inte grejat med bilden något speciellt tyvärr!

Men ändå har det hänt lite grejer:
    Har införskaffat ett rätt fräscht 3″ med batteriböj
    En stor och fin intercooler som ska på
    Ett par luftutsläppskåpor som håller på att lackeras
    En väldigt fin talladega-ratt som ska på snarast!

Har precis gjort en service med oljor, luftfilter, oljefilter och tändstift
    Försökte även montera en oljetryck och temp adapter av Speedparts-modell men med mindre bra utgång, fick verkligen inte dit den?
    Hursomhelst går ingen nöd på mig ska inte börja med ordentligt trim än så det får nog bli någon bättre lösning till vintern när man har tid!

En bild får det väl bli också:

Som det ses en väldigt fräsch Talladega ratt! Så jag har nog allt jag tänkte för sommarpillandet så nu ska de bara börja pillas 😛

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng