Saab 900 T16 Gul – 1981, "Pågående Projekt" Skattefri!

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 900 T16 Gul – 1981, "Pågående Projekt" Skattefri!

• Detta ämne har 68 svar, 17 deltagare, och uppdaterades senast 2014-07-31 22:30 av .
Visar 9 inlägg - 61 till 69 (av 69 totalt)
  • Författare
    joh900
    Deltagare

Orignaldämpare finns det flera olika typer, de som ingick i ”sportchassi” till 900 är ganska hårda om de är fräscha. 17″ gör väl sitt också, sommardäck i låg temperatur brukar va lite extra hårda också.

Den ser ganska låg ut, kolla så det inte är så att den ligger på genomslagsgummina (eller om det ligger väldigt nära). Om den gör det så är det bara att kapa av gummina lite.

MVH

Deltagare

@joH900 wrote:

Orignaldämpare finns det flera olika typer, de som ingick i ”sportchassi” till 900 är ganska hårda om de är fräscha. 17″ gör väl sitt också, sommardäck i låg temperatur brukar va lite extra hårda också.

Den ser ganska låg ut, kolla så det inte är så att den ligger på genomslagsgummina (eller om det ligger väldigt nära). Om den gör det så är det bara att kapa av gummina lite.

MVH

Hur mycket mellanrum brukar vara rimligt så kan jag mäta imorgon? =)
    vid genomslagsgummina alltså.

joh900
    Deltagare

På min svarta 900 har jag kapat av upp till första ”skarven” (om du förstår vad jag menar), släpper jag ner bilen då så har jag ett finger mellan tallrik och gummi så det lär vara ungefär 10-15mm.

Lämpligt nog så är det ungefär samma frigång mellan däck och skärmkant, så det skrapar aldrig i om man ”busar”. 😉

MVH

Deltagare

förflyttat bilen ut i värmen, å ska påbörja rensa allt som finns inuti.
    tänkt rostlaga och måla om invändigt för att få de fint igen.

ska man köra vit hammarlack för att få de stryktåligt eller nått annat?
    tänkt köra utan inredning nämligen.

*tyvärr ingen bild 🙁

henrikg
    Deltagare

Håller med er andra, riktigt snygg i den färgen 🙂 Hade även varit ruskigt tuff som Trubbnos, men fungerar rätt bra som det är 😉

Mvh
    Henrik

jonathan p
    Deltagare

Stilig bil, på bild ser det riktigt riktigt fin ut! Jag tycker du ska ha kvar inredning i bilen, om du nu inte ska köra renodlat bana, det blir rätt bullrigt utan inredning :teeth

joh900
    Deltagare

Måla inte bilen invändigt med hammarlack är mitt tips. Det går inte (eller blir i alla fall inge vidare) om du nån gång vill måla om med nån annan färg. Det är riktigt jobbigt och få bort också, men visst håller det.

Jag hade köpt mekanlack istället, finns i svart och vitt och säkert nån mer färg, annars brukar det gå att få den blandad i den färg man vill.

MVH

Deltagare

@henrikg wrote:

Håller med er andra, riktigt snygg i den färgen 🙂 Hade även varit ruskigt tuff som Trubbnos, men fungerar rätt bra som det är 😉

Mvh
    Henrik

Börjar att bli lite småsugen på att få tillbaka trubbnos-stuket. Men har ingen brådska så får se vad som händer, måste ändå lacka om plasten som sitter. 🙂

@Pershav wrote:

Stilig bil, på bild ser det riktigt riktigt fin ut! Jag tycker du ska ha kvar inredning i bilen, om du nu inte ska köra renodlat bana, det blir rätt bullrigt utan inredning :teeth

Tackar 🙂 har dock tänkt använda den till bana bla. faktiskt. har fått ur allt bak nu, och jotack de låter endel redan.

@joH900 wrote:

Måla inte bilen invändigt med hammarlack är mitt tips. Det går inte (eller blir i alla fall inge vidare) om du nån gång vill måla om med nån annan färg. Det är riktigt jobbigt och få bort också, men visst håller det.

Jag hade köpt mekanlack istället, finns i svart och vitt och säkert nån mer färg, annars brukar det gå att få den blandad i den färg man vill.

MVH

Jo de var precis det jag tänkte, om man ville måla om senare.
    Mekanlack, de vore något ja. tackar för tipset. 🙂

Deltagare

gammalt projekt som blev ståendes då karossen visade sig vara värre än väntat ”rost”.
    polaren och jag har bestämt oss för att behålla motor, kabelhärva, låda å sånt till ny kaross i bättre skick.

MEN! vi ska se om vi kan få gula-faran få rulla sin sista gång på vägarna, så nästa vecka rullar den in på besiktningen, som den är! 😮

är det inte allt för allvarliga fel, fixar vi dem och låter den få rulla 2 sista år sen går karossen till skrot 🙂

får vi igenom den får de bli nått roligt av den tills vi hittat ny kaross, toklåg 900? tyskstuk? förslag?

om det sedan är någon som vill ha tomkaross med bra papper kan den hämtas ev. gratis om de går åt skogen.

Visar 9 inlägg - 61 till 69 (av 69 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng