SAAB 900 T16 AT55L-SR – "Kvartz"

Forum Övrigt Projekt / Min bil SAAB 900 T16 AT55L-SR – "Kvartz"

  • Detta ämne har 142 svar, 15 deltagare, och uppdaterades senast 2015-09-19 06:52 av .
Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 143 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #375188
    Regin
    Deltagare

    Och som avslutning på detta lilla projekt 🙂

    En sk spark med ”stålkulan” ihop med en underbar skinn/läderdamask 😀

    m20xf

    Voilá:

    m22ar

    Pricken över I’et

    Bilagor:
    #375273
    Regin
    Deltagare

    Farthållare var, av någon anledningen inte standard på dessa bilarna.

    Så då återstod det endast en sak att göra –
    nämligen att eftermonterar en sådan 😀

    På bilden ser man den ”nyare” spaken från bilarna 88B ->
    den känner man igen på att det finns 4 ”streck/moment” på den.

    Ett annat är att själva kontakt ansl på dessa är i svart och med ansl 2×2 –
    inte som på bilden i vitt med 1×4
    Färgarna på ledningarna är samma oavsett vilken modell du har från.

    farthllare001

    Om man nu modifierar en sådan spark och sedan monterar den på bilarna t o m 1988 –
    ja så händer följande……

    Bilen slutar helt enkelt aldrig att acc vid användning av farthållaren.
    För att detta skall fungerar på de äldre modellerna måste man göra en ”bygel”

    På bilarna av MY 85 som Kvartz –
    där hittar man ett relä:

    farthllare2

    Detta skall bort –
    och man skall byggla mellan stiften:

    farthllare006

    Så när då all övrig utrustning som motor/vacumpump/kontakter etc etc –
    är monterad och inte minst justerad
    ja då har vi en fungerande farthållare:

    farthllare012

    En fungerande sådan i en T16 är faktisk värt guld –
    inte alls ovanligt att man på motorväg, hamnar på fel sida av de 110 Km/h

    Bilagor:
    #375284
    Regin
    Deltagare

    Till en eftermonterad farthållare –
    så gör sig en fabr ny ratt inte illa 😀

    nyratt

    Och till den ratten gör sig ett par sportstolar inte heller alls dumt.

    BMW1serie

    Dessa är från BMW 1-serie MY 08.
    I det närmsta 90% bolt-on på de äldre OG 900 innan 9K stolarna –
    ”endaste” man fick göra, var att borra ett 10mm hål 😀

    Bilagor:
    #375301
    Regin
    Deltagare

    Lite bilder på före/efter i pannrummet

    k1001f

    k1001

    k1003f

    k1003

    Bilagor:
    #375307
    Regin
    Deltagare

    k1002f

    Här kanske den med det vakna öga
    han ser även skillnaden på huvudbroms cyl 😉

    k1002

    Och när vi ändå är på G här –
    så varför inte passa på byta detta klistermärke:

    uppfrach

    Sådär 🙂

    uppfrach-009

    Bilagor:
    #375316
    Janne Hagnell
    Moderator

    Shit vad fräscht det blir!

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #375318
    kg70
    Deltagare

    Enastående beskrivning av bromsuppdateringen och allt det för med sig. Står på min att-göra-lista och det kommer att bli lättare med den här guiden.

    K-G

    Saab 99 1969, 1970
    Saab 90 1985
    Saab 9000 Aero 1996
    Opel Manta A 1972

    #375319

    Gör gott med tvätt haha😉!

    #375331
    mojje
    Deltagare

    Vad schnyggt det blev i motorrummet! riktigt läckert!
    Nu är ju bilen nästan värd ett nytt expansionskärl? 🙂

    http://webshop.saabparts.com/v4-99-90-900-1979-93/motor-transmission-99-900/expansionstank

    ng9-3AeroCab, OG900 T16, og900Cab (projekttråd motorbyte)

    #375355
    Regin
    Deltagare

    Shit vad fräscht det blir!

