SAAB 900 T16 AT55L-SR – "Kvartz"
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 900 T16 AT55L-SR – "Kvartz"
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 900 T16 AT55L-SR – "Kvartz"
- Detta ämne har 142 svar, 15 deltagare, och uppdaterades senast 2015-09-19 06:52 av Ståhlbom.
-
FörfattareInlägg
-
Anonymjuni 5, 2015 at 20:36 #375092
Med bromsar avklarade på bägge sidor:
Samt att kontrollera handbromswire’n ligger rätt:
OBS
Eftersom jag ändå valde att behålla de org länkarmarna –
så måste man dock borra de 2 hålen till hållaren som wire’n går igenom OBS/b]Då återstår bara dom färdigbeställda bromsrören 😀
Anonymjuni 7, 2015 at 19:46 #375124Med bakaxeln avklarat, så har man inte längre någon nytta av det “gamla” handtaget.
Här tar vi helt enkelt bort hela “rubbet” –
så bort med låsenheten:Stödet/hållaren till de gamla wire
skall bort den med:Återstår nu bara att slipa det rent och fint:
Och här var det klart för anpassning/montering:
Anonymjuni 7, 2015 at 20:05 #375129Som vi ser pågår här:
Om man sågar ut/demonterar en hel plattform –
så har man även måttet där det skall göras 1 st hål:Detta skall vara där den “nya” hållaren till de 2 wire monteras.
Då var det klart för svets:
Anonymjuni 7, 2015 at 20:33 #375134Färdigsvetsad var det –
här sitter den “nya” plattformen på sin plats:“Monteringssatsen” –
som man också skall ha med sig när man bygger om:Och ett lite Tips: när man plockar delar från en bil till ett sånt här projekt.
Även om man har tänkt sig att köpa nya wire –
så se till at plocka med de främre “skruvarna” !!Bilden visar just varför 😉
Då tar vi nya tag här 😀
Anonymjuni 7, 2015 at 21:06 #375140Skyddet till wire där bak, samt hållaren/fästet till dito skall också på sin plats.
Detta gör man genom att utgå från dessa 2 skruvarna :Då kan man nämligen märka ut det ena hålet:
Enligt bild:
Och då tar man själva hållaren/fästet och utgår från det märket:
Anonymjuni 7, 2015 at 21:16 #375146Återstår då att borra de 2 hål som vi har märkt ut här:
Glöm inte mont tillbaka detta fästet som är till mittkonsolen –
där bak vid askfatet:Och då är det dags att lägga allt på plats.
Här ser man fästet/hållaren på sin plats:En sak till att tänka på:
Ledningen till den lilla kontakten som varnar för handbroms dragen –
den måste “förlängas” lite för att åter fungera.Då var det klappat & klart så långt.
Anonymjuni 8, 2015 at 12:58 #375155När man kommit så pass långt –
så återstår att åtgärda bälgskyddet i topedväggen.Då bilarna -> 87 har handbroms fram –
ja så finns givetvis även uttaget till dessa wire i den.så i mitt fall skall den bytas ut –
då den inte bara är den är helt “slut”Men jag vill inte heller ha kvar “hålen” efter de gamla wire.
Så det blir att monterar den “nyare” :
Och som man även ser här –
så “flexar” den lättare med rörelsen av länkage stången:Färdigt på plats i en MY85 😀
Anonymjuni 8, 2015 at 13:36 #375161Fast, nu har jag alltid varit den typen –
som gillat att samla ihop det bästa från tiden då OG 900 fanns.Så varför då inte “labba” lite och bygga in vxl-länkaget från en Y 92
in i Kvartz som en MY85 😀Detta är inte precis “bolt-on” –
men skam den som ger sig 😉Den största skillnaden i sig –
är egentligen själva knuten ute vid vxl-lådan:Fast på en MY 85 är det ett par hinder man måste ta sig förbi ……..
Ett av dom ser vi här:Den nedre stången i rött, är den från Kvartz –
så det blir m a o alldeles för kort med den nye knuten direkt på……juni 8, 2015 at 15:28 #375166Ja, varför göra det lätt för sig? Sån’a här projekt är KUL! Trevligt med grafik i bilderna också, ingen risk att man inte skulle hänga med.
🙂96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”Anonymjuni 8, 2015 at 19:09 #375169Ja, varför göra det lätt för sig? Sån’a här projekt är KUL!
Trevligt med grafik i bilderna också, ingen risk att man inte skulle hänga med.Tack Janne.
Jag har nu altid via mina bilder, försökt visa både vad mina ögon “ser”
samt vad man bör kunna få ut av information genom bilden.I många av de tidl. år är vi säkerligen många som användt sig av diverse handböcker etc etc –
men jag har ofta känt en avsaknad av lite “nogranare” bilder i dessa böcker.juni 8, 2015 at 19:58 #375171Precis! Vhb-författare älskar korthuggna termer som “lossa” och “demontera” för operationer som kräver en fälttågsplan…
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”Anonymjuni 8, 2015 at 20:15 #375175Precis! Vhb-författare älskar korthuggna termer som ”lossa” och ”demontera” för operationer som kräver en fälttågsplan…
Japp –
och då fick man oftast bläddra 2 sidor antingen fram el bak
för att förstå vad dom syftade på 😀Ganska jobbigt var det.
Anonymjuni 8, 2015 at 20:41 #375178Ett annat hinder är just att en MY85 original har “returfjädringen” till neutralläge –
inne i bilen:Detta har inte en MY92, den har det inbyggd i vxl-lådan –
så därför “saknas” lite hål i det nyare övre staget.
Här ser vi båda stagen, där det till undre är det original till en MY 85:Här ser man direkt att det inte stämmer överens.
Inte bara är dessa årsmodellerna synkrade olika i länkage –
men det saknas även det lilla hålet längst ner till plast modulet
som är just en del av “returen” på en MY 85.Här syns det “nya” länkage som “redo/modifierat”:
Bra hjälpmedel till detta är typ –
bra skruvstöd/vatterpass och redig borr som “biter” direkt 😉Här är allt redo för montering i bilen :D’
Anonymjuni 8, 2015 at 21:30 #375183På bilden ser vi den nyare “knuten” som man hittar på den senare halvan av MY 91:
Tar man en titt i just EPC ja så ser man att MY 91 har en “brytpunkt” på denna knuten –
men även på den sk “stålkulan”.Nu med sparkhuset tillbaka i Kvartz som bäst modifierad –
så passar det också med längden:Egentligen ser den ut så här:
Ser kanske inte ut av mycket –
men den gör enormt skillnad i känslan på en OG 900 när man växlar 😀 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.