Saab 900 T16 Gul – 1981, "Pågående Projekt" Skattefri!
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 T16 Gul – 1981, "Pågående Projekt" Skattefri!
- Detta ämne har 68 svar, 17 deltagare, och uppdaterades senast 2014-07-31 22:30 av
top.
-
FörfattareInlägg
-
Halloj,
då startar jag min tråd för hösten/vinterns projekt då. varit och hämtat den gula replikan på blocket från 81.
har de mesta i utrustningsväg som eltaklucka, elhissar, apc etc etc som är taget från en -85 enligt ägaren även motor å låda då.
sen är fram & bakaxel från -90 års modell så nya bultmönstret på det.
sitter också 3″ feritta avgas från turbo utan kat då..Följande skall göras:
( ) = Ej Klart (/) = Delvis Klart (X) = Helt Klart( ) * Bagageluckan – Byta
( ) * Framskärmar – Byta
( ) * Bakskärmar – Byta
( ) * Dörrar – Byta
( ) * Bagagegolv – lagas
( ) * Framruta – Byta
(X) * Regskylt – Byta
(X) * Innertak – Ta Bort
( ) * Innermattor – Ta Bort
(/) * Blinkers Fram/sido – Bytas
(X) * Bromsar runtom – Bytas
( ) * Termostat – Bytas
( ) * Motorolja & Filter – Byta
( ) * Växellådsolja – Byta
(X) * Vakumslangar – Byta
(/) * Tvätta & Polera Hela Bilen
(X) * Laddtryck lågt – fixas
(X) * Rycker vid högt laddtryck – fixas
( ) * Montera alla aero sköldar
( ) * Ordna 3″ batteriböj
(X) * Reflexramp Säljas
( ) * fönsterhissar delvis ur funktion
(/) * dragkrok ska tas bort och ombesiktas utan samt säljas.
(X) * kontrollera samtliga lampor
(X) * batteri ska laddas & flyttas till bagagen
(X) * demontera kupevärmarens sladd.
( ) * montera mätare för de mesta
( ) * Allmän kontroll av allt inför besiktning
( ) * Demontera AC’n helt
(X) * Vindavisare för taklucka – införskaffasslänger upp lite bilder tills en lista på vad som ska göras kommer!
Ja som de syns är den rätt så blekt, ska göra en rejäl polering på den när jag kommer hem nästa helg.
en liten update då med bilder på vad som ska göras först å främst.
mestadels är de plåt jobb som kommer göras först.har kollat länkarmsinfästningarna å de verkar vara i vettigt skick.
desamma med resten av framvagnen, bak är en annan historia men…ja iaf lite bilder på rost bland annat.. samt fortfarande har den inte polerats nått alls 😛
samt bonus bild, satt gamla kasetter i sen början på 90-talet 🙂

dagens uppdatering då.
varit i garaget och plockat ur innertaket som ska kläs om i något mörkt ist.
hänger endel ovanför baksätet som syns på bilden..

Sen har jag demonterat dragkroken som var i bra skick,
men drag är inget som ska vara kvar på denna bil.
plasten har blivit lite intryck efter draget så får försöka forma så de blir rakt igen.

Testade även tvätta av lite plast för å se vad de blir för färg,
blir nog lite skillnad när hela bilen är tvättad å polerad 😉

Men angående avgaset så fick ja se att ljuddämparen inte alls satt efter bakaxeln,
den sitter ju jämt precis innan så nu blir jag fundersam.. får undersökas närmare..

Dagens uppdatering då..
ja de blev väl inte så mycket gjort då inga saker kom i fredas från speedparts.
sen inväntar jag även massa prylar från privatpersoner som ska komma nästa vecka, dock är jag i norge och jobbar då 🙁Tänkte ja skulle ta helgens rost imorgon, får bli bagagen som ser så här fin ut i ena hörnet.
för övrigt de enda hål som finns under vad jag sett iaf, ska bort med golvmattan så kan finna nått mer där.

vad är detta för dämpare då, saab står de på dem.. men skulle vara hårdare än original sa ägaren å de verkade så på vägen hem.

laddar inte som den ska på tomgång, inte heller vid fulltryck =/

tvätt gör visst endel, dock vill ju inte kameran fånga färgerna rätt 🙁

sen så satt jag och fundera på detta, är de verkligen 3″ här framme, tycker de ser lite smalt ut?? halvsats enbart kanske?? =/

åå lite före bilder som aldrig ville upp tidigare..


plåtfälgarna var ju tråkit så dessa åkte på så länge 🙂

å här var lite info om att motorn är bytt 🙂

ska ordna nya bilder på hur rördragning och allt sådan blev med 3″ rör å slangar nån annan dag i veckan.
tänkte fixa klart nya intercoolern på plats innan också.har även gjort en service med nya filter, olja, stift, rotor och lock..
fast tror ny packning vid lådan behövs då den läcker endel där samt ventilkåpan.
avvaktar dock ifall kokill lådan kommer på plats inom 1-2 veckor eller nått.Ja då har de beställts lite grejer som inväntas för att fortsätta bygget.
endel kom idag och mer kommer väl under veckan men följande ska komma iaf.* Vakumslangar + klämmor
* JR Sportluftfilter Universal
* Slangklämmor i massor
* Lite Alu rör + Silikonslangar
* Packningar i massor
* Nya Torkare
* DI-Kassett
* Ny Bagagelucka
* Laddtrycksmätare 2bar + mätarhållare
* Nya Regskyltar fram / bak
* Nya Sidoblinkers
* Nya Emblem
* Ny TermostatSå blir endel att göra under helgen som kommer.
Ska även höra med lackeringen vad de kommer gå på att slänga färg på bakluckan.Anledningen till att jag byter samtliga packningar är för de flesta är riktigt dåliga,
och de läcker rätt rejält lite var stans tycker jag. så får bli en motortvätt efteråt för att se om de fortsätter efteråt.inte haft något speciellt att göra idag så gav mig på bilen.
tvättade, torkade och hade mig samt bytte vakumslangar..fick även upp denna högen med kablar och fick se en som inte är ansluten,
vad har den för funktion?


tyckte gummidamasken var lite tråkig, så tog skinn från en 9000 som var rätt bolt on 🙂

fick ju även tag på en vindavisare som jag tog mörk toning på då, blev nöjd!
Obs! den sitter ej monterad på bilden utan ligger bara på plats ännu.

Jaaa de blev en stund i garaget idag då, han med följande.
Bytt ventilkåpans packning samt för fördelaren, gjorde de fint och rent även för de fanns ju gott om tjock olja.
Nytt bränslefilter, rotor, fördelare och lite småpackningar.
gjorde även iordning fästet för luftfiltret som ska hamna i ena skärmen.
har dock bara kort på hur håret blev precis efter ja gjorde de ännu.

Mätare måste man ju ha för att ha koll på saker och ting.
dock räckte bara pengarna till för laddtrycksmätare ännu men kommer mer 🙂

Batteriet har flyttats till bagagen samt kablar dragna med aut. säkring fram.
eftersom jag flyttat och då även fått lämna garaget ska bilen flyttas till ett annat garage för vinterförvaring.
skall dock plocka ur motorn och renovera den under vintern så får de bli plåtrenovering när snön försvunnit igen till våren.Har ju även köpt mig en vinterbil, dock inte en Saab men är helnöjd med den ”Mercedes C180 -95”.
Blev även av med min Ng900 i samma veva så nu rullar den i trollhättan skulle jag tro.Lyfter ur motorn ganska snart skulle jag tro, då jag vill kunna sätta igång och demontera den 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

















