SAAB 900 T16 AT55L-SR – "Kvartz"
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 900 T16 AT55L-SR – "Kvartz"
- Detta ämne har 142 svar, 15 deltagare, och uppdaterades senast 2015-09-19 06:52 av
Ståhlbom.
-
FörfattareInlägg
-
Anonymjuni 8, 2015 kl. 21:35 #375188
Och som avslutning på detta lilla projekt 🙂
En sk spark med ”stålkulan” ihop med en underbar skinn/läderdamask 😀
Voilá:
Pricken över I’et
Anonymjuni 10, 2015 kl. 16:32 #375273Farthållare var, av någon anledningen inte standard på dessa bilarna.
Så då återstod det endast en sak att göra –
nämligen att eftermonterar en sådan 😀På bilden ser man den ”nyare” spaken från bilarna 88B ->
den känner man igen på att det finns 4 ”streck/moment” på den.Ett annat är att själva kontakt ansl på dessa är i svart och med ansl 2×2 –
inte som på bilden i vitt med 1×4
Färgarna på ledningarna är samma oavsett vilken modell du har från.Om man nu modifierar en sådan spark och sedan monterar den på bilarna t o m 1988 –
ja så händer följande……Bilen slutar helt enkelt aldrig att acc vid användning av farthållaren.
För att detta skall fungerar på de äldre modellerna måste man göra en ”bygel”På bilarna av MY 85 som Kvartz –
där hittar man ett relä:Detta skall bort –
och man skall byggla mellan stiften:Så när då all övrig utrustning som motor/vacumpump/kontakter etc etc –
är monterad och inte minst justerad –
ja då har vi en fungerande farthållare:En fungerande sådan i en T16 är faktisk värt guld –
inte alls ovanligt att man på motorväg, hamnar på fel sida av de 110 Km/hAnonymjuni 10, 2015 kl. 18:17 #375284Till en eftermonterad farthållare –
så gör sig en fabr ny ratt inte illa 😀Och till den ratten gör sig ett par sportstolar inte heller alls dumt.
Dessa är från BMW 1-serie MY 08.
I det närmsta 90% bolt-on på de äldre OG 900 innan 9K stolarna –
”endaste” man fick göra, var att borra ett 10mm hål 😀Anonymjuni 10, 2015 kl. 22:26 #375307Här kanske den med det vakna öga
han ser även skillnaden på huvudbroms cyl 😉Och när vi ändå är på G här –
så varför inte passa på byta detta klistermärke:Sådär 🙂
Vad schnyggt det blev i motorrummet! riktigt läckert!
Nu är ju bilen nästan värd ett nytt expansionskärl? 🙂http://webshop.saabparts.com/v4-99-90-900-1979-93/motor-transmission-99-900/expansionstank
ng9-3AeroCab, OG900 T16, og900Cab
Anonymjuni 12, 2015 kl. 15:55 #375355Shit vad fräscht det blir!
Jo –
lika bra köra hårt från början 🙂Enastående beskrivning av bromsuppdateringen och allt det för med sig.
Står på min att-göra-lista och det kommer att bli lättare med den här guiden.
K-GYou’re welcome 😉
Gör gott med tvätt haha
Jovars –
även om den i sig tog ett par {månader ;DVad schnyggt det blev i motorrummet! riktigt läckert! Nu är ju bilen nästan värd ett nytt expansionskärl?
Vet att många tycker det, men jag håller inte med där.
Det ”nya” skriker med sin närvaro tycker jag.Och nu har jag ändå monterat det nya klistermärket –
så till dess att detta kärlet inte vill vara med längre, så ……… 😉Anonymjuni 12, 2015 kl. 17:12 #375357Slutet på september 2011 –
ser man här en ganska {naken Kvartz:En som är redo för besiktning –
med sina Turbo 85 Fälgar på 4×108 konceptet:Anonymjuni 12, 2015 kl. 17:34 #375362Med besiktningen i början på oktober :
Som gick 100% clean utan den minsta anmärkning.
Jag fick t o m ”internt” beröm för bytet/modifieringen av mina bromsar 😀Killen tyckte först det var konstigt att det inte hände ett dugg när han drog handbromsen på framhjulen på rullarna…..
Man hörde hur han drog en andra gång, med samma resultat………….Med framhjulen kvar på rullarna, så öppnade han dörren och frågade –
” Detta var väl en 85’a ?? ””jodå” – svarade jag tillbaka blygsamt
”Ahhh” sade han – ”du har byggd om bromsarna” med ett stort smile på läpparna 😀
Sedan stängde han dörren och gjorde testet som vore hon en MY88 -> från första 😉Jag ville i början av min tid ihop med Kvartz –
försöka ”bevara”, eller få henne att ändå se lagom ”trogen” ut till sin årsmodell.
Viste att ronal fälgarna fanns som 4×108;Dessa känner man för övrigt igen på det där lilla extra mini 5’e hålet till ”styrtappen”.
Men givetvis fanns inte dessa tillgängligt då det var aktuellt.Bestämde mig därför istället för att använda dom från 9K – A50 jubilee
Anonymjuni 12, 2015 kl. 18:07 #375369I 2012 börjar Kvartz vakna upp till liv på nytt.
Efter alla dessa åren i stillestånd på fabriken –
ja så börjar hon återigen få ett ”social” liv 😉Vi åker på en fin träff över på den andra sidan av sundet.
Här väntar vi på båten Helsingborg – helsingør:Väl ombord på färjan ”tycho brahe””
Hur ofta ser du en OG 900 på färjan idag 😉
Och så framme bland samma broderskap i Danmark 🙂
Anonymjuni 12, 2015 kl. 18:15 #375373Träffen avrundades för min egen del –
men ett besök på langelinie pavillonenAldrig fel med en ”maga strut” som toppas med en gräddbulle inkl vispgrädde 😀
Man så även denna bjässen ligga till kaj:
En returresa tillbaka till Helsingør –
snabt besök i stan:Innan returesan hem igen.
Anonymjuni 12, 2015 kl. 18:23 #375378April 2012 bjöd även på en E85 Konvetering:
Är för övrigt 3’e året vi kör på E85 –
helt utan det minsta problem 😀 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.