Saab 900 S "APC"- 1991

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 S "APC"- 1991

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 S "APC"- 1991

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • december 13, 2015 at 09:04 #383004

      Hej igen!

      Blir inte så mycket skruvande för mig just nu, har blivit stolt far till en liten Lukas för exakt en månad sedan, han fyller en månad idag 🙂
      Men för att mixtra lite med bilrelaterat så får jag väl peta in en liten projekttråd till här.

      Det är en Saab 900 s årsmodell 1991. Jag köpte den 2009, var ute efter en ny bruksbil. så ja körde denna fram tills 2011-11. Tanken var att ja kör den tills dem klagar på länkarmsinfästningarna på bilprovningen,dem var dåliga redan när jag köpte bilen.
      Sedan ställde jag bort den i väntan på bättre tider :). Den står i ett hörn i garaget nu.
      Hade ingen som hellst lust att laga upp den då, därför jag ställde bort den.

      Saknar faktiskt denna bilen, den var himla go att köra 🙂 så man vet aldrig, nästa projekt kanske blir denna.

      Mina planer med bilen är iallafall att laga upp all rost,bakluckan är bytt redan, så den är rostfri. sen montera dit mer utrustning så den kommer bli som en aero. Tror jag. Får se hur det blir.

      Tänkte som så att jag slänger upp lite bilder jag tagit när jag mixtrat med denna. Inget nytt som sagt men kan va gött å ha en tråd klar för denna med.

      (2010)
      Gjorde jag allt detta med den. Blockpackningen gav sig så i den vevan passade jag på att uppgradera med topp och insug från 2,1an.

      En t16 lättryckare som blivit fulltryckare via Apc komponenter.
      2,3 topp
      2,1 insug
      9000 fuelrail.
      Ecopower ventilkåpa som eco är bortslipat.
      Speedparts bränslechip (ger 15% mer vid fullast).
      Org ic från fulltryckare.ska bli en större.
      Sportluftsfilter.
      5 petad låda med 6ans primär.
      Monterat 3″ avgas med en dämpare och en ny 3″ sport katt.

      Chassiet

      2010
      Bilstein dämpare.
      Kilen sport fjädrar.
      powerflex i yttre kränghämmare fram.

      (Interiören 2010)

      prylfack.
      9000 a50 ratt.
      växelknopp med saabemblem.
      Svart Artex sport klädsel,grått tyg under.
      Tre mätars panel i konsolen med en laddtrycksmätare + spikdiod.
      Biltemas mörkgråa tygmattor.

      Exteriören 2010

      Aerokåpor fram å bak.
      Luftutsläppskåpor.
      Renoverad dragkrok:)
      Dem grålackade stötfångarna.
      Krom grill.
      Borttagna midjelister.
      Turbo emblem på huv och baklucka.
      Stora vingen i glasfiber.

      Elekrisk utrustning jag monterade 2010

      El antenn.
      APC
      Tidrelä till innerbelysningen.

      (2011)

      Spindlar fram renoverade, blästrade och målade samt nya lager, i samma veva renoverade jag bromsarna runt om och uppgraderade fram med 9000 bromsar.

      Så ligger det till. Bilen står som sagt och väntar på att få nytt liv, men som sagt vet jag inte när.

      Såhär såg den ut hösten 2010.

      Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

        december 13, 2015 at 09:21 #383007

        Mer bilder på hur den såg ut innan den blev avställd. Tycker stuket är det rätta, kanske helt enkelt ska nöja mig med denna looken, men bara bättre skick då. Faktiskt riktigt nice med endast aerokåporna fram och bak. Blir rent å fint på nått vis med bara sidolisterna.

        Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

          december 13, 2015 at 09:52 #383008

          Interiört

          Monterade en 9000 A50 ratt. Byggde om den så tutan funkar med.

          Växelknoppen med utbytt emblem, ett rattemblem jag satt i, passar perfekt, sen en skinndamask.

          En ny Artex sport klädsel satte jag in med, gjorde sig riktigt fint faktiskt.

          Mätarpanel nere i stereokonsolen, satt i en laddtrycksmätare samt en obligatorisk spikdiod. Då jag här har monterat APC system.

          Här har ja rensat ur klädseln, golvmattorna skulle bytas. Dem gamla var trasiga. Ingen rost i golvet faktiskt, börjat bli lite ytrost på förarsidan vet ja.

          Nytvättade mattor ilagda.

          Här är det komplett igen, städat och fint.

          Sista ineriörbilden blir skuffen, tillbehörmatta samt ett tredje nackstöd på plats, tyvärr har jag inga svarta överdrag på nackstöden bak.

          Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

            december 13, 2015 at 10:45 #383011

            Här kommer lite motorrelaterade bilder.

            Mars 2010 bytte jag topp och insug till 2,1 literns. Även en 9000 fuelrail monterades, mest för att den är finare. Samt en ventilkåpa från en ecopower, slipade bort eco.
            APC system från en fulltrycksturbo monterades med.

            satte i en chippad bränslebox med, ger 15% mer vid fullast.

            Ett avgas modell 3″ fixades till lite, blästrade av lite rost och målade det svart. slutröret snedkapat och målat rött inv. En ny sportkatt kom på med.

            Bränslefiltret hade rostat sönder så det bytte jag samt gjorde ett nytt fäste i aluminium då det gamla var sönderrostat.

            Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

              december 13, 2015 at 11:40 #383014

              Tufft!
              Väldigt elegant med ratten.

                december 14, 2015 at 10:23 #383045

                Tufft! Väldigt elegant med ratten.

                Tackar! Ja dem är stiliga dessa rattar 🙂

                Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

                  december 14, 2015 at 10:40 #383046

                  Nu kommer lite bilder då jag gjorde iordning en annan baklucka. Den gamla var lite rutten. Detta var sommaren 2010.
                  Passade även på att fixa till en vinge samt luftutsläppskåpor.

                  En azurblå lucka från 84, här är all rost blästrad samt grundat och slipgrundat.

                  [

                  Inpassning av vingen, då jag inte ville klistra dit den som man brukar få göra med glasfibervingar så plastade jag in mutterfästen på insidan,tyvärr ingen bild på det, men det är rektangulära små plåtbitar som jag svetsat en mutter på. sen plastat fast dem.

                  Här är det klart för lack, skruvhål gjorda för vingen med.

                  Här har jag lagt Talladegaröd färg på insidan luckan.

                  Utsidan lackerad.

                  Nedre delen målade jag sidensvart, sitter ju plastfilm där standard.

                  Luftutsläppskåpor.

                  Vingen lackad.

                  Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

                    december 14, 2015 at 10:56 #383047

                    Dags för montering av luckan.

                    Här har jag monterat ett renoverat handtag, lackat och monterat nya skruv.

                    Här är kablaget isatt samt rostskyddat. Den orginala plasttäckkåpan skippade jag att sätta tillbaka, den bara samla rost.

                    Kåporna monterade med rostfria skruv.

                    Luckan på plats, testmonterade en reflexramp med,men den kom aldrig på, tycker det blev finare med svart på en röd bil.

                    Vingen på plats, blev riktigt fint med det svarta,ser faktiskt ganska gummiaktigt ut i verkligheten.

                    Emblem som jag fixat till, målade i det svarta med humbrolfärg. Passade även på att fixa turboemblem till motorhuven.

                    Helhetsbild innan emblemen är på plats.

                    Så blev baken efter nya luckan kom på, här är emblemen på plats med.

                    Huvemblemen på plats.

                    Dragkroken hade jag lös och blästrade och målade med.

                    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

                      december 14, 2015 at 11:19 #383050

                      Snygg bil!
                      Grattis till nästa generation Saabentusiast också!

                      96 V4 1975 ”Bollen”
                      96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                        december 14, 2015 at 11:22 #383051

                        Snygg bil! Grattis till nästa generation Saabentusiast också!

                        Tackar! 🙂

                        Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

                          december 14, 2015 at 12:47 #383052

                          Jag vill oxå ha emblem…på frugans cab…men det vill inte hon…
                          Tycker faktiskt det är snyggt! “Orginaligt” på något sätt. Orginaligt va ett nytt ord va..?

                            december 14, 2015 at 15:10 #383058

                            Jag vill oxå ha emblem…på frugans cab…men det vill inte hon… Tycker faktiskt det är snyggt! ”Orginaligt” på något sätt. Orginaligt va ett nytt ord va..?

                            Säg till henne att inga emblem signalerar “jag plockade bort dem för att ingen ska se att det är en snikmodell”.
                            😉

                            96 V4 1975 ”Bollen”
                            96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                              december 14, 2015 at 19:55 #383062

                              Säg till henne att inga emblem signalerar ”jag plockade bort dem för att ingen ska se att det är en snikmodell”. ?

                              Haha, exakt så! Hur ser man lättast om det är en lätt- eller fulltryckare? Avsaknaden av emblem! 🙂

                              Och galet fin 900 du har där, @saab-putte. Detaljarbetet är smått otroligt (älskar den röda färgen i ändröret). Det enda som egentligen saknas är ett Aero eller Airflow-kit. Har du några framtidsplaner för den?

                                december 15, 2015 at 09:23 #383077

                                Jag vill oxå ha emblem…på frugans cab…men det vill inte hon… Tycker faktiskt det är snyggt! ”Orginaligt” på något sätt. Orginaligt va ett nytt ord va..?

                                Klart det ska vara emblem, men dem ska va fina, är dem skabbiga kan det se tråkigt ut. Orginaligt säger jag ganska ofta faktiskt 🙂 så det ordet finns. Haha.

                                Tack Jonathan!

                                Jag har planer för den,saknar den :). Men tanken är först att laga rost, finns en hel del. Sen är jag lite sugen på att kanske ha den utan kjolar på sidorna, bara köra med aerons kåpor fram och bak som jag har nu, men men. Får se vad det blir.

                                Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

                                  december 15, 2015 at 09:37 #383078

                                  Hej igen!

                                  Nu kommer lite chassie bilder som jag tagit under resans gång.. 🙂
                                  Sommaren 2010 fick jag uppleva detta, som tur var hände det just när jag svängde in på parkeringen hemma. Övre länkarmen som gått av. Fy om det hänt ute på vägen.

                                  Blev en intressant hjulvinkel.

                                  Utan hjul såg det ut såhär.

                                  Här är den urtagen,riktigt dålig var den.

                                  En fräsch länkarm på plats, blästrad och målad. Inre bussningarna byttes med.

                                  Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.