Saab 900 T16 -89

Forum Modellspecifika forum OG900 Saab 900 T16 -89

Detta ämne innehåller 12 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-03-18 06:51.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #24817

    otfors
    Deltagare

    Hej!

    Hade en gammal tråd på det gamla forumet innan. Kör en ny här på det nya. 🙂

    Min 900 funkar inte riktigt som den ska. Den hugger när man kommer upp i varv. När turbon börjar ladda så hugger hela bilen. Hugger till en sekund går bra i en sekund osv. Testade med att dra ut sladden till magnetventilen då funkar bilen bättre men även då tvekar den och kan till och med hugga lite på höga varv. Idag tändes till och med CHECK ENGINE-lampan ett par sekunder. Det verkar som om det blir värre och värre hela tiden. Vad kan det vara???

    Tacksam för svar!

    #177798

    plankan
    Deltagare

    Hur står det till med tändstift/rotor/lock och kablar

    Det kan vara lite känsliga delar på T16

    Nu utgår jag från att du redan har gått över samtliga vacumslangar i motorrummet ??

    #177804

    otfors
    Deltagare

    Jag måste ju erkänna att jag inte har kollat slangarna jättenoga. Annars är det relativt nya stift och kablar. Locket vet jag inte mycket om. Satt på när bilen köptes i våras. Det kan väl knappast vara någon slang som hoppat av helt va? Då skulle väl bilen gå dåligt hela tiden?

    #177811

    plankan
    Deltagare

    Du får kolla efter för evt torrsprickor och dylikt.

    Det är bara till och följa alla slanger från ena ändan till den andra 😉

    Då du kopplade bort MV – hur långt gick APC mätaren då upp
    (eller du har laddtrycksmätare sepr så du kan se hur mycket bar ?)

    #177813

    otfors
    Deltagare

    Ja, jag får nog kolla alla slangar. Pust, vilket tråkjobb!

    Mätaren går till mitten av det gula(kanske något mer).

    Kommer ni på nåt annat det kan vara, typ dåligt bränsletryck eller nåt säg gärna till då! 🙂

    #177868

    icecream
    Deltagare

    Läckage intercooler eller slangarna dit är definitivt värt att altid kolla, samt fördelarlock/rotor.
    Låter som tjyvluft med din symptombeskrivning.

    #177941

    otfors
    Deltagare

    Jag har kollat lite slangar. De är gamla och torra. Kapade toppen på slangen som går till bränsletrycksregulatorn och det blev bättre med en gång. Sen blev det dåligt igen då drog jag lite till i slangen och det blev bättre igen. Känns som att det inte hade varit helt omöjligt att vakuumslangen till BTR är kass. Men det är inte helt slut än, vill ju att det ska vara helt bra innan man släpper det. Ska byta till ny slang och se ifall det blir helt bra.

    #182814

    otfors
    Deltagare

    Nu vet jag vad felet var. Dålig kontakt i kopplingen till LMM. Tänk vad retfullt lätt det kan vara ibland. Det var alltså inte läckage i vakuumslangarna utan korrosion på sladdarna…

    #182816

    seger
    Deltagare

    Får man passa på och fråga en fråga som har lite med att göra när man är nere i motorrummet och pillar?

    Kan man bara spruta av motorn och tvätta av den som den är, har en bil utan turbo och så en vanlig enkel -85a men som är smutsig och oljig i motorrummet? Tänkte det skulle vara skönt att bara slänga på lite avfettning/shampo och tvätta av.

    /Seger

    #182818

    longjohn61
    Deltagare

    Det går nog bra spruta bara inte på fördelaren 😉

    Mvh Nisse

    #182820

    anderslindh
    Deltagare

    @longjohn61 wrote:

    Det går nog bra spruta bara inte på fördelaren 😉

    Mvh Nisse

    Spruta inte heller på fördelare, generator, elcentral, luftintag eller tändspolen 🙂 finns bra guide på garaget.org 🙂

    #182823

    mattem
    Deltagare

    Exakt rikta inte högtryck eller rikliga mängder av vatten mot elektroniken, man kan med fördel skydda generator och fördelare med plastpåsar.

    Annars är det bara att gå på med avfettning, arbeta in den med diskborste och penslar/tandborste, skölj, repetera tills du är nöjd med resultatet. Finns inget tråkigare än att skruva på än en skitig motor.

    #182829

    seger
    Deltagare

    Tackar för tipsen och måste be lite om ursäkt för att jag kanske tog över tråden.
    /Seger

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng