SAAB 900 T16 AT55L-SR – "Kvartz"

Forum Övrigt Projekt / Min bil SAAB 900 T16 AT55L-SR – "Kvartz"

  • Detta ämne har 142 svar, 15 deltagare, och uppdaterades senast 2015-09-19 06:52 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 143 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #374951
    Regin
    Deltagare

    Ödet för en del bilar här i livet kan ta sig lite hit och dit.
    Visar lever livet från dag 1 och andra hamnar lite på omvägar

    Sådan har livet varit för Kvartz –
    hon kunde idag lika bra varit en pepsi burk eller en av alla dessa ”korea” bilar.

    Hon är en 7’a = ”Nystad” saab –
    och livet för henne i Sverige började som sådan:
    1985-08-23 SAAB ANA I MÖ AB
    FILIALEN DALBYV 38 223 60 LUND

    Hon hamnar 3 dagar senare hos Nils Haglund
    1985-08-26 HAGLUND, NILS GUSTAV

    som på den tiden –
    är inget mindre än platschef på dåvarande sista yllefabrik marieholm i Sverige.

    Lite historik på detta finns här:
    http://www.sydsvenskan.se/omkretsen/yllefabriken-i-marieholm-laggs-ner/

    Nils var en man som bytte bil vart 2’a år –
    men av någon anledning, så valde han att behålla Kvartz just det året han skulle bytta bil.

    Han berättade för mig, att han haft allt i Saabväg i hela sitt liv –
    men just Kvarz, som ändå var hans 4’e Turbobil –
    var en av Saab bilarna som gick bättre än vanligt, så därför valde han att behålla henne.

    1’a gången jag träffade på bilen var 2007, av en ren slump –
    var då jag delade lokal på detta fabriksområde.

    Detta var vad jag fick se:

    u2

    En bil som fått stå där sedan tidligt 2005:

    y1

    y3

    y4

    Jag fick kontakt med Nils redan 2007 –
    men denna bröts tyvärr på obestämd tid.

    Jag tänkte som sådan, att han kanske ångrade sig och ville behålla bilen –
    fast jag fick åter kontakt med han i slutet på mars 2011 , då han undrade om jag fortfarande var intr av bilen 🙂

    Bilagor:
    #374958
    Regin
    Deltagare

    1 April 2011 –
    (och nej, det är inget skämt)
    så ”plockar” vi ut tösen efter nästan 6 år i glömskan på denna tråkiga plats:

    Y8

    Ut i friska luften:

    682012102206Ac054

    f32012102141Ae28d

    Och hem med lite stil över det 😀

    f02012103514Ac834

    Bilagor:
    #374990
    Regin
    Deltagare

    Väl hemma ser man en duktigt smutsig OG 900:

    home1

    Sjukt som en bil kan se ut efter så många år på en övergiven fabrik:

    home2

    Fast en redig tvätt visade att här fanns potential 😀

    home3

    Visade sig att Nils nyss hade fått gjord vil bilen veckorna innan hon hamnade på fabriken.
    Rostlagning i skärmkanter/dörrar och så 1/2 lackering för 25K i 2005.

    home4

    Dags och väcka liv i tösen 😀

    Bilagor:
    #374996
    Regin
    Deltagare

    Efter en omgång med dammsugaren på insidan:

    11328886

    Ser man, att även här har hon inte farit illa ut den tiden hon stått förvarat

    m24d

    Välkommen in i ”värmen” –
    jag ha alltid varit svag för denna röda inredningen:
    m30b

    m31o

    Det finns hopp om det 😀

    Bilagor:
    #375015
    antonn
    Deltagare

    Jag kommer ihåg när du postade bilderna från det första inlägget på det riktigt gamla forumet för 900klubben då du hittade den!
    En mycket fin och välbehållen bil som hamnade i helt rätt händer! 🙂

    Kul att rödluvan fastnade på ett par bilder också 😉

    /antonn

    #375018
    Regin
    Deltagare

    Jag kommer ihåg när du postade bilderna från det första inlägget på det riktigt gamla forumet för 900klubben då du hittade den!
    En mycket fin och välbehållen bil som hamnade i helt rätt händer!

    Jo det stämmer bra det.
    ”tyvärr” så fick jag jo raderat den p g a mindre idioti från min egen sida.
    Men jag har fått flera förfrågningar på bilen –
    så tänkte man kanske kunde försöka ”bygga” upp tråden lite lätt.

    4 år lägger man inte in bara så där 😀

    Kul att rödluvan fastnade på ett par bilder också.
    /antonn

    Jo, hon dyker upp lite här och vart på bilderna, saknar den bilen lite ibland –
    men får se det som sådan, att hela 80/85% gick till återvinning på andra OG 900 😉

    Det är faktisk T O M Luvan som bromsar Kvartz –

    flyttade över allt med spindlar/axlar/bromsar etc etc från Rödluvan 😉

    #375020
    Regin
    Deltagare

    En instrumentbräda helt utan sprickor i 😀

    72256500

    En hatthylla utan hål efter högtalare:

    78680878

    Ett innertak som ”inte” hänger ner, faktum är att…..
    Det finns inget innertak 😀

    a15vp

    ”någon” tyckte sig tydligen behöva det under tiden bilen stått på fabriken.