    Jo –
    lika bra köra hårt från början 🙂

    Enastående beskrivning av bromsuppdateringen och allt det för med sig.
    Står på min att-göra-lista och det kommer att bli lättare med den här guiden.
    K-G

    You’re welcome 😉

    Gör gott med tvätt haha

    Jovars –
    även om den i sig tog ett par {månader ;D

    Vad schnyggt det blev i motorrummet! riktigt läckert! Nu är ju bilen nästan värd ett nytt expansionskärl?

    Vet att många tycker det, men jag håller inte med där.
    Det ”nya” skriker med sin närvaro tycker jag.

    Och nu har jag ändå monterat det nya klistermärket –
    så till dess att detta kärlet inte vill vara med längre, så ……… 😉

    #375357
    Regin
    Deltagare

    Slutet på september 2011 –
    ser man här en ganska {naken Kvartz:

    15485284

    En som är redo för besiktning –
    med sina Turbo 85 Fälgar på 4×108 konceptet:

    42952186

    28924733

    67510216

    Bilagor:
    #375362
    Regin
    Deltagare

    Med besiktningen i början på oktober :

    Scan

    Som gick 100% clean utan den minsta anmärkning.
    Jag fick t o m ”internt” beröm för bytet/modifieringen av mina bromsar 😀

    Killen tyckte först det var konstigt att det inte hände ett dugg när han drog handbromsen på framhjulen på rullarna…..
    Man hörde hur han drog en andra gång, med samma resultat………….

    Med framhjulen kvar på rullarna, så öppnade han dörren och frågade –
    ” Detta var väl en 85’a ?? ”

    ”jodå” – svarade jag tillbaka blygsamt

    ”Ahhh” sade han – ”du har byggd om bromsarna” med ett stort smile på läpparna 😀
    Sedan stängde han dörren och gjorde testet som vore hon en MY88 -> från första 😉

    Jag ville i början av min tid ihop med Kvartz –
    försöka ”bevara”, eller få henne att ändå se lagom ”trogen” ut till sin årsmodell.
    Viste att ronal fälgarna fanns som 4×108;

    ronal

    Dessa känner man för övrigt igen på det där lilla extra mini 5’e hålet till ”styrtappen”.
    Men givetvis fanns inte dessa tillgängligt då det var aktuellt.

    Bestämde mig därför istället för att använda dom från 9K – A50 jubilee

    dk004

    dk005

    Bilagor:
    #375369
    Regin
    Deltagare

    I 2012 börjar Kvartz vakna upp till liv på nytt.

    Efter alla dessa åren i stillestånd på fabriken –
    ja så börjar hon återigen få ett ”social” liv 😉

    Vi åker på en fin träff över på den andra sidan av sundet.
    Här väntar vi på båten Helsingborg – helsingør:

    skd1

    Väl ombord på färjan ”tycho brahe””

    skd2t

    Hur ofta ser du en OG 900 på färjan idag 😉

    Och så framme bland samma broderskap i Danmark 🙂

    skd3

    Bilagor:
    #375373
    Regin
    Deltagare

    Träffen avrundades för min egen del –
    men ett besök på langelinie pavillonen

    Forside

    Aldrig fel med en ”maga strut” som toppas med en gräddbulle inkl vispgrädde 😀

    Man så även denna bjässen ligga till kaj:

    dkmeeting039

    skd4

    skd5

    En returresa tillbaka till Helsingør –
    snabt besök i stan:

    skd6

    Innan returesan hem igen.

    Bilagor:
    #375378
    Regin
    Deltagare

    April 2012 bjöd även på en E85 Konvetering:
    uppfrach-041-r

    Är för övrigt 3’e året vi kör på E85 –
    helt utan det minsta problem 😀

    Samt STCS knutan
    Knut.1

    Bilagor:
Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 143 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng