Saab 900 T16 Gul – 1981, "Pågående Projekt" Skattefri!

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 T16 Gul – 1981, "Pågående Projekt" Skattefri!

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 69 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • december 4, 2010 kl. 08:30 #180351

      @Turbocab wrote:

      Blir ball med ny spis! Fästet för ACn sitter längre ner, följ plåten ner så ser du att den sitter med en skruv där också. Bara lossa lite på den skruven och dra plåten rakt upp. Skruven behöver inte helt lossas, för det går väl inte med motorn i tror jag pga längden, men plåten är öppen nertill. Bråkade som fan med detta och svår över skruvhelvetet som inte gick dra ut – sen drog jag uppåt i plåten av misstag typ och loss åkte den. 😆 Man lär sig hela tiden….

      OFF-T:Afasen, den plåten ska jag dra loss då – sitter fortfarande i bilen för jag trodde inte heller den gick att få loss och jag gillar ju inte att slita i sakerna :p

      ON-T: Ser ut att bli ett bra projekt detta, ser fram emot att se lite solbilder på den till våren! Kämpa på 😀

        december 4, 2010 kl. 09:14 #180353

        Offtopic

        På tal om spektrometer har jag varit i kontakt med två olika lackerare som inte är speciellt imponerade av dessa makapärer. I mitt fall ville jag ha fram en 16″ Aero-lik färg, men jag kan nog säga att spektromerarna spelade sina egna små spratt…..
        Men med en jäkligt duktig och erfaren lackerare, så kan de utgå från spektrometerns resultat, och efter några försök få fram en, i det närmsta, identisk kulör.

        Det som kanske är svårast nu för tiden är att färgerna bytt uppbyggnad (vattenbaserat), och alldeles nyligen började de tydligen med helt nya grundfärger. Dessa ställer tydligen till enorma problem än så länge, vad gäller nyanser.

          december 4, 2010 kl. 20:30 #180374

          @Anderslindh wrote:

          ON-T: Ser ut att bli ett bra projekt detta, ser fram emot att se lite solbilder på den till våren! Kämpa på 😀

          Jodå massa solbilder ska de bli, har endel kaross rost som ska ordnas innan den blir fin.
          så kan hända att ja slänger en hellack på den då jag har god kontakt med dem på den lokala lackeringen 🙂

          Ny inredning vore inte fel heller, beige tyg är ju lite tråkigt då den har allt annat en Aero har snart.

            december 7, 2010 kl. 10:18 #180397

            Hörde med Transportstyrelsen hur många fler 1981or som är reggade med t16, fick följande svar.

            Det finns 9 st. SAAB 900 årsmodell 1981 med 129 kw. Alla är avställda.

              december 25, 2010 kl. 00:31 #180632

              Här var en utav mina paket från tjejen 🙂 helt ritat utav henne och föreställer min bil.

                december 25, 2010 kl. 13:42 #180640

                😯 F*n va snyggt det är nog dom bästa julklapparna man kan få det som är självgjord 😉

                Mvh Nisse

                  december 25, 2010 kl. 20:58 #180642

                  Där har du en julklapp att vara stolt över, riktigt bra ritat! 😯

                  MVH

                    december 25, 2010 kl. 21:53 #180643

                    ojoj!

                    Nu blev man lite avundsjuk 😀

                      december 28, 2010 kl. 22:00 #180701

                      Grymt ritat!

                      Den kan du/hon va stolt över! 😀

                        december 31, 2010 kl. 14:41 #180809

                        de närmar sig 2011 och min saab närmar sig 30år vilket har lite fördelar 🙂

                        kommer även bli året då den stora förvandlingen ska bli med massvis av fina delar och jobb.
                        bara snön och kylan försvunnit sätts allt igång och som lovat ska de bli massor av bilder.

                        målet är inte att få ett originalskick utan kommer behålla de aero-paket och allt som sitter på.
                        motorn kommer plockas ner och få sig en genomgång så den blir pigg och fräsch igen samt endel uppgraderingar som t5.5.
                        inredningen ska rivas ur och 9000 aero ”musse” stolar ska på plats, baksäte blir de nog inget utan slänger bara i ett vid besiktning.

                        Omlackering blir det men kommer behålla den gula färgen som redan är, samt ny färg på aero-paketet.

                        Soooo.. 2011 here we goooo.. gott nytt år på er alla och hoppas vi ses på träffarna nästa år.

                        PS. tjejen tackar för de fina orden hon fått för bilden 😉

                          december 31, 2010 kl. 14:49 #180811

                          Ja, skattefri och vartannat år besiktning. Inte illa! Det var ju tal om att ändra på dessa regler men det har inte hänt än i alla fall. Själv har jag 9 år kvar på min gula Kupe…. 😐

                            december 31, 2010 kl. 14:57 #180812

                            gött! 3 år kvar på min, längtar till den dagen =)

                              december 31, 2010 kl. 15:16 #180817

                              Och jag får vänta tills 2016 🙁

                              Mvh Nisse

                                januari 5, 2011 kl. 18:30 #180892

                                hur är det med skärmblinkers på en -81a, sitter ett par på den nu men jag borde väl kunna ta bort dem utan problem?

                                vilkét år blev 900an registerad med passagerare i mitten bak? min får nämligen enbart ha 3 passagerar + förare.

                                  januari 5, 2011 kl. 18:48 #180893

                                  @ToP wrote:

                                  hur är det med skärmblinkers på en -81a, sitter ett par på den nu men jag borde väl kunna ta bort dem utan problem?

                                  vilkét år blev 900an registerad med passagerare i mitten bak? min får nämligen enbart ha 3 passagerar + förare.

                                  ang skärmblinkers brde du komma igenom utan det, sitter ju inte orginal.. står det något om det i tilläggsinformationen på VV? annars äre ju bar o kör.

                                  Ang sätet bak borde ju en reg besiktning funka med bara säga ”titta jag har bälte, det är det ju på dom nyare”

                                Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 69 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.