    Just denne ”brickan” man söker på denna bilen:

    a11la

    Årsmodellen av T16 som Ftt helt utan hydrauliska kuddar

    Bilagor:
    #375039
    antonn
    Deltagare

    Klart att det tar tid att gå igenom vad som hänt med bilen på 4 år men det är kul att den hamnat här på forumet 🙂
    Jag tycker om när delar återanvänds, jag skrotar ju ner min svarta som du hjälpt mig med delar osv men mycket lever kvar i nya projektet och i andra bilar!
    Har även kvar en rätt fin skinninredning som någon *host* stod och slet ur en skrotbil en varm sommardag :mrgreen:

    Roligt att du är tillbaka och att man kan läsa vad du pysslar med.
    Kanske är onödigt att säga men jag ser fram emot framtida uppdateringar angående ”Kvartz”. Keep em coming 🙂

    #375048
    Regin
    Deltagare

    Klart att det tar tid att gå igenom vad som hänt med bilen på 4 år men det är kul att den hamnat här på forumet
    Jag tycker om när delar återanvänds,
    jag skrotar ju ner min svarta som du hjälpt mig med delar osv men mycket lever kvar i nya projektet och i andra bilar!

    Jaså, den fick sätta livet till slutligen ??

    Har även kvar en rätt fin skinninredning som någon *host* stod och slet ur en skrotbil en varm sommardag

    Hehe, ja påminn mig bara –
    men tiden går minsann fort, detta var inte igår 😉

    Roligt att du är tillbaka och att man kan läsa vad du pysslar med.
    Kanske är onödigt att säga men jag ser fram emot framtida uppdateringar angående ”Kvartz”. Keep em coming

    Projekttråd eller inte –
    så har det ändå hänt ganska mycket med Kvartz senaste tiden.

    #375049
    Regin
    Deltagare

    Innertaket fanns jo tyvärr inte i bilen.
    Fick dock tag på ett annat:

    skrot016

    Dock inte den rätta varianten
    då det på en MY 85 inte skall vara belysning i mitten.

    Men man få ta vad som finns när det behövs.

    Detta lämnades iväg till sadelmakare –
    och hämtades tillbaka i detta härliga skick:

    84052190

    I svart 😀

    49544785

    Jag var helnöjd med att ha det i svart från tiden med Rödluvan –
    så varför då inte fortsätta med det även i Kvartz.

    80560921

    Bilagor:
    #375054
    Regin
    Deltagare

    Med innertaket i svart –
    så vil jag även ha alla detaljerna, handtag etc etc i svart med:

    71914777

    Så då vi kom till takluckan fick man lite av en utmaning.
    Skulle man hålla det ”org” i vitt:

    n11u

    Eller ”leka” lite enligt denna variant:

    n12kg

    Efter en del funderande så slutade det med detta:

    n14q

    Fick känslan av att det kanske var bäst hålla det i org –
    då det fanns en risk att det med tiden skulle färga av sig

    Notera gärna, att det även går färga listen runt luckan –
    om man bara är noga med rengöringen 😉

    Bilagor:
    #375059
    Regin
    Deltagare

    Färdiga resultatet:

    n15t

    På när att det fattas solskyddet på vänster sida 🙂

    Bilagor:
    #375072
    Regin
    Deltagare

    Nu när man tar på sig sånna här projekt –
    så får man onekligen vara förberedd på lite av varje.

    Så även fallet här……

    Ingen grann bakaxel här:

    10900223

    g11f

    Lika bra och ta ner rubbet helt och hållit –
    Så det gamla går ”yt”:

    44222570

    och in kommer ”nyare”:

    55423880

    från MY 91 FD Rödluvan –
    d v s att vi kommer få en bil med handbroms bak –
    samt tillgång till ett lite trevligare utbud av fälgar 😀

    Bilagor:
    #375082
    Regin
    Deltagare

    Men innan man kan få detta koncept att lira –
    så måste det till lite jobb.

    En My 85’a har som dom flesta vet –
    inga hål/uttag bak till handbromswire.

    Detta måste göras:

    H1

    Ps –
    ytrosten har tagits omhand 🙂

    H2

    Lika på den andra sidan:

    H3

    Sådär med ny wire:

    H4

    Bilagor:
    #375087
    Regin
    Deltagare

    ”Naken” utan bakaxel ser det ut så här:

    ia1

    Innan man kan monterar ihop detta koncept, så är det ett par saker man måste beakta.
    En sak är denna med bromsstaget.

    Ena ”halvan” måste ha en bussning från bakaxel MY 88 ->
    Andra, den som sitter i chassie’t,
    behöver ha den som tillhör modellen d v s upp -> MY87:

    Man ser tydligen skillnaden på dom 😀

    ia2

    Så långt så gott.
    Bakaxel har hitta vägen upp dit där den skall:

    ia3

    För min del var det bara att montera ”tillbaka” bromsarna från gamla rödluvan:

    ia4

    Bilagor:
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 143 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